Jump to content

Världens bästa metal skiva!


oLjud

Recommended Posts

Ja tänkte rekommendera en "Melodisk Blackmetal" skiva här på Forumet, lite variation skadar aldrig ;)

Just den här skivan något utöver de vanliga, de kan jag lova! Ni som tycker Blackmetalär bara skräp ska inte se bort här, alla mina kompisar (och även lillasyrran) tycker att det är "DEN BÄSTA METAL SKIVAN SOM HAR GJORTS". Ni kanske tror att Melodisk Blackmetal är bara är ett enda oLjud ( :cool: ), ni har inte hört de här. Den här skivan är väldigt riff-baserad, melodiskt och sen är det brölsång oxå (bara därför det är Blackmetal!), musiken i sig är helt underbar. Gillar man inte bröl så kan man njuta av de sköna riff:en. Skivan är från 1997, så den har ju ett par år i nacken.

Så har sa MetalHeart.se om skivan:

Resultatet är mäktigt, för till skillnad från föregående album är ljudbilden stark och intensiv. Den här plattan gillas av de flesta oavsett om man gillar black metal eller inte. Den är lite ”svängigare” och lite mer ”heavy metal” än andra black metal-produktioner, och plattan är gjuten på en fest, det garanterar jag. Många av mina polare anser att den är plattan är bland det bästa som någonsin gjorts i black metal-genren och definitivt det bästa från Old Man’s Child. Den är inte lika ”ond” som föregående platta och Galders stämma ter sig lite starkare och mindre ”väsande”. ”The Millennium King”, ”Doommaker”, ”My Kingdom Will Come” och ”Return Of The Night Creatures” är så jävla bra att man har svårt att tro att det är en norrman som komponerat dem. Odödliga, klassiska, genialiska... kalla dem vad fan du vill men det går inte att sätta ord på dem, så bra är de.

Jag kan inte sätta något bra ord på skivan heller, men det är lätt den bästa metal skivan som har gjorts, t o m bättre än Dream Theater (som är min favorit grupp).

Länk: "Pagan Prosperity"

lr http://www.oldmanschild.net

Link to comment
Share on other sites

"Pagan" skivan är något i hästväg... Ill-Natured Spiritual Invasion (går i samma stil som Pagan) är oxå jäkligt bra, med "Pagan" slår den med stor marginal.

Gillar man lite mer "Norsk" musik så är Born Of The Flickering med Old Man's Child ett måste tycker jag, (mycket råare).

Link to comment
Share on other sites

Spännande, det kanske man ska kolla upp :)

Gillar metal, är uppväxt med Zeppelin, Sabbath och alla andra gamla 70-talsgodingar, men har inte koll på Black Metal genren. Men det är ju aldrig försent att lära sig nå´t nytt, e ller hur? :app:

Link to comment
Share on other sites

Jag har Vermin skivan, men den är mycket brutalare och "mer" blackmetal. Men det är ändå ett snäpp bättre än föregångaren, "In Defiance of Existence", som inte var nå bra. Man hör att han (Galder) har försökt att få tillbaka lite känsla från de äldre skivorna, då man hör att gitarrerna är lite mer i fokus, men det är alldeles för mycket synthslingor anser jag. Galder och Old Man's Child (det är bara Galder som spelar), har blivit Dimmu Borgir "2". Man spelar nästan exakt samma musik, men Old Man's Child är något råare, och Dimmu Borgir är mer symfoniska och "snabbare".

Klas: Jag tycker defenitivt att du ska försöka ta en lyssning på Old Man's Child, bara du inte börjar med en nyare skiva, då kommer du kanske inte lyssna länge :blush men vem vet.

Iced Earth: Kanske är lika bra lr bättre (svårt att komma ihåg det men), jag hade skivan förut när den kom, men min lillebrorsa lånade den en dag och sen var den skivan borta. Så jag har inte kunna lyssna på den lika mycket, funderar på att köpa den, såg att den fanns på cdon för 159kr. Har du lyssnat mycket på Old Man's Child lr nån annan Black/Deathmetal grupp?

Men då kanske jag kan rekommendera två skivor med Dimmu Borgir oxå ;) :

"Puritanical Euphoric Misanth" är en rikigt bra skiva, den har allt från rent mangel till lugna partier, skönsång till avgrundsbröl, och allt smälter samman så jäkla bra. Kanske lite väl hård och för mycker blackmetal för folket på Euphonia, men den skivan räknas som en av de bästa blackmetal skivorna som gjorts, och det var den skivan Dimmu Borgir slog i genom riktigt.

Skivan "Enthrone Darkness Triumphant" är riktigt bra oxå, den låter mer som mer som Old Man's Childs "Pagan", fast med mer synthslingor, och lite mer blackmetalkänsla.

Dimmu Borgirs nyaste skiva gillar inte jag, då den är alldeles för synthrik och den låter alldeles för synfonisk.

Dimmuborgir

Metalheart.se recensioner på Old Man's Child:

Metalheart

Link to comment
Share on other sites

Iced Earth: Kanske är lika bra lr bättre (svårt att komma ihåg det men), jag hade skivan förut när den kom, men min lillebrorsa lånade den en dag och sen var den skivan borta. Så jag har inte kunna lyssna på den lika mycket, funderar på att köpa den, såg att den fanns på cdon för 159kr. Har du lyssnat mycket på Old Man's Child lr nån annan Black/Deathmetal grupp?

Lyssna på Fall Of Man, på Ill-Natured Spiritual Invasion, det är nog den absoult bästa låten dom gjort enligt mig, den är grymt tung och en fet produktion! Jo jag lyssnar rätt mycke på dem, det blir som till och från. Och black metal i övrigt så kan det bli en del, en annan extremt bra grupp är Graveworm kolla upp Underneath the Cresent moon och As the angel reach the beauty. Men jag lyssnar en del på Trash typ Kreator och testament.

/rillo

Link to comment
Share on other sites

Iced Earth: Ja ska kolla upp Graveworm lite, jag har hört dem nån gång och jag har för mig att jag inte gillade deras sångare riktigt :( Men jag kan ju ha ändrat mig. Kreator har jag lyssat ganska mycket på men det är ett bra tag sen nu, storebrorsan har typ alla äldreskivor med dem så de va inte lätt att komma undan dem ;) Testament har jag hört lite snabbt bara, har även där för mig att sången inte var min favorit, lr så kom jag ihåg helt fel... hoppas jag. Jag ska kolla upp dina förslag lite mer.

Jag lyssnar inte på så mycket black/deathmetal nu förtiden, men man får lite flashbacks när man hör vissa skivor... typ "Gamla gubben"s Pagan som man har festat till mycket :D .

Link to comment
Share on other sites

Siebenburgen har jag hört talas om, har dock inte lyssnat på dem :(

Ska kolla upp dem a...

Mickel: Självklart måste du kolla upp "gamla gubbens barn", en självklar grupp som man måste ha i skivsamlingen... tycker jag iaf ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...