Akkelis Audio Posted May 22, 2007 Share Posted May 22, 2007 Jag har varit i München på hifimässa för att träffa leverantörer, distributörer och för att söka nya produkter. Münchenmässan kallas blygsamt för ”High End 2007” och den är till 99 % inriktad mot tvåkanals stereo. Det har varit vansinnigt roligt att gå på denna mässa för det finns ett enormt utbud av produkter som jag aldrig sett tidigare. Kameran var med på resan och jag har fotat rätt flitigt. Bildkvaliten är väldigt varierande, att fota i farten utan stativ innebär att bildkvalitén ofta kommer i andra hand. Om ni vill får ni gärna följa med på denna mässa, i bildform, i ett betydligt lugnare tempo än i verkligheten. För att kunna köra igång väntar jag nu bara på uppgifter om hur jag lägger upp bilderna på Euphonias serverplats. Hav förtröstan och häng med på High end 2007. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted May 22, 2007 Share Posted May 22, 2007 Ja, det kan man kalla teaser... :cool: Vi inväntar Mikael2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest asimov66 Posted May 22, 2007 Share Posted May 22, 2007 spännande, detta ser jag fram emot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfgang Posted May 22, 2007 Share Posted May 22, 2007 Skynda dig nu Stefan! Vi ( Jag ) är rysligt nyfiken, skulle oxå åkt men fick tyvärr förhinder. Mvh Wolfgang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted May 22, 2007 Share Posted May 22, 2007 Skynda dig nu Stefan! Vi ( Jag ) är rysligt nyfiken, skulle oxå åkt men fick tyvärr förhinder. Mvh Wolfgang Här går det undan... Teknikchefen är klar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted May 22, 2007 Share Posted May 22, 2007 Skall bli kul att se vad som erbjöds där! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted May 22, 2007 Author Share Posted May 22, 2007 För er som otåligt sitter och trycker på F5 så är mitt tips att kolla denna tråden en gång om dagen, då kan ni se dagliga förändringar. Jag hinner tyvärr inte skicka ut tråden i raketfart utan tar det lite lugnt och trevligt. Jag kan såklart mata ut 150 bilder på direkten men jag tror det blir trevligare om det finns lite tillhörande text också Det annonserades mycket i Munchen om High End 2007, första bilden var tagen i tunnelbanan, nedanstående bild togs på stan och man kunde se annonser om High End lite varstanns i staden. Att det är en stor mässa med stort intresse från tillverkare var tydligt. KEF hade ett stort konvent/konferens där jag träffade på Bosse och Peter från Digitalbild & Ljud. Burrmester hade även de ett stort konvent, dock utan att den svenska distributören var närvarande (?) Robban från Audioconcept var där, Zalve från XTZ likaså och Ludvig och Leif från Audionord bodde på vårt hotell. Dessa svenska profiler och produkter känner dock dom flesta här på Euphonia redan till så där fotade inte jag något. Europas största hifi mässa lockar såklart till sig tillverkar som vill visa vad de nyligen plockat ihop, det var därmed en hel del….. Men det hela började på Landvetter i Göteborg där jag och min reskamrat, Lasse från Transient Design bokat in oss för att åka med Lufthansa eller ”Luftvaffe” som Björn på Audionord sade då vi träffade honom på Landvetter. Han fortsatte dock till Polen från Munchen så det blev inget mässbesök för honom detta år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 22, 2007 Share Posted May 22, 2007 Kul att du låter oss följa med till München - Själv har jag varit ett antal gånger på mässan när den var i Frankfurt och jag kan intyga att det är en mycket stor mässa - som enligt vad jag förstått blivit ännu större sedan den flyttat till München. Jag hade faktiskt funderat på att åka dit ner i år men det får bli nästa år Kameran var med på resan och jag har fotat rätt flitigt. Bildkvaliten är väldigt varierande, att fota i farten utan stativ innebär att bildkvalitén ofta kommer i andra hand. Om ni vill får ni gärna följa med på denna mässa, i bildform, i ett betydligt lugnare tempo än i verkligheten. Det man eventuellt förlorar i bildkvalitét vinner man ofta i spontanitet //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted May 22, 2007 Share Posted May 22, 2007 För er som otåligt sitter och trycker på F5 så är mitt tips att kolla denna tråden en gång om dagen, då kan ni se dagliga förändringar. Jag hinner tyvärr inte skicka ut tråden i raketfart utan tar det lite lugnt och trevligt. Jag kan såklart mata ut 150 bilder på direkten men jag tror det blir trevligare om det finns lite tillhörande text också Bildtrådar liksom hifi får aldrig stressas fram... Helt perfekt med små utspridda portioner... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted May 22, 2007 Author Share Posted May 22, 2007 Innan jag går och lägger mig skall jag dock ge er lite hifi bilder. Tyska Finite Elemente, dom som gör dom av Kinesiska E&T kopierade Spider racken, Ceraball, Cerabase och Cerapuck, mm hade premiär på sin nya möbelserie med matchande högtalare. http://www.finite-elemente.de/en Att komma in i detta rum kändes nästan overkligt, det var väldigt stramt, väldigt stilrent, väldigt mycket vitt, väldigt ljust, väldigt, väldigt….. ....snyggt kanske, på ett kantigt sätt. Jag som gillar ordning och reda tilltalades av detta strama och stilrena. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted May 23, 2007 Author Share Posted May 23, 2007 I samma stil fanns ytterligare ett rack, här med öppna hyllor. Elektroniken kommer från den tyska firman ”Lindemann”. http://www.lindemann-audio.de/en/ Dessa apparater är vansinnigt snygga i verkligheten och har fått lysande recensioner. Sedan kan man alltid fundera kring om ”Lindemann” är ett bra och säljande namn….. Enligt Lindemanns hemsida är det Esoterisk Hifi som har den svenska distributionen. På bilden syns monoblocken 850 och cd/sacd spelaren 820S. Lindemanns elektronik användes av ganska många utställare på High End 2007. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 På bilden syns monoblocken 850 och cd/sacd spelaren 820S. Lindemanns elektronik användes av ganska många utställare på High End 2007. Lindemann 820S "ist ein Knüller" :clown: - Den är helt ny i S-version och har precis testats i tyska tidningar och sägs vara en klart hörbar förbättring mot föregångaren och lär vara mycket, mycket bra //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranefjord Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Det där finite elemente-racket är verkligen vansinnigt snyggt. Det verkar vara lite av en trend att hifimöblerna närmar sig "vanliga" möbler. Den trenden gillar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Detta var första mässan jag besökt utanför Scandinavien och jag måste bara rekomendera alla som har möjlighet att besöka den nästa år. Klart bättre än vad jag väntade mig med massor av galna kul grejer och snygga montrar och (för mig) ny musik. En jättehall med olika små (och enorma) montrar och så flera korridorer med lyssningsrum av bra storlek. Även om det säkert var massor av besökare så kändes det nästan aldrig trångt då det fanns flera olika ingångar och gott om plats mellan montrarna. Bättre lokal går nästan inte att tänka sig och dessutom gratis bussar från hotellet till mässan som bara tog några minuter att åka. Att sedan maten (och drycken!) är fantastisk gör ju inte saken sämre. :-) Vi såg (och hörde) som sagt Lindemann i flera olika anläggningar och även om det är svårt att uttala sig säkert om ljudkvalité från mässor så verkar de låta luftigt, mjukt och med bra attack. Enligt Lindemann själva så låter de mer "erotiskt" än förra generationen! Och med tanke på hur snygga jag tycker de är så skulle jag inte alls lida av att äga en... Fast det är ju också gott om kompetenta konkurrenter i den prisklassen. Men Eliot, varför fanns inte Acapella med på mässan!? Jag letade och hoppades men såg inte till dem någonstans, de finns väl kvar som företag? Mvh Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Enligt Lindemanns hemsida är det Esoterisk Hifi som har den svenska distributionen. Det stämmer bra och här har vi en Lindemann signalkälla vid ett besök på Esoterisk Hifi för några år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted May 23, 2007 Author Share Posted May 23, 2007 I en annan del av rummet visade samma högtalare i träslaget palisander/rosewood, ett träslag som verkar vara på modet just nu. Här spelades det på en mer ”normal” Finite Elemente möbel, deras Pagode Master Reference. Elektroniken i denna uppstäöllning kom från tyska Audionet. http://www.audionet.de/indexe.html Dom stora tavlorna bakom anläggningen är absorbenter med tryck på, en himla smart och snygg lösning som jag sett att någon firma i Sverige också kan erbjuda. Angående Esoterisk Hifi och Lindemann så tittade jag på Esoterisk Hifis hemsida och där finns inte en enda Lindemann produkt? Kan det vara så att någon annan tagit över eller finns inte märket i Sverige längre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranefjord Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Mycket stiligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Angående Esoterisk Hifi och Lindemann så tittade jag på Esoterisk Hifis hemsida och där finns inte en enda Lindemann produkt? Kan det vara så att någon annan tagit över eller finns inte märket i Sverige längre? Bilden är tagen i mars 2005 så jag vet inte hur det är i dagsläget. Någon som känner till... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Jäkligt snyggt med palisander! Förstår jag rätt att det är Finite Elemente som står för högtalarna oxå?? (hittar ingen info på deras sjat nämligen.. ha, det gjorde det visst, fanns fyra rader under nyheter på deras tyskspråkiga sidor) /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted May 23, 2007 Author Share Posted May 23, 2007 Hallå kompis!!!!! Lasse snackar med Tubaski från Form+Ton, ännu en högtalartillverkare få om några av oss tidigare hört talas om. www.form-und-ton.de Kameran var fortfarande inställd på ISO 100 och skakningsoskärpan blev därmed oundviklig. Det tog nog en timme eller två innan jag kom på att jag kunde ställa upp ISO värdet till 400 och ändå ha ok kvalitet. Modellen Tubaski är ca en meter hög, väger 25 kg och kostar 1600 euro stycket. Fler modeller finns i programmet, mest uppseendeväckande är en modell som heter Grashopper som dock inte visades upp på mässan Däremot visades modellen Oxolino upp, en högtalare som kostar 1200 Euro styck. I samma design men lite mindre och enklare bestyckad finns modellen Ixolino för 980 Euro styck. Just detta att prismärka högtalare styckevis är typiskt tyskt och något som var rätt förvirrande innan jag förstod detta. Vid en första anblick kan ju annars priserna kännas väldigt fördelaktiga. Mediamarkt som nu kommit till Sverige prissätter såklart sina högtalare styckevis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Just detta att prismärka högtalare styckevis är typiskt tyskt och något som var rätt förvirrande innan jag förstod detta. Förekommer även i Danmark. Hur är det med monoblock, var det enskild prissättning även där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted May 24, 2007 Author Share Posted May 24, 2007 Det fanns ett enormt utbud av skivspelare på High End 2007. Om detta speglar den allmänna trenden i hifityskland så har dom flesta hifi intresserade en tung skivspelare hemma. Jag tycker att jag sett detta även på svenska mässor dom senaste åren, det är mycket vinylspelare och mycket rörförstärkare. Detta speglas dock inte i våra hifi tidningar, Hifi & Musik eller High Fidelity och jag är osäker på om det speglas i försäljningen av hifi apparater i Sverige. Jag har känslan av att dom flesta hifi kunder ändå använder sin cd spelare, gärna ihop med någon trygg Engelsk eller Svensk förstärkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted May 24, 2007 Author Share Posted May 24, 2007 Den första montern med skivspelare som vi stötte på var Dr Feickert Analogue. www.feickert.com Dr Christian Feickert har tidigare haft något ihop med en annan tysk tillverkare med det blev någon fnurra på tråden och dom delade på sig. Senare kommer även bilder från fd samarbetspartnerns monter. Som synes så är grundkonstruktionen i Dr Freickerts skivspelare densamma. Det som sedan skiljer är material och finish. Ett antal olika armar används också och jag tror att armen på bilden nedanför är Dr Freickerts egen. Lasse hade varit i samspråk med Dr Freickert tidigare för att bolla idéer kring sin egen skivspelare ”Knaster”. Dom pratade även denna gång en bra stund om materialegenskaper, lager och annat som för en o-initierad kan låta som rena mumbojumon…. Dr. Freickert Analogue hade också en förstärkare i sitt sortiment, tydligen som distributör. Märket på förstärkaren var RCM Banasus och det är en polsk tillverkare. www.rcmaudio.pl Förstärkaren är en push-pull konstruktion på 2*26 watt med 4 st 6AC7 effektrör. Det är en dualmonokonstruktion som mestadels är hardwirad. Ferrarirött är ju ganska fräckt men den finns även i svart och silver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted May 24, 2007 Author Share Posted May 24, 2007 Vi hoppar snabbt upp två våningar i huset för att titta närmare på ett rum vi tillbringade mycket tid i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 24, 2007 Share Posted May 24, 2007 Då har ni hamnat hos Thorsten Loesch's nya företag: Abbingdon Music Research - Efter att ha läst flera av hans inlägg på olika diy-forum är man naturligtvis nyfiken på dessa produkter - som ju din reskamrat Lars-Ola Hoffer importerar (Transient Design) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 24, 2007 Share Posted May 24, 2007 Den första montern med skivspelare som vi stötte på var Dr Feickert Analogue. www.feickert.com Dr Christian Feickert har tidigare haft något ihop med en annan tysk tillverkare med det blev någon fnurra på tråden och dom delade på sig. Senare kommer även bilder från fd samarbetspartnerns monter. Jag blev nyfiken så jag läste följande på www.feickert.com Since 2002 I cooperated with a company that already was very famous acting as their international distributor. After the death of my friend in late 2004 I helped his widow continuing the work to keep the company running. 10 months later we parted ways and from then I mainly focussed on finalising the work on my own designs…. - Det måste alltså handla om Thomas Scheu och Scheu Analog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted May 24, 2007 Author Share Posted May 24, 2007 Det gläder mig verkligen att du lusläser trådarna Eliot, och sedan söker vidare information. Det sporrar att fortsätta skriva. Scheu kommer längre fram i reportaget. Visst är det Thorsten Loesch's skapelse, AMR, vi för första gången fick höra och se. http://www.amr-audio.co.uk En beställning är lagd sedan en bra tid tillbaks och nu i juni börjar dom första apparaterna att levereras. Recensionen på Sixmoons lovade verkligt gott: ” One early tester on the consumer side who presently owns an EMM Labs CDSD/DCC2 combo and auditioned the Reimyo CDP-777 and CD-77 found the EMM more resolved and staging bigger than the Reimyo, the Reimyo more analog but less resolved and staging narrower and shallower. To him, the CD-77 combined the best of both worlds. This confirms my own take that the AMR straddles the usual divide very effectively.” Thorsten är ju en väldigt speciell kille med många idéer och tankar. AMR grejerna verkar vara fyllda med kompromisslösa lösningar och samtidigt är dom väldigt flexibla. Vi pratade nog ett par timmar med Vincent Luke som är marknadschef på AMR. Det bjöds på dricka, t-shirts och förklaringar av både det ena och det andra, det pratades konstruktion, materialval, komponentval, tillverkningsprocesser, markandsföring, garantiåtaganden, osv, osv. Tyvärr har jag ingen bild på Thorsten och än mer synd är det att jag inte fotade Thorstens fru. Det var sannerligen en kvinna som gillar att dra blickarna till sig. Köper man en AMR kombo så får man även med deras egna signal och nätkablar. (65 000 kr/enhet) Och vill man ha sin AMR anläggning komplett så kan man även köpa deras högtalare, helt i aluminium. ( ca 100 000 kr) Även högtalaren är väldigt flexibel med diverse justeringsmöjligheter och möjlighet att stapla två högtalare på varandra!!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 24, 2007 Share Posted May 24, 2007 Det gläder mig verkligen att du lusläser trådarna Eliot, och sedan söker vidare information. Det sporrar att fortsätta skriva. Scheu kommer längre fram i reportaget. Jag förstår inte att inga andra kommenterar ditt fina reportage - Här har du i varje fall en som "lusläser" Väntar på fortsättningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted May 24, 2007 Share Posted May 24, 2007 Jag läser med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael2 Posted May 25, 2007 Share Posted May 25, 2007 Innan jag går och lägger mig skall jag dock ge er lite hifi bilder. Tyska Finite Elemente, dom som gör dom av Kinesiska E&T kopierade Spider racken, Ceraball, Cerabase och Cerapuck, mm hade premiär på sin nya möbelserie med matchande högtalare. http://www.finite-elemente.de/en Att komma in i detta rum kändes nästan overkligt, det var väldigt stramt, väldigt stilrent, väldigt mycket vitt, väldigt ljust, väldigt, väldigt….. ....snyggt kanske, på ett kantigt sätt. Jag som gillar ordning och reda tilltalades av detta strama och stilrena. Jag gillar också deras nya serie av möbler. Funkar fjärren genom deras skymmande luckor? Serien påminner starkt om den danska www.clic.dk Intressant debut(?) med högtalartillverkningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts