eliot Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Jag börjar vinylskolan med en riktig kanonad Detta är den första skivan i DECCA's 2000-serie, SXL 2001 och den släpptes 1958 Vi skall i denna serie titta på många olika skivmärken och lära oss känna igen en förstautgåva från en senare. Vi kommer att koncentrera oss till 50-, 60- och 70-tal och kommer att titta på såväl stereo- som monoutgåvor. Jag kommer att till stor del skanna in egna skivor och berätta hur jag lärt mig men jag kommer även att ge länkar till mer information på internet. Sedan vet jag att det finns mycket kunskap på detta forum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael2 Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Bugar och bockar! Detta blir intressant och lärorikt att följa. :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Skall bli intressant. Jag kan ingenting om t ex klassiskt. Blir väl som med Timbres inlägg om "Van" dvs jag inser att jag behöver införskaffa den senaste samt återvända till en gammal goding. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gigas Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Jag ber också att få sälla mej till skaran av elever. Har just blivit "mobbad" för att jag hotat att avspela en mängd gamla mono skivor på en TD 150 och stereonål. Så jag hoppas att lektionerna framöver innehåller förhållningsregler för dessa antika plattor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Skall bli intressant. Jag kan ingenting om t ex klassiskt. Perfekta kvällskurser så här i höstmörkret... Jag kan heller ingenting och är helt vilse i den klassiska avdelningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Jag sålde idag mina två flyttådor klassiskt till en snubbe från Stockholm. kände mig dum eftersom jag fick läsa upp namn och verk osv. Klarade knappt uttalet. Har gått bra att sälja skivor här på forumet dvs få som köper och jag slipper att springa som ett jehu upp och ner på vinden, vilket jag inte orkar. Det går lite skivor då och då, det passar mig utmärkt. Lägger man ut annons på Blocket etc så blir man jagad av handlare som vill handla vinylguld för ingenting som de sedan vill sälja dyrt till kunder på mässor som letar vinylguld som inte får kosta någonting. Konstig ekvation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 10, 2005 Author Share Posted October 10, 2005 Det är ytterst sällan jag hittar något intressant i Sverige men till och från tittar jag efter klassiska skivor bland begagnad vinyl, hos myrorna eller liknande platser och förra veckan fann jag några riktigt fina exemplar för 10 kr/st Det är alltid svårt att köpslå över telefon då det beror så mycket på skick, press-stamper mm så jag har hållit mig borta från det och har heller aldrig köpt vinyl på ebay...de som säljer där verkar ofta inte så kunniga så det är svårt att lista ut om det är en tidig utgåva eller ej.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 10, 2005 Author Share Posted October 10, 2005 Tack för intresset Jag vill först tillägga att jag inte bara kommer att prata om själva skivan som sådan utan även diskutera musik och rekommendera inspelningar/tolkningar Vi börjar med en fallstudie och granskar mitt exemplar av SXL 2001: Baksidan ser ut så här: och framsidan på skivomslaget är klistrat på baksidan så som man ser här och längst ner i vänstra hörnet står det skrivet "Printed in England R.S. 3-59-A23-R" ...vilket jag tolkar som att skivomslaget är från 1959. Detta stämmer i varje fall med det faktum att de allra tidigaste exemplaren hade en blå board på baksidan som mitt exemplar alltså saknar Själva etiketten ser ut så här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 En liten höstlig fotnot.. Hur skannar man ett LP fodral? Min lilla HP A4 skanner är ju inte tillräkligt lång på nått håll, får man skanna i fyra tårtbitar? Fick ett tipps av en kompis som håller på med panoramafotografier att det i Adobe® Photoshop® Elements finns en funktion som kan syihop bilder, bara man har tillräkligt många refferenspunkter. Jag har tyvärr inte denna programvara, men väl proffsvarianten av Photoshop, men där finns ingen funktion som denna.. Synd!! Jag testade att bara lägga ihop två skannade delar av ett omslag (Decca givetvis!) för att se om det funkade.. Tyvärr blev det olika infallande ljus på sidorna av mitt ex av SKL 4624 (Älskar inte alla Gilbert och Sullivan!!! ) så själva snittet syns ganska tydligt och eftersom inte hela fick plats våldförde jag mej och friserade kanterna en smula... Hur gör ni när ni skannar LP fodral?? Har alla gigantiska A3 skannrar eller... Ser verkligen fram emot att bli kvällsskursad av dig Eliot! Hoppas att min lilla fotnot inte är för avfällig.... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 10, 2005 Author Share Posted October 10, 2005 Jag gör precis som Du Jag använder Adobe® Photoshop® Elements 2 men problemet är - som du påpekade - att färgerna ofta blir lite olika så att man ser skarven - men vet man inte om det så ser man det inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Det är ytterst sällan jag hittar något intressant i Sverige men till och från tittar jag efter klassiska skivor bland begagnad vinyl, hos myrorna eller liknande platser och förra veckan fann jag några riktigt fina exemplar för 10 kr/st Det är alltid svårt att köpslå över telefon då det beror så mycket på skick, press-stamper mm så jag har hållit mig borta från det och har heller aldrig köpt vinyl på ebay...de som säljer där verkar ofta inte så kunniga så det är svårt att lista ut om det är en tidig utgåva eller ej.... <{POST_SNAPBACK}> Jag har aldrig själv sålt skivor på ebay eller tradera däremot hjälpte en kompis mig med detta för ett tag sedan. Det gick mycket bra. Vad det gällde de klassiska så är det EMI och Deutsche grammophon och detta föll tydligen väl ut. själv hade jag föreslagit 10:- per skiva och det handlade om ca 300 men när jag försökt läsa upp 40 stycken så gav jag upp och förslog 2000:- för dem. Orkar inte bry mig om priset var bra, rimligt eller billigt. Har bra koll på pop/rock vad det gäller priser och det är dessa skivor som jag kommer att få fortsatt hjälp att sälja. Skall slänga ut en 20 stycken Zappa på fredag när jag kommer hem efter två dygns tystnad. Skall gå i kloster ett par dagar. Har fortfarande en "bunke" operor och klassiska kvar men dessa är boxar. Fö när det gäller musik är jag dels allätare dels icke allätare då jag tycker 80% av det mesta inom varje genre är "mög". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Tack för intresset Jag vill först tillägga att jag inte bara kommer att prata om själva skivan som sådan utan även diskutera musik och rekommendera inspelningar/tolkningar Vi börjar med en fallstudie och granskar mitt exemplar av SXL 2001: Baksidan ser ut så här: och framsidan på skivomslaget är klistrat på baksidan så som man ser här och längst ner i vänstra hörnet står det skrivet "Printed in England R.S. 3-59-A23-R" ...vilket jag tolkar som att skivomslaget är från 1959. Detta stämmer i varje fall med det faktum att de allra tidigaste exemplaren hade en blå board på baksidan som mitt exemplar alltså saknar Själva etiketten ser ut så här <{POST_SNAPBACK}> Okey! Jag tror att jag kan bidra med något. Så här är det med pop/rock pressningar: står det "recording first published...." plus årtalet så är det en första pressning iaf inom pop/rock många tror att det inte är en förstapress eftersom "recording first published..." antyder något annat än ett förstapress men så är inte fallet, det är antagligen en förstapress Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 10, 2005 Author Share Posted October 10, 2005 Vad det gällde de klassiska så är det EMI och Deutsche grammophon och detta föll tydligen väl ut. Jag är i princip ointresserad av Deutsche Grammophon och de flesta EMI som man ser i Sverige är Electrola, dvs pressade i Tyskland och ointressanta - Det var ju tur det så jag inte gick miste om något.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Jag är i princip ointresserad av Deutsche Grammophon och de flesta EMI som man ser i Sverige är Electrola, dvs pressade i Tyskland och ointressanta - Det var ju tur det så jag inte gick miste om något.... <{POST_SNAPBACK}> Det dyker kanske upp annat inom andra genrer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Hej, har en massa gamla blandade LP för digitalisering. Finns det några databaser för skivtexterna så man slipper skriva av all text för varje skiva. Alla skivorna är olika klassiska skivor ifrån 50-80 tal från en massa olika lablar. mvh/Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 10, 2005 Author Share Posted October 10, 2005 Okey! Jag tror att jag kan bidra med något. Så här är det med pop/rock pressningar: står det "recording first published...." plus årtalet så är det en första pressning iaf inom pop/rock många tror att det inte är en förstapress eftersom "recording first published..." antyder något annat än ett förstapress men så är inte fallet, det är antagligen en förstapress Det beror på vad man menar med första pressning - Menar man första skivetikett eller första lackfolien (första graveringen) Vi återkommer med information om hur man skall ta reda på från vilken lackfolie skivan kommer och vem som var mastringsingenjör och vi kommer då även att beröra den s.k. Buckinghamkoden som finns att avläsa i skivans innerspår Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rutger Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Finns det några databaser för skivtexterna så man slipper skriva av all text för varje skiva. Alla skivorna är olika klassiska skivor ifrån 50-80 tal från en massa olika lablar. <{POST_SNAPBACK}> Det tar emot att off-topicskt [smaka på den] klämma sig in i eliots - som alltid - lysande trådar, men ett kort svar. I grunden finns inte det du efterfrågar. Men fina ansatser har gjorts. Kika till exempel på Maestro Manager, ett databasprogram med många förprogrammerade uppgifter om klassiska skivor från 50- och 60-talen på vissa labels. ("till exempel" ska inte tolkas som att jag känner till andra sådana program. ) Troligen kommer du dock att upptäcka att de flesta av dina skivor saknas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 11, 2005 Author Share Posted October 11, 2005 Jag sa att de allra tidigaste skivomslagen hade en blå "rand" på baksidan och vi skall nu titta på hur detta såg ut. Detta verkar vara begränsat till skivor som gavs ut 1958-1959 och vi skall titta på en raritet i min samling och liksom många sådana har den gets ut som "remake" av Speakers Corner i Tyskland - det rör sig om SXL 2011 Petrushka, Ernest Ansermet som dirigerar L´ Orchestre de la Suisse Romande. En bild på skivomslaget och en bild på baksidan av mitt original Längst ner till höger ser vi siffrorna 58.10 som jag tolkar att skivomslaget är från oktober 58 Skivomslaget till utgåvan av Speakers Corner försöker att återge den allra första utgåvan och har också denna en blå rand men är naturligtvis ihopklistrad på det moderna viset så att man inte ser skarven. Speakers Corner hade inte tillgång till original layout när de gav ut skivorna utan var hänvisade till samlare som hade ett bra exemplar som de kunde skanna in (jag blev tillfrågad ). Detta gör att flera av skivomslagen till deras återutgåvor skiljer sig från de allra tidigaste originalen och så har t.ex. deras utgåva av SXL 2009 ingen blå rand. Det högsta SXL-nummer av återutgåvorna som har blå rand härrör från SXL 2114 som är från 1959 ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 11, 2005 Author Share Posted October 11, 2005 Det tar emot att off-topicskt [smaka på den] klämma sig in i eliots - som alltid - lysande trådar, men ett kort svar. I grunden finns inte det du efterfrågar. Men fina ansatser har gjorts. Kika till exempel på Maestro Manager, ett databasprogram med många förprogrammerade uppgifter om klassiska skivor från 50- och 60-talen på vissa labels. ("till exempel" ska inte tolkas som att jag känner till andra sådana program. ) Troligen kommer du dock att upptäcka att de flesta av dina skivor saknas. Jag var mycket i kontakt med Ian Fogel när han byggde upp Maestro Manager och jag testkörde hans program men eftersom jag har en Mac så körde jag på virtualPC och hade då problem att få programmet att fungera. Han hade inte så mycket aning om skivmärken så jag kom med önskemål och berättade var någonstans han kunde få mer information - Det var flera år sedan och det är kul att höra att programmet tydligen är bra.... //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audionet Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Den här skolan ser jag verkligen fram emot. Tack Eliot för att du tar dig tid och gör intressanta inslag på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Vad är SXL 2011 Petrushka, Ernest Ansermet som dirigerar L´ Orchestre de la Suisse Romande värd idag? Tack för att du ger oss denna skola.. Det uppskattas verkligen!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 11, 2005 Author Share Posted October 11, 2005 Jag kan faktiskt inte priserna så noga men nyligen auktionerades på ebay ett exemplar för 256$ //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Jag kan faktiskt inte priserna så noga men nyligen auktionerades på ebay ett exemplar för 256$ //Eliot <{POST_SNAPBACK}> Fantastiskt jag trodde att vinylsamlandet av klassiskmusik var stendött. Vad det gäller annan musik så handlar en del av samlandet på bilder och vad det gäller samlandet av vissa Ep-skivor är det ett direkt bildsamlande. Änn en gång intressant ämne kul att följa händelseutvecklingen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 11, 2005 Author Share Posted October 11, 2005 Den som har 140£ till övers kan just nu köpa den på vinylconnections - där kan man även se priser på andra skivor i Decca SXL-2000 serien. //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gcs Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Kommer Vinylskolan bara att handla om klassiskmusik från Decca? Jag är själv ingen medveten skivsamlare men jag har ett antal s.k. populärmusik i originalpressningar på LP och EP från 50-talet. Ex.v Decca SKL 4036 "Rhythm of the South" Emundo Ros och skivan är pressad 11/58 i England. Det är lite märklig med den skivan, baksidestexten är signerad med en Nigel Hunter, London 1959 men tryck året är 11/58 och jag köpte skivan 1960. Det var på hösten 1958 som de stora skivbolagen lanserade stereo på skiva och det skrevs mycket i tidningarna på den tiden om det nya ljudet där man kunde höra hur Ångloken rusade genom rummet mellan de två högtalarna. T.ex i Teknikens Värld och Radio Television(Elektronikvärlden) kunde man läsa att "Som alla vet är stereo när basen kommer från den ena högtalaren och diskanten från den andra högtalaren. Något som jag faktiskt har sparat från den tiden är ett antal skivkataloger som gavs ut i Sverige på den tiden. Bl.a två katalog från FW.Bennet som på den tiden hade agenturen för Decca i Sverige. Jag har läst en intervju med Kenneth wilkinson som berättade om tekniken bakom Decca´s legendariska inspelningar och jag vill minnas att man då bara var 2-3 tekniker som både spelade in och sedan graverade skivorna. Vem som graverat kan man se på präglingen invid skivetiketten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 11, 2005 Author Share Posted October 11, 2005 Kommer Vinylskolan bara att handla om klassiskmusik från Decca? Jag är själv ingen medveten skivsamlare men jag har ett antal s.k. populärmusik i originalpressningar på LP och EP från 50-talet. ...och jag har original monopressningar av Rolling Stones, samt även tjuren från Wales, Tom Jones och Engelbert Humperdink - Jag tycker att vi kan ta upp lite popmusik också Det var på hösten 1958 som de stora skivbolagen lanserade stereo på skiva och det skrevs mycket i tidningarna på den tiden om det nya ljudet där man kunde höra hur Ångloken rusade genom rummet mellan de två högtalarna. gcs, jag vet att Du har nedanstående skivan som verkligen är klenod Skivan är från 1958 och omslaget visat att det är en tidig utgåva Vi kan här höra ett ånglokomotiv närma sig och stanna vid perrongen. Bland det mest fantastiska är ett spår där man får höra Ernest Ansermet när han repeterar Våroffer och det är en mycket bättre inspelning än den som sedan släpptes som SXL 2042 Etiketten är blå som var vanligt för populärmusik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Ojdå här blev det fel höll på att svar på en förfrågan på fel ställe!!!!!!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 11, 2005 Author Share Posted October 11, 2005 Petrushka och A journey into stereo sound är bland de tidigaste skivorna jag köpte när jag började intressera mig för vinyl (igen) i början på 90-talet och köptes hos Harold Moore's i London Jag bodde i Schweiz fram till 1995 och köpte under en tid många skivor från Phil Rees och köpte då naturligtvis också ...som jag lärde mig mycket från och varmt rekommenderar och han har nyligen kommit ut med en Mono Record Collectors Guide som jag nog borde skaffa då jag ju tänker få igång min Thorens TD124 för att kunna spela monoskivor så som de bör avspelas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Det här artar sig till något väldigt matnyttigt helt klart, skall med stort intresse följas. Här finns mycket att hämta och det tackar vi varmt eliot för. Jag hoppas att en dag kunna plocka upp mina LP-skivor från källaren och återinstallera skivspelaren någonstans, oklart var bara. Visst ja, jag behöver ett phonosteg också....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 11, 2005 Author Share Posted October 11, 2005 När jag bodde i Schweiz kom Dietrich Brakemeier ut med sin bok Living Stereo där han berättade om olika skivmärken, korrekt tonarmgeometri, VTA, azimuth mm ... och boken som också tog upp hans favoritskivor hade sidorna numrerade med romerska siffror och slutade mycket sinnrikt på sidan CD (=400) Tyvärr kostade boken över 400SFr (dvs över 2000kr) så min vän Jürg Schopper övertalade mig att inte köpa den och det har grämt mig mycket sedan dess tills jag för något år sedan såg att jag kunde köpa den genom Image HiFi till mycket lägre pris då den nu inte var inbunden Boken behandlar på ett mycket trevligt sätt många skivor men visar också olika etiketter Jag hade tidigare bara delat in Decca-etiketterna i Wide Silver Band (WSB) - som är de vi sett tidigare - och Small Silver Band (SSB) som kom 1969. Det visar sig att Decca bytte etikett mycket oftare än andra skivmärken men skillnaden var ofta subtil Enligt Brakemeier har min Petrushka den första etiketten (1958-59) medan min SXL2001 har den andra etiketten... Brakemeier har valt ut 135 skivor och av en tillfällighet fann jag tre av dessa som förstautgåvor förra veckan för 10 kr/styck Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts