Jump to content

Te-huva till tv´n


new order

Recommended Posts

Bild%20285.jpg

Utan Te huva

Bild%20286.jpg

Med Te huva

I somras fick jag en snilleblixt !? och tillverkade ett kapell,eller tehuva om ni så vill till dumburken.Och trots att jag inte kan sy så lyckades jag knåpa ihop ett slags formsytt överdrag som jag brukar ta fram vid "seriös" lyssning.Men efter att under denna kväll lyssnat lite på lovely Sarah (Mclachlan) utan huvan så är jag inte längre säker på att det är en förbättring att använda den!

Subjektivt så tycker jag att det blir ett tydligare,mer detaljerat ljud utan den,kanske så dämpar den bort diskant på något sätt?Är det någon som kan förklara detta?

Tack på förhand

/New Order

Link to comment
Share on other sites

Jag använde dubbla bomullstyger och vadd emellan.Stoppningen är av samma slag som i ett täcke ungefär,men tunnare då.Kanske skulle man prova att flytta fram högtalarna ännu mer?Just nu står framkanten av högtalarna ungefär 25-30cm framför dumburken.

Link to comment
Share on other sites

Jag gick länge omkring och trodde att det måste vara fri luft mellan högtalarna men efter att ha lyssnat hemma hos Jan blev det ändring på det.

Det borde ju kunna fungera bra med en dumburksburen absorbent istället för centerkanal... :)

Djupledsjusteringar kanske är lösningen... :?:

Link to comment
Share on other sites

Snyggare med t-huva helt klart! Michael Green på Roomtune menade att platsen mellan högtalarna och lite bakåt är "tuning area" så prova att röra tv något bakåt eller framåt. Nu kanske du inte har så mycket attt spela med ser jag..prova iaf :)

Link to comment
Share on other sites

Snyggt...och rätt färg!

Öronen kan nog luras lite av att ett smalt frekvensområde nu absorberas (lite). Du får inte samma homogena reflex från TV'n längre vilket säkert ger en hörbar skillnad.

Prova helt utan tv. Bör kunna ge nån indikation.

Ps. många menar att man skall använda sig av just diffussion mellan men bakom högtalarna. Det har du nu lite tagit bort. Men det är bara till att labba vidare.

Link to comment
Share on other sites

hva med en mellomting? bruk et teppe og legg det kun over sidene eller kun over midten av tven.

har selv samme problemet og klarer ikke bli enig med meg selv om hva som låter best. jeg har et bassproblem ved litt høyere volum og til det funker et teppe over tven bra..

bassen absorberes eller dvs, den reflekteres ikke :)

Link to comment
Share on other sites

En Golden Horn-låda att trä över apparaten.

Här finns ju produktutvecklingspotential... :cool: :)

Hmmm,intressant ide!!En slags träkonstruktion kombinerat med tygabsorbenter,kanske?

Enklast vore ju att skaffa en Plasma/Lcd skärm ,då är tv´n ur vägen!

Tyvärr inte den billigaste lösningen bara!

Link to comment
Share on other sites

Att du tycker en del av luftigheten, eller "high-end-skimret" som vissa kallar det försvann, kan bero på att du inte har lika mycket stående vågor i rummet. Jag upplevde samma sak när jag dämpade bakväggen. Det blev mer fokuserat, men det låter inte lika luftigt samtidigt.

Svår balansgång det där...

Link to comment
Share on other sites

Har oxå haft tv:n mellan högtalarna förut...nästan exakt tv likt din New Order :) ...och har labbat lite med överlägg....det som funkat bäst har varit fårskinnsfällen....stor och fluffig :mm: ....den funkar troligen både som diffusor och absorbent...hehee..

Jag lägger oxå en röst på Bubbens förklaring av "high-end-skimret"....samma upplevelser efter dämpning av väggar.....lite att sticka ut hakan detta :blush , men jag upplever lite samma ökning av lystret då jag sätter på tv:n och drar ned ljudet(på tv:n) samatidigt som jag lyssnar på musik....tv:n ger ändå ifrån sig ett högfrekvent ljud som på något konstigt sätt ger ljudbilden en luftighet....men är hemskt tröttande... :blush ...kanske något för dig att testa oxå... :)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar ha en tjock filt på dumburken när jag "finlyssnar". Någon t-huva har jag inte fixat (ännu i alla fall). Tycker att din t-huva är fräck, n.o. :mm:

Upplever en viss förbättring med "hifi-filten" i mitt rum, använder den därför ofta. Det händer att jag glömmer den på, varvid familjemedlemmar/vänner/släkt fäller den obligatoriska kommentaren

"varför har du en filt på teven???"

Vad svarar man då :?: Tips emottages tacksamt... ;)

Link to comment
Share on other sites

:diss: Min Tv har tyvärr samma placering och vid seriösare lyssning slänger jag över ett tjockt täcke och ljudbilden fokuseras klart och känns lugnare.

Förmodligen har åtgärden olika effekt beroende på en rad omständigheter så att pröva lite olika alternativ är aldrig fel.

Link to comment
Share on other sites

I min värld så borde man ju skilja tv/bio från seriös musiklyssning, även om båda mkt väl kan begåvas med multikanal. Men i verkligheten, tyvärr, så är det svårt att ens ha ett rum för återgivning, två rum brukar vara ännu svårare. Under min nollning på utvecklingsingenjörersprogrammet i Halmstad så konstruerades ett motmedel mot tv-pejlarn. Uppfinningen fungerade så att så fort ytterdörren öppnades så brakade tv:n ner i en box, ett fällbart bord med fastskruvad plastblomma och duk brakade ner däröver och dolde således tv-innehavet på under sekunden. Slitaget på tv:n kanske var i det grövsta laget, men idén att snabbt bli av med dumburken kan kanske användas här? :app:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...