calm Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Tidigare har skrivits en hel del rader om att antalet skivbutiker minskar drastiskt. Det finns dock ett undantag och det är vissa områden i Vasastan i Stockholm. Enklast för er som inte bor i Stockholm är att vid besök åka tunnelbanan till S:t Eriksplan. Därifrån har man gångavstånd till ett antal butiker som jag bildvägen tänkte rapportera om. En del kör med egen hemsida men andra har bara butiksförsäljning, men ett gemensamt är ett brinnande intresse för inspelad musik och utbudet varierar starkt. Jag tror nyckeln till att de överlever är antingen att de ser det mer som en hobby som inte betalar sig, hyresnivån i området är begränsad och att innehavaren kanske har annan sysselsättning vid sidan om. Detta får ses som en hyllning till dessa entusiaster som fortfarande håller stången i nedladdningens tidevarv. Jag tog mig en promenad i morgonkylan och förenade nytta med nöje genom att dokumentera med bilder ett antal butiker. Jag har inskränkt mig till exteriörer. Ni som vill hänga på får gärna följa med, men det vore roligt om ni också kunde pesentera några bilder. Min promenad börjar på Kungsholmssidan av S:t Eriksgatan, där jag hittade denna butik. Adressen är S:t Eriksgatan 48, strax före S:t Eriksbron. Som synes har man här ett intresse för reggae, ska, roots och annan rastafarimusik som jag kan mycket lite av. Sortimentet både nytt och begagnat och en del på vinyl. Man har också en hel del T-shirts och till och med sparkdräker för den minsta reggaeälskaren, dvs från några månader och uppåt. Det skall böjas i tid...... Fortsättning följer..... Calm Quote
calm Posted March 29, 2008 Author Posted March 29, 2008 Om man fortsätter över S:t Eriksbron till Vasastanssidan hittar man längre ner på samma gata närmare bestämt på nr 70 den här butiken. Adressen är S:t Eriksgatan 70. En veritabel våt dröm för en musikälskare i två våningar. Den senaste rocken, jazz, pop och en välsorterad vinylavdelning med all sorts musik. Gammalt och nytt. Enda butiken som också har söndagsöppet. Egen hemsida som synes.http://www.recordhunter.se/Kundservice.aspx?f=information/Butik.html Forts...... Calm Quote
Absolute Audio Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Ahh där har jag varit idag! Men du har dom bästa vattenhålen bakom ryggen Ett kvarter man lätt kan slå ihjäl en lördag. Quote
calm Posted March 29, 2008 Author Posted March 29, 2008 Ahh där har jag varit idag! Men du har dom bästa vattenhålen bakom ryggen Ett kvarter man lätt kan slå ihjäl en lördag. Det kommer mera, var så säker! Quote
mathsg Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 När jag kommer till Stockholm, villet händer ibland, då är det just dessa butiker som du visar och kommer att visa jag besöker. Nästa gång blir helgen kring 20:e April. Jag blir förväntansfull bara jag ser bilderna. Quote
calm Posted March 29, 2008 Author Posted March 29, 2008 Ja på en mycket kort sträcka av S:t Eriksgatan finns en koncentration av utomordentliga musikaffärer. Här kommer nästa som är en av mina favoriter. Här känner jag mig verkligen hemma! Massor av Stones, The Who, Led Zeppelin etc. och massor av rock från 50, 60, 70, 80, 90 och 2000-talet. Mest CD gamla och nya remastrade men även en liten men god samling vinyl. Här finns allt för den rockintresserade i alla åldrar och en cool snubbe i disken som kan och hört det mesta. Här kan jag spendera timmar på att leta efter min ungdoms musik fast nu på CD. Adress S:t Eriksgatan 67. forts..... Calm Quote
Vox Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Härligt med en butik som skiljer på CD och skivor. Quote
Absolute Audio Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Personligen så skulle jag nog tro att ca 50% av min skivsamling kommer från denna gata. Och det är utan tvekan det stället jag besöker om jag beger mej till stan. När jag var "ung,vild & vacker :clown:" hade jag och mina kompisar en lite udda medicin mot baksmälla. Efter en tuff fredagskväll ställdes alltid larmet på 9:30. Vaknade helt förstörd. Gick till Sammi's livs och köpte en halvliter tyskimporterad Coca Cola och gick till pendeltågstationen där vi träffades och satte oss på tåget mot Stockholm. Pinade i oss Colan och mådde lite bättre. Anlädde på Karlbergsstationen runt 10:50 gick till bankomaten på rörstrandgatan och sen dammsög vi alla skivbutiker och avslutade med en ganska sunkig pizza på pizzerian brevid Recordhunter. Baksmällan helt kurerad och en 10-15 skivor på kuppen som kom till användning när lördagens förfest började. Det var tider det!! Detta kvarter ligger varmt om hjärtat. Quote
calm Posted March 30, 2008 Author Posted March 30, 2008 Nästan granne med "The Beat must go on" på S:t Eriksgatan 71 ligger den här källarlokalen som benämns kort och gott "Skivbörsen". En lite stökig källarlokal som är knökfull med gamla vinylare allt i från schlager till rock. Även en del CD. Här kan man säkert gör ett och annat fynd eftersom affären har många år på nacken och hunnit samla en hel del i racken. Calm fortsättning följer.... Quote
Absolute Audio Posted March 30, 2008 Posted March 30, 2008 En lite stökig källarlokal som är knökfull med gamla vinylare allt i från schlager till rock. Även en del CD. Här kan man säkert gör ett och annat fynd eftersom affären har många år på nacken och hunnit samla en hel del i racken. I denna butik krävs mycket tid, då ordningen är något svår att förstå sej på (kaos är väl oxå ett system). Här har jag gjort många fina fynd genom tiderna. Framför allt när musikrecensenter säljer av veckans skivor för att få ölpengar till kvällen Har många gånger hittat skivor här som inte är släppta i vanliga handeln ännu. Rekordet var en bekant som hittade en U2 skiva 2-3 månader innan den släpptes i handeln. Ett tips vad det gäller "Beat goes on" är att be och få bläddra bland vinylreplikor och japanpressar han har bakom disk. Håller helt med om ägarens kunnande & service, jag kom därifrån med två skivor jag aldrig annars upptäckt. Quote
calm Posted March 30, 2008 Author Posted March 30, 2008 Sneddar man över gatan hittar man den här butiken inte långt från Record Hunter och S:t Eriksplan. Atlas CDbörs S:t Eriksgatan 78 Här handlar man CD nytt och begagnat. Mycket soul, rock och välsorterade vad gäller fusion och jazz. Hit återvänder man gärna och hittar alltid något att köpa. Calm forts... Quote
calm Posted March 30, 2008 Author Posted March 30, 2008 Den här butiken är egentligen helt osannorlik i sin placering. Make till dåligt marknadsläge får man nog leta efter. Vi S:t Eriksbrons fäste mot Vasastan går en trappa ner som vetter under bron. Kan man orientera sig i mörkret så hittar man denna butik. Ser ut som ingången till en svartklubb. Adressen är Atlasmuren 20. Väl genom denna ståldörr går man en trappa upp och hamnar under bron på samma höjd som dom framrusande tunnelbanetågen. Garanterat fritt från störande dagsljus öppnar sig en mycket intressant butik med både vinyl och CD, gammalt som nytt. Pop, rock och en välsorterad jazzavdelning som jag skall återbesöka så snart jag hinner. Jag har gått ett otal gånger både under bron och på bron men aldrig varit inne i denna butik. Calm Quote
calm Posted March 30, 2008 Author Posted March 30, 2008 Väl ute i dagsljuset igen kan man gå tillbaka under bron och följa gatan som nu heter Norrbackagatan. Man passerar Karlbergs pendeltågsstation och fortsätter över både Rörstrandsgatan, Tomtebogatan och Karlbergsvägen. Då hittar man denna lilla butik. Smokestack Records. Norrbackagatan 52. http://www.smokestackblues.com/ Ett eldorado för bluesälskaren. Allt från deltablues till Chicagoblues och nutida. Dessutom Soul, Cajun och Gospel. Verkade mycket välsorterad. Både nytt och gammalt. Mestadels i CD-format vad jag kunde se. Calm Quote
gcs Posted March 30, 2008 Posted March 30, 2008 Vi har ju också några butiker på Odengatan sträckan mellan St.Eriksplan och Odenplan. På Västmannagatan 10 meter in så kan också hitta en ganska så bra butik vägg i vägg med en DVD affär. Sedan har vi ju så klart Skivbörsen och vägg i vägg Faktoriet på Upplandsgatan. Nu kommer jag också just ihåg Nostalgipalatset på St.Eriksgtan 101. http://www.nostalgipalatset.com/ Quote
calm Posted March 30, 2008 Author Posted March 30, 2008 Vi har ju också några butiker på Odengatan sträckan mellan St.Eriksplan och Odenplan. På Västmannagatan 10 meter in så kan också hitta en ganska så bra butik vägg i vägg med en DVD affär. Sedan har vi ju så klart Skivbörsen och vägg i vägg Faktoriet på Upplandsgatan. Nu kommer jag också just ihåg Nostalgipalatset på St.Eriksgtan 101. http://www.nostalgipalatset.com/ Nostalgipalatset missade jag men kontrar med den här gamlingen. Äldst i gänget med 30 år på nacken. The Golden Oldies shop. Vinyl rock och pop från 50,60,70-talet. Både LP och EP http://www.goldenoldies.se/index_se.htm S:t Eriksgatan 96 Jag återkommer med de andra Calm Quote
calm Posted March 30, 2008 Author Posted March 30, 2008 När vi ändå är inne på vinyl från 50,60,70-tal finns även den här affären. House of Oldies Även CD. Torsgatan 63 i närheten av Karlbergsvägen. Calm Quote
P-pan Posted March 30, 2008 Posted March 30, 2008 Vilken härlig tråd du startat calm. Kan man tänka sig att du prickar ut adresserna på en liten karta som visar butikernas lägen i förhållande till varandra så att man lättare kan orientera sig ? Kan ju bli något för tillresta musikälskare att dra nytta av vid besök i storstan Quote
gcs Posted March 30, 2008 Posted March 30, 2008 Skivhögen på Högbergsgatan som ligger ett stenkast från Götgatan. Quote
Martin Posted March 30, 2008 Posted March 30, 2008 Uj! Jag visste inte att det fanns så många skivaffärer i hela Sverige Quote
eliot Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Både Record Mania nära Mosebacke och Skivhögen ligger nära varandra på söder Quote
calm Posted March 31, 2008 Author Posted March 31, 2008 Skall försöka vara så grundlig som möjligt. Jag har en hel del bilder som jag håller på att redigera, så calm allt kommer i sinom tid. Söder och Gamla stan betade jag av igår. Tack för tipset P-pan, har tänkt på detta och hoppas att jag kan klara att göra en karta när jag är färdig. Vi har ett antal kvar! Här kommer nästa. Från House of Oldies fortsätter man bara ett 100-tal meter ut på Torsgatan så kommer man till Rödabergsgatan. Runt hörnet till höger bara några meter ligger den här butiken. Notera vägvisaren i vänster hörn. Den här har jag skrivit om tidigare och den är i sig ett Mecka för jazzälskare. En butik fylld från golv till tak med vinyl från rötter till friformsjazz av idag. Men också med motsvarande i CD-format. Imponerande!! Låg tidigare på Rörstrandsgatan, men i takt med områdets gradvisa ekonomiska uppgradering så försvinner de gamla småbutikerna från gatan. Synd! Adress Rödabergsgatan 9 Calm Quote
calm Posted March 31, 2008 Author Posted March 31, 2008 Går man Torsgatan tillbaka mot S:t Eriksplan kommer man så småningom ner på Odengatan. Här passerar man Sontec på vägen till den första affären som ligger mittemot Vasaparken . Adressen är Odengatan 90. Affären heter som synes Runt Runt. Detta är en av mina favoritaffärer. Har pop, rock och jazz på vinyl och CD. Både nytt och begagnat. Drivs av några unga jazzdiggare som alltid spelar något intressant i högtalarna. Är snabba på att fånga upp ny svensk jazz och beställer givetvis vad man vill ha. Mina personliga rekommendationer, man trivs där.http://runtrunt.se/ Calm Quote
eliot Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Jättetrevligt att du tar med oss på denna personliga rundvandring bland Stockholms skivbutiker - det uppskattas verkligen - Jag kommer säkert nu på vårkanten att botanisera i vinylbackar Quote
iroise Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Jag skall göra en lista eftersom jag då och då befinner mig i trakterna. En del av dessa känner jag till men inte alla. Mycket trevligt initiativ. Själv går jag en del på skärmarbrink dvs mellotronen! Quote
Mattias Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 En lysande tråd om vart man kan skaffa musik. Finns många skivbörser och jag inser att jag slarvat och helt enkelt missat några. Vi närmar oss ett favoritställe Man får passa sin när man springer runt bland dessa då det lätt kan uppstå djupa hål i plånboken..... /Mattias Quote
GurraG Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Vad roligt med bilddokumentation på butikerna. Jag har själv samlar skivaffärer sedan augusti ifjol. Här kan man beskåda resultatet! http://www.recordnerds.se/forum/viewtopic.php?t=3 Quote
calm Posted March 31, 2008 Author Posted March 31, 2008 Nästan granne med runtrunt ligger Marquee. Lokalen är liten men utbudet av rock, jazz, country, folkmusik och lite klassiskt är mycket bra. Både nytt och gammalt blandas i denna affär som var med som en av utställarna och försäljarna på Kistamässan Adress Odengatan 86 http://www.marquee-records.se/ Quote
Mattias Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Fick mig ett gott skratt på mässan när denne skivhandlare gick till grannutställaren och köpte skivor Här har det handlats skivor genom åren. /Mattias Quote
Kent_n Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Guld tråd, jag som nyss blivit av med "min" skivaffär på Götgatan, suttit och funderat på vad jag skall hitta nya skivaffärer, och just då startar Calm denna tråd..Bockar o bugar Quote
calm Posted March 31, 2008 Author Posted March 31, 2008 Vi tar ett litet steg tillbaka eftersom jag missade en butik på S:t Eriksgatan 101. Nostalgipalatset med vinyl som inriktning. http://www.nostalgipalatset.com/ Verkar ha det mesta i olika musikstilar och dessutom prylar som har anknytning till pop och rock. Calm Quote
Recommended Posts