Jump to content

Audacia Clarity

pihl

Recommended Posts

Hej

Dette er rettet mod Timbre, (men andre er mere end velkommene til at kommentere), i din serie om Audacia Clarity, blev der nævnt en evt. sammenligning mellem de to ICE forstærkere, blev den til noget?, hvis ja, med hvilket resultat?

Andre erfaringer med de to forstærkere er meget velkommene :cool:

Klistrar in ett av mina gamla inlägg på ett annat forum. Vad jag kan tillägga är att ASP 500 bygget trots allt blev riktigt bra och Timbre har hört dess tvilling, ATLE. I min rankinglista skulle jag dock fortfarande placera Peutajokk (ASP 500) på tredje plats. efter Tjidtjak och det modifierade EMBLA men klart för eArTwo.

Mitt gamla inlägg:

"En liten redovisning av mina intryck av de olika ICE Power baserade slutsteg jag har hört. Detta är min uppfattning och det är inte säkert eller ens troligt att alla skulle dela denna uppfattning. Jag är dessutom partisk i målet eftersom jag byggt två stycken ICE Power slutsteg. Redovisning sker enligt en rankinglista där vi börjar nedifrån.

3. Acoustic Reality eARTwo. Ett stereoslutsteg baserat på Ice Power 500 modulerna. Detta är ett väldigt tjusigt bygge rent estetiskt som är större i verkligheten än vad det ser ut att vara på bild. Av de slutsteg jag redovisar här är det dessutom det dyraste med ett pris på ca 26 000 kr. I detta fall tycker jag inte att pris = prestanda. Möjligtvis att man kan säga att pris = design….

Ljudmässigt var det en besvikelse som väckte stor förvåning hos mig. Jag hade ju läst så positiva recensioner av det. EARTwo spelade kyligt, oengagerat, spretigt och tunt. Diskanten var påträngande, mellanregistret utan värme och basen intetsägande. Nu kanske jag är väl hård i mina ord, men så blir det då man vill förmedla ett klart budskap.

Killen som hade detta på 3 veckors öppet köp skickade tillbaks det till tillverkaren. Där kontrollerade de att allt var ok och meddelade sedan att jo, det är som det skall vara och det skall låta såhär.

large-earpic1.jpg

2. EMBLA Audio Power 21. Här är ett par monoblock baserade på ICE Power 500 modulen. Priset för ett par hamnar på ca 16 000 svenska kronor, något som i sammanhanget känns billigt. Även här är byggkvaliteten fin och jag tycker monoblocken är riktigt snygga. EMLBA spelade klart mycket bättre än eARTwo på samtliga parametrar. Bättre botten, fylligare mellanregister och inte påträngande diskant. Det var dock något som fattades, något som inte riktigt släppte eller engagerade. Ner med EMBLA i källaren med ägaren och vår värd. Fram med lödpennan och lite komponenter, löda, testa, löda mer och testa och visst, med en kombination av polypropylenkondensator och papper i olje kondensator i slutet av den stora kondensatorbanken, en papper i olja i slutet av lilla kondensatorbanken och något mer enkelt tweak som jag inte har koll på så började EMBLA verkligen att spela musik. Nu kom både mer värme, luftighet och engagemang och det lär riktigt bra. Om inte jag snöat in på att bygga själv skulle jag utan tweakan kunnat lägga pengarna på ett par av dessa monoblock.

(Här fanns en EMBLA bild)

1. TJIDJAK. Mitt eget ICE Power 500 baserade bygge. Här har jag inte sparat på något utan köpt de komponenter jag trott vara bäst för mitt bygge. I den reglerade lågspänningsdelen sitter tex en kondensatorbank bestående av 22 st snabba småkondensatorer, i den stora sitter 8* 10 000 uF samt ett par McAp Supreme och numera och 2 st papper i olja kondensatorer. Ferriter på nätkablar, 2 st väl tilltagna transformatorer, etc, etc. Detta bygge är särdeles lyckat, mycket säkert beroende på ren och skär tur. Det har en basåtergivning som är otrolig med både djup och definition, det har en värme i mellanregistret som gör att jag inte saknar mitt gamla rörslutsteg längre, det spelar otroligt rent med en diskant som är luftig, detaljerad och lättflytande men aldrig jobbig eller påträngande. Det går dessutom att spela hur högt som helst utan att det blir jobbigt eller grötigt. Det är det bästa ICE Power baserade slutsteg jag hört till dags dato och det står sig väl med övriga, vanliga slutsteg i ohälsosamt höga prisklasser jag hört.

ice6.jpg

* Jokern i samanhanget är väl det senaste bygget PLEUTAJOKK. Detta är baserat på ICE Power 500 modulerna med en integrerad switchad nätdel. Vad jag hört skall denna nätdel motsvara ca 1000 VA vanlig nätdel och om så är fallet blir det ju 2000 VA eftersom jag har valt att köra en n modul med nätdel per kanal. Detta slutsteg är alldeles nybyggt och oinspelat, dessutom har jag mitt försteg på service och kör nu med ett inlånat försteg som jag inte riktigt känner. Mina intryck såhär långt är att det spelar väldigt rent, detaljerat, med ett stort lugn och väldigt bra botten. Vad som saknas än så länge är engagemanget eller närvaron. Allt är perfekt men det svänger inte riktigt. Detta kan komma med mer inspelning eller med ett annat (kanske mitt BAT) försteg. Vi får se vad som sker."

Hej pihl!

Då Audaciaförstärkaren var här på en tidsbegränsad testperiod kändes det mer korrekt att utnyttja tiden med att spela över kända högtalare med olika försteg. I ICE-svängen har jag annars lyssnat på ATLE ice 500 och Acoustic Reality i skilda rum och i olika system.

En länk till lyssningsövningarna med ATLE ice 500:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...p?showtopic=514

Plind006.JPG

Till Köpenhamnslyssningen med Acoustic Reality:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...wtopic=198&st=0

Köpenhamn056.JPG