K-man Posted November 2, 2004 Share Posted November 2, 2004 November…har snön kommit ännu? Vinterhjulen på? …kanske rent utav börjat planera julklappar…? Denna månad skall vi vidga vyerna över Euphoniaklassiker ytterliggare ett steg! Det diskuteras ju med jämna mellanrum de senaste teknikerna vad gäller inspelningar, musikmedia, CD, SACD, DVD-A, DSD och allt vad det nu heter…även på detta områden finns det ju klassiker! Euphonia består av väldigt duktiga medlemmar, så detta kommer säkerligen bli lärorikt och kul, för nu handlar det verkligen om våran hobbys tidiga år! Själv har jag inte så mycket gammalt kunnande om detta, men det har t.ex. allas våran Eliot, så han kommer bjuda oss på en härlig resa genom gamla inspelningstekniker! Vi börjar vår novembertråd med Thomas Edisons uppfinning…hmmm…Edison…året var 1877 och fonografen föddes! Det dröjde emellertid inte länge förrän den syntes i Sverige. Redan året efter lanseringen så förevisades den här hemma av ingenjör A O Leffler. Hmmm, kan det ha någon koppling till Lefflers? Denna första version av fonografen graverade på stanniolfolie och drevs helt manuellt, så det gällde att hålla jämn fart på veven vid inspelningen, och sedan se till att hålla samma fart vid uppspelningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted November 2, 2004 Share Posted November 2, 2004 Det hade varit skojigt att vara med, upplevelsen måste ha varit fantastisk, ungefär som första fotot eller den rörliga filmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted November 3, 2004 Share Posted November 3, 2004 Intressant K-man.. För nått år sedan hittade jag en Japansk site som säljer en hobby-edison-fonograf... (Tyvärr är sajten på Japanska..) För den som är hugad ser den ut som nedan.. 3,675 Yen.. Dom har även en en hemma-berliner-fonograf som graverar och spelar på CD-skivor.. 4,095 Yen... Bilderna visar tekniken bakom ganska bra.. (Tyvärr blir bilderna beskurna när jag lägger in dom så Ni får gå till sjaten och kolla, ie. klicka bilderna..) /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 3, 2004 Share Posted November 3, 2004 När man läser K-mans inledning så kan man få intrycka att ni kan förvänta er Eyewitness report - eller skall jag säga Earwitness report Min allra första skiva bytte jag mig till mot frimärken och det var en singel med I want to hold your hand av The Beatles och den första LP'n som jag fick var Seargent Pepper. Jag hade själv ingen grammofon utan spelade de få skivor jag hade på mina föräldrars Garrard - en skivväxlare som även spelade stenkakor. 1967 fick jag en Aga rullbandspelare som man kan säga var en enklare version av Tandbergbandspelaren som vid den tiden användes i skolorna. Jag brukade spela in Tio i Top på lördagarna och de första inspelningarna gjorde jag genom att placera mikrofonen framför radion - Jag förstår inte att min far som var fysiklärare inte visste bättre, men efter ett tag upptäckte vi att det fanns banankontakter bak på Radion (en Radiola!) så vi kunde ansluta till DIN-ingången på rullbandspelaren. Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var mystiskt Jag kommer att försöka beskriva inspelningsteknikens historia fram till ungefär denna tid, dvs. till i slutet på 60-talet. - Välkommen med på en resa i det förgångna Mvh, Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 3, 2004 Share Posted November 3, 2004 De allra första försöken att lagra ljud använde rent mekaniska medel för lagring och reproduktion. Ljudet riktades in i ett stort horn, som i sin smala ända var stelt förbundet med en gravernål. Den första praktiska maskinen uppfanns 1877 av Thomas Alva Edison (1847-1931). Edisons "fonograf" använde metallcylinder med stanniolfolie som ljudbärare och hade en begränsad användning utöver att demonstrera ljudinspelning och ljudåtergivning. Edison demonstrerade sin nya uppfinning hos Scientific American i New York och i utgåvan den 22 december, 1877, står det att läsa: Mr. Thomas A. Edison recently came into this office, placed a little machine on our desk, turned a crank, and the machine inquired as to our health, asked how we liked the phonograph, informed us that it was very well, and bid us a cordial good night. Riktig showmanship Intresset var stort och nyheten spred sig från New York till andra städer. Edison Speaking Phonograph Company etablerades redan i januari 1878 och Edison fick $10,000 för tillverknings- och försäljningsrättigheterna och dessutom 20% av vinsten. Maskinen hade nyhetens behag och var en omedelbar succé. Den var emellertid svår att sköta och stanniolfolien slets ut efter några få uppspelningar. Edison fonograf från 1877 Efter ett tag minskade intresset och Edison arbetade inte vidare på fonografen utan koncentrerade sig helt på att uppfinna glödlampan. Det fanns emellertid andra som gav sig på att förbättra ljudet som lät "metalliskt" samt hållbarheten som ju bara höll ett fåtal uppspelningar. Stanniolfolien var dessutom besvärligt att åter sätta på och spela folien sedan den en gång tagits av fonografen. 1885 presenterade Chichester Bell och Charles Sumner Tainter en apparat som de kallade grafofon. De hade bytt ut stanniolen mot vaxcylindrar och de drev rullens rotation med hjälp av en symaskinstrampa så att hastigheten skulle vara samma vid uppspelningen som vid inspelningen. Bell-Tainter grafofon från 1885 Vid denna tid hade Edison lyckats med sin föresats att tillverka en glödlampa och han hade nu tid att ge sig i kast med att förbättra fonografen. Hans förbättringar följde i mångt och mycket grafofonen och han använde nu också vaxcylindrar. Han kallade sin apparat: the New Phonograph. Edison Phonograph Company bildades i oktober, 1887, för att marknadsföra Edisons maskin. Han introducerade the Improved Phonograph i maj 1888 och kort därefter the Perfected Phonograph. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 3, 2004 Share Posted November 3, 2004 Utvecklingen står inte still och det finns en svensk kille Christer Hamp som har en sajt: The Phonograph Makers' Pages där han beskriver olika moderna apparater som avläser vaxrullar. Där finns bl.a. denna intressanta Optiska avläsare som är utvecklad på Tekniska Högskolan i Lausanne, Schweiz. .. the Poliak player, an optomechanical universal player for discs and cylinders alike, working with literally any turntable, and using laser light. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted November 3, 2004 Share Posted November 3, 2004 Har någonstans svagt i bakhuvudet att en av de första inspelningarna var Mary had a little lamb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted November 3, 2004 Share Posted November 3, 2004 Mitt minne var nog rätt så bra trots allt. Ta nu och följ länken och lyssna sedan http://history.acusd.edu/gen/recording/mary.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 3, 2004 Share Posted November 3, 2004 1888 lyckades miljonären Jessie Lippincott förena konkurrenterna Thomas Edison och Bell/Tainter och bildade North American Phonograph Company. Detta hade som målsättning att marknadsföra fonografer och grafofoner. Företaget arbetade enligt franchise principen och tillhandahöll utrustning mm till 30 lokala återförsäljare över hela USA. Eftersom Thomas Edison tyckte at företagets fokus skulle vara på affärsverksamhet och då främst diktering i stället för underhållning så fick företaget den inriktningen. Detta slog inte väl ut och företaget gick i konkurs redan 1894. En återförsäljare som det gick bra för var District of Columbia Phonograph Company som leddes av Edward Easton som hade en helt annan inställning och insåg potentialen av fonografen som ett underhållningsmedium. När North American Phonograph Company försvann så bildade Bell och Tainter tillsammans med Edward Easton's ett företag som de kallade Columbia Graphophone Company för att marknadsföra deras grafofon som en musikapparat. Detta företag blev senare Columbia Records som vi kommer att stifta bekantskap med senare i denna tråden. I ett första drag presenterade Columbia Graphophone Company redan 1895 den första billiga fjäderuppdragna maskinen som kunde spela vaxcylindrar. Hittills hade alla maskiner varit komplicerade med batterier och mycket dyra. Thomas Edison var under tiden fullt upptagen med att försöka ta tillbaka alla rättigheterna till sina uppfinnigar och 1896 grundade han National Phonograph Company för att tillverka fonografer för hemma underhållning – men han var fortfarande involverad i flera juridiska konflikter och fick bl.a. inte sälja fonografer i USA för en period på tre år. Under tiden kunde Columbia växa sig starka och Thomas Edison bestämde sig för att i framtiden sköta fonografverksamheten själv. Edison Home Phonograph som vi såg på bilden ovan är från 1896 och här ser vi en modell från 1899. En sådan skulle jag vilja ha Frågan är om det var en så skön tid :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted November 3, 2004 Share Posted November 3, 2004 "En sådan skulle jag vilja ha" Jag också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 3, 2004 Share Posted November 3, 2004 Hur såg det ut i Sverige då I slutet av 1889 kom fonografen med vaxcylindrar till Sverige och Edisons generalagent för Skandinavien, dansken Ruben, reste genom landet för att förevisa den nygamla uppfinningen. Fonograferna var i början mycket dyra - cirka 700 kr 1889 då inkomsten för en jordbruksarbetare var 142 kr/år - vilket gjorde att det inte gick att sälja många apparater. Det stora uppsvinget kom under åren 1896-1897 när de fjäderuppdragna maskinerna dök upp i Sverige. Samtidigt hade det kommit en sorts standardisering (känner vi igen oss ) som gjorde att det fanns utbytbara cylindrar mellan de två varumärkena Fonograf och Grafofon. Det varade några år in på 1900-talet, fram till det att grammofonen tog över marknaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Om ni har möjlighet när ni är i Sydöstra skåne tycker jag att ni skall försöka ta er till Frasses musikmuseum i Simrishamn Hundraårigt ljud Nere i en källare till en villa i Simrishamn finns ett märkligt museum. Där finns massvis med speldosor och fonografer från en svunnen tid och det mesta fungerar ännu. Endast Edisonmuseet i New Jersey har en större samling fonografrullar än familjen Fransson, som också har blivit uppmärksammede i brittisk och amerikansk TV. Vid en uppspelning av en svensk sångare från 1898 (den svarta tratten på bilden) kunde man konstatera att ljudet faktiskt var mycket bra. Frasses Musikmuseum, tel. 0414-145 20 Peder Mörcks väg 5. Öppet 1/6 -31/8 sön 14-17. Juli mån-ons 14-17. Övrig tid efter ök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Fantastiskt med initiativ typ Frasses musikmuseum. Eldsjälar behövs! Vilken historieutflykt det blir av denna tråd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Fonografen utvecklades egentligen inte för att spela in musik utan Thomas Alva Edison motiverades av ett problem som Western Union Telegraph Company hade. Telefonen var precis uppfunnen 1876 av Alexander Graham Bell och kunde överföra information mycket snabbare än telegrafen. Vid denna tidpunkt kunde man emellertid bara ringa korta sträckor så telegrafen användes för alla längre avstånd. Det var inte ekonomiskt försvarbart att ringa in ett samtal till telegrafen och prata så långsamt att någon kunde skriva ner det så att man kunde överföra meddelandet. Edison letade därför efter en metod att spela in ett meddelande som sedan kunde spelas upp med lägre hastighet. 1877 arbetade Edison på en maskin som kunde överföra telegrafiska meddelanden genom att läsa markeringar på en pappersremsa. På detta viset kunde man överföra ett och samma meddelande flera gånger. Edison började nu fundera på om man inte skulle kunna "spela in" ett telefonmeddelande på samma sätt. Han experimenterade med ett membran som hade en utskjutande punkt och som hölls mot ett paraffinpapper som rörde sig snabbt. Talets vibrationer skapade fördjupningar i pappret. Edison bytte sedan pappret mot en metallcylinder klädd med en tunn stanniolfolie. Maskinen hade två membran/nål enheter, en för inspelning och en för uppspelning. När en person talade i ett munstycke så överfördes ljudvibrationerna till membranet och därmed nålen som skapade fördjupningar i spåret genom nålens rörelser upp och ned ("berg och dalar"). Edison testade den första maskinen genom att tala in barnramsan "Mary had a little lamb" - till hans förvåning så spelade maskinen upp det han sagt. Då skulle jag velat vara med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Frasses musikmuseum i Simrishamn vill jag nog väldigt gärna besöka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 "Frasses musikmuseum i Simrishamn vill jag nog väldigt gärna besöka. " Gör det Bravo det är en upplevelse fast det är länge sedan jag var där själv. Skall kompenseras runt jul förhoppningsvis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted November 4, 2004 Author Share Posted November 4, 2004 Härligt, härligt eliot!! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arcam Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Det här var en trevlig tråd, kom att tänka på att jag har en del stenkakor men tyvärr ingen grammofon att spela dom på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 I och med att fonografer blev mer och mer utbredda så kom kraven på en standardisering och i slutet på 1880-talet enades Edison Records, Columbia Phonograph och andra bolag att använda vaxcylindrar på c:a 10cm längd, 5cm diameter. Med en inspelningshastighet på 120 varv per minut kunde man bara spela in 2 minuter på dessa vaxcylindrar. För att inte förstöra spåren så fanns det regler hur man skulle hålla cylindrarna som bestod av mjuk vax utanpå. De klarade ett tiotal uppspelningar och man kunde då ta med sig vaxcylindern tillbaka till affären och då fick man lite pengar tillbaka vid köp av en ny. Förutom den korta speltiden som av naturliga skäl begränsade vad man kunde spela in så fanns det inget sätt att massproducera cylindrar utan artisten fick helt enkelt upprepa framförandet många gånger. Vilket naturligtvis var både tidskrävande och dyrt. Varje cylinder var en master om vi skall använda modernt språkbruk från produktionen av vinyl och CD. I början på 1901 hade man lyckats utveckla en teknik att pressa cylindrarna från en förlaga. För att åstadkomma detta och för att öka hållbarheten så använde man hårdare vax. Processen kallades Gold Moulded eftersom guldånga användes vid processen. Den ursprungliga vaxmastern var både större och hade större spår och var naturligtvis gjord med dåtidens absolut bästa teknik. Själva processen är rätt komplicerad men detta ledde till att man från en gjutform kunde gjuta 120 till 150 cylindrar om dagen. Skivorna hade 100 spår per tum vilket motsvarade 2 minuters speltid. Fram tills nu hade man anpassat hastigheten mellan 90-144 varv per minut för att få plats med ett helt stycke på skivan. 1902 blev hastigheten standardiserad till 160 varv per minut. Här ser vi en vaxrulle-katalog från 1903 och vaxrullarna kom i papprör Two Edison vaxcylindrar och innanför deras pappbehållare. Pappbehållarna som hade lock på båda sidorna hjälpte till att skydda inspelningarna. - Dessa behållare och formen på cylindrarna gav upphov till uttrycket Canned music. De stora internationella tillverkarna var Edison, Columbia och franska Pathè Här ser vi en Columbia Graphophon från 1904 med vaxrullar ....så som den står här beräknas auktionspriset bli omkring $1000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 1906 började ett nytt företag - med det fantasieggande namnet ( ) - Indestructible Record Company massproducera musikcylindrar gjorda av celluloid, en tidig hård plast, som inte gick sönder om man råkade släppa det och som kunde spelas tusentals gånger utan att slitas ut. Dessa hårda cylindrar kunde man inte själv spela in på som med vaxcylindrarna men höll däremot i stort sätt evigt och anses vara de ”konserver” som håller längst utan slitage om man jämför med vinylskivor och tonband. Denna överlägsna teknik köptes upp av Columbia Phonograph Company som dumpade återstoden av sina pressade vax cylindrar på Edisons hemmamarknad via the Sears Roebuck mail order katalog. Det var emellertid Edison själv som satt sig i denna prekära situation då han själv fått ett patent för celluloid musikcylindrar 1902. Istället för att börja producera sådana så satsade han på att eliminera konkurrenterna. Han gick därför till domstol mot en man som hette Lambert som redan år 1900 hade startat ett företag för att producera celluloid cylindrar och hävdade att denne gjort intrång på Edisons patent. Edison förlorade men knäckte Lambert. Vilken typ - man blir nästan förbannad i efterskott :evil: Edisons företag utvecklade en egen typ av cylinder bestående av en sorts plast kallad Amberol men de höll inte den kvalitén som Columbias motsvarighet. Vid ungefär samma tid introducerade också Edison 4 minuters cylindrar. Den dubbla tiden uppnådde han genom att öka spårtätheten till 200 spår per tum. Eftersom spåren var tätare behövdes speciella adaptrar för att konvertera den gamla fonografen så att den kunde spela de nya cylindrarna. Vi ser här Edison Home Model D som tillverkades av Edisons National Phonograph Co. 1908 till 1911 och kostade då $40. Denna version hade en s.k. "reproducer" som gjorde att den kunde spela upp både 2 och 4 minuters rullar. Man kunde även få Edison Home Model D med lite mer färgglatt horn 1912 introducerade Edison en förbättrad cylinder gjord av något som han kallade Blue Amberol. Om jag förstått det rätt så bestod detta material av celulloid plast med en kärna av gips-liknande material. Dessa cylindrar utgör peaken på fonograf cylinder tekniken. Samma år lämnade Columbia cylindertekniken för att koncentrera sig på grammofonen. Tiden före första världskriget tävlade dessa båda format med varandra om publikens gunst. Ljudkvalitén i ett ljudspår är inte tvunget bättre om det är ingraverat på en skiva eller på en cylinder och det var andra faktorer som fällde avgörandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Det är ju faktiskt lätt att glömma bort historien och bakgrunden i jakt på alla nyheter och "fantastiska" förbättringar. En återblick kan nog ge möjlighet till sans och balans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Håller helt med - En tillbakablick ger perspektiv på tillvaron Jag har plockat information från många olika ställen men jag har velat undvika svenska ställen för då blir man så lätt påverkad och det är lätt att man då tar information rakt av eftersom man inte hittar ett bättre sätt att uttrycka sig på. Det finns emellertid en svensk sajt som jag varmt rekommenderar: Klicka på bilden så kommer du till Svenska Fonografinspelningar ...och då speciellt teknikdelen och historiedelen //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael2 Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Intressant och bra tråd Tekniken är fascinerande men vad var det för musik som de klämde in på dessa 2-4 minuter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Här är länk till det första som spelats in T.A.Edison himself http://history.acusd.edu/gen/recording/mary.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Många poplåtar ligger mellan 2 och 4 minuter, t.ex. är Norah Jones, Don't know why 3.05 min. Tittar man på hela CD'n så uppfyller 12 av de 14 på CD'n Come Away With Me kravet och de resterande ligger strax utanför... - Alternativet var ju ingen musik alls Jag tror att det kunde vara (patriotisk-) marschmusik av John Philip Souza (1854-1932) som var mycket populärt på den tiden :cool: //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Jag har en del riktigt gamla stenkakor När jag kommer hem från jobbet kan jag leta upp någon och skanna in skivettiketten. Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 5, 2004 Share Posted November 5, 2004 Jag fann detta: 1889 - The Columbia Phonograph Co. was organized January 15 by Edward D. Easton with rights to market a treadle-powered graphophone; however, Easton would have more success selling music rather than business machines, especially cylinders of the popular United State Marine Band under John Philip Sousa . Mvh, Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted November 5, 2004 Share Posted November 5, 2004 Patriotismen känns bekant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted November 5, 2004 Share Posted November 5, 2004 Så här kunde skivetiketterna se ut på den tiden Detta exet är pressat endast på ena sidan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted November 5, 2004 Share Posted November 5, 2004 Redan på stenkakans tid fanns det något man kan kalla skivvård Här är det en affär i Uppsala som har lagt in lite om skivvård i skivfodralet. Inspelningen är Hugo Alvens-Midsommarvaka framförd av hovkapellmästare Armas Järnefelt(1869-1958) Observera extra noga punkt 6 som förklarar lite om nålens betydelse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts