aplodon Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 Fick för ett par dagar sedan hem min andra skiva med Jonas Hellborg, Shawn Lane och Apt. Q-258(alias Jeff Sipe). Den här är lite mer rockig, fartfylld och intensiv än "Temporal Analogues of Paradise" som jag har sedan tidigare. Kan inte säga vilken som är bäst, men båda är fantastiska skivor. De är live-inspelningar båda två och till största delen improviserad musik. Man häpnar över hur tre musiker kan få improvisationer att låta så här bra. Det är nästan övernaturligt att de samtidigt som de spelar virtuost och stundtals snabbt kan skapa fantastisk musik. Man kan tro att de har en gemensam hjärna. Har svårt att tänka mig att det finns en bättre bassist än Hellborg. Han kallades på 80-talet "Jaco Pastorius´ kronprins" och han har väl tagit över kronan nu. Ibland använder han en teknik där han slår på strängarna samtidigt som han spelar "normalt" vilket får det att låta som det är två bassister. Och Shawn Lane måste vara en av världens "minst kända bästa gitarrister". Ibland spelar han melodiskt och vackert, för att plötsligt smattra iväg några toner i värsta Yngwie Malmsten-stil. Och trummisen Sipe klarar att komplettera dessa två mästare på ett självklart sätt, vilket väl tyder på att han är en mästare själv. Ibland kan man höra hur han med små medel styr de andra musikerna i en viss riktning. Stundtals får de till ett otroligt "sväng" som gör att man knappt kan sitta still. Jag kan inte sluta imponeras av denna trio. Och ändå har jag inte hört den skiva som ofta sägs vara deras bästa: "Personae". Hellborg har släppt en del udda soloskivor. Bl.a. någon där han ensam spelar bas utan andra musiker. Det skall också finnas någon med endast Hellborg och en trummis. Och en med Hellborg + ytterligare en bassist och en trummis. Förutom med Lane och Sipe har han spelat ihop med en lång rad musiker bl.a. med John McLaughlin i Mahavishnu Orchestra. Han har även gett ut någon helt akustisk skiva. Han spelar då akustisk basgitarr. Känner inte till om han någonsin spelar kontrabas. Så det finns en hel del att utforska om man så vill. Hellborgs olika basar kan man se på någon internet-site (har ej adressen tillgänglig). Han har förutom den elektriska dubbelbasen på bilden ovan även en akustisk dubbelbas. Om man gillar jazz eller jazzrock (eller rock också för den delen) bör man absolut höra Jonas Hellborg. Gärna tillsammans med Lane och Sipe. Både "Time is the Enemy" och "Temporal Analogues of Paradise" finns hos cdon.com för 89:-. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merkurius Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 Jag har både Temporal Analogues of Paradise och Personae. Jonas Hellborg är väl den bästa basisten Sverige har att uppbringa. Det här är lite svår musik. Även fast det svänger så händer det mycket och klarar man inte av att hänga med blir det tråkigt efter ett tag, för den ovane. aplodon: Till dig kan jag säga att skivorna är ganska lika varann, inga natt och dag skillnader. Personae känns som den i genomsnitt håller ett högre tempo (!). Bor du i gbg-trakten kan jag bränna Personae om du vill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aplodon Posted January 29, 2005 Author Share Posted January 29, 2005 Det här är lite svår musik. Även fast det svänger så händer det mycket och klarar man inte av att hänga med blir det tråkigt efter ett tag, för den ovane. Svår vet jag inte om jag skulle kalla den här musiken. Den är iallafall inte vad man kan kalla experimentell eller avantgarde. Läste någon recension på internet där dom kallade det "easy listening" men det är väl att gå för långt i motsatt riktning. Klart att man kanske inte uppskattar den till fullo vid första lyssningen. Den blir bättre efterhand, vilket är en av egenskaperna hos bra musik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted January 29, 2005 Share Posted January 29, 2005 Det här med dubbel elbas gitarr. Antar det finns vanlig dubbel gitar också i samma uppbyggnad? Vad är det som skiljer en vanlig mot en dubbel? Om ni nu förstår min fråga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aplodon Posted January 29, 2005 Author Share Posted January 29, 2005 I Hellborgs fall så är den ena delen av dubbelbasen "fretless", dvs den har inga band på halsen. Åtminstone inga fungerande band - basen på bilden har ju ränder på halsen som väl motsvarar bandens placering, för att underlätta fingersättningen antar jag. Enda anledningen till att ha en dubbel är såvitt jag kan förstå att slippa byta instrument mitt i en låt. Man kan ju undra hur ofta det verkligen är nödvändigt. Kan tänka mig att det kan vara olika ljudkaraktär i de båda "halvorna" eller att man kan ha dem stämda på olika sätt och därmed få mer variationer att spela med. Men jag är ingen musiker själv så det finns nog någon annan som har ett bättre eller mer utförligt svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aplodon Posted February 2, 2005 Author Share Posted February 2, 2005 Här finns smakprov (streaming, bra ljud) på nämnda skiva. http://www.bardorecords.com/Bf137.htm och recension http://www.ink19.com/issues/july2004/music...rgLaneSipe.html Här finns biografi för Jonas Hellborg och smakprov från många andra skivor (längst ner på sidan) http://www.bardorecords.com/Jonas.html Ett videoklipp där Jonas förklarar (?) varför han har en dubbel bas. http://www.jkhroute66.de/hellweb/videos/doubleneckbass.mpg hämtat från denna fan-site där det finns flera videosnuttar att ladda ner http://www.jonashellborg.de/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aplodon Posted February 9, 2005 Author Share Posted February 9, 2005 Ladda ner en konsertfilm med Hellborg, Lane, Sipe. Ca 53 min., 105 MB, wmv-format. http://media.gearboxx.net/hellborg300k.wmv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts