EAR Posted September 25, 2005 Share Posted September 25, 2005 Då jag blev lite inspirerad av Eliot`s fina tråd här: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=1026 så tog jag kontakt för en eventuell sammankomst till sommaren med ett museumbesök på ett ställe i Simrishamn som jag besökte för många år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted September 25, 2005 Author Share Posted September 25, 2005 Var är det då vi hamnat någonstans Vi kikar väl lite närmare eller rättare sagt vi går över gatan till huset på bilden innan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 25, 2005 Share Posted September 25, 2005 Det var en jättetrevlig idé som jag snabbt nappade på - och vi lyckades även få med oss Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted September 25, 2005 Share Posted September 25, 2005 Kul!!! ..passar ju SUPERBT på nostalgiavdelning!!!! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest johan Posted September 25, 2005 Share Posted September 25, 2005 Nostalgi är bara förnamnet ! Det här var ett riktigt roligt besök vi gjorde o det var roligt att se hur det var i tidernas begynnelse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted September 26, 2005 Author Share Posted September 26, 2005 Vi tar och vänder blickarna mot ingången till museumet Museumet ligger alltså i husägarnas källare och är helt privat. Det har funnits i lite drygt 20 år men ägaren John Fransson har samlat på sig saker sedan 1950 talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted September 26, 2005 Author Share Posted September 26, 2005 När man väl kommit ner för trappan så står ägarparet själv och tar emot bakom ett gammalt positiv Här kan man nu se lite av det som väntar besökaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 26, 2005 Share Posted September 26, 2005 Ja det var mycket som väntade oss Vi var två som fotograferade - här ser vi Johan i full koncentration... Mina bilder är tagna frihand utan blixt då mina blixtbilder blir bedrövliga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 26, 2005 Share Posted September 26, 2005 Många av phonograferna var tillverkade av Edison som denna Edison standard phonograph Vaxrullarna är graverade vertikalt och därför är membranet monterat horisontellt som ses på dessa bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 26, 2005 Share Posted September 26, 2005 Frasse har inte bara phonographer utan också mängder olika sorters vaxrullar Det fina med Frasses museum är att allting fungerar Visst är trattarna mäktiga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 26, 2005 Share Posted September 26, 2005 En vacker Graphophon tillverkad av Columbia Phonograph Co. - där tratten är borttagen och tillhörande lock som fanns upphängd i taket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 26, 2005 Share Posted September 26, 2005 Phonographernas storhetstid var från omkring 1902 till omkring första världskrigets början då shellackskivan tog över mer och mer. Nu gick Columbia helt över till att bara göra skivor och Edison började ge ut egna skivor. Edison fortsatte emellertid att producera cylindrar till de som hade fonografer ända fram till 1929. De sista cylindrarna var helt enkelt avspelningar av grammofonskivor och hade därför lägre ljudkvalitet än motsvarande shellackskiva. Jag hämtar information från min tråd Från vaxrulle till LP. I början var varje cylinder en master om vi skall använda modernt språkbruk från produktionen av vinyl och CD. I början på 1901 hade man lyckats utveckla en teknik att pressa cylindrarna från en förlaga. För att åstadkomma detta och för att öka hållbarheten så använde man hårdare vax. Processen kallades Gold Moulded eftersom guldånga användes vid processen. Den ursprungliga vaxmastern var både större och hade större spår och var naturligtvis gjord med dåtidens absolut bästa teknik. Själva processen är rätt komplicerad men detta ledde till att man från en gjutform kunde gjuta 120 till 150 cylindrar om dagen. Skivorna hade 100 spår per tum vilket motsvarade 2 minuters speltid. Fram tills nu hade man anpassat hastigheten mellan 90-144 varv per minut för att få plats med ett helt stycke på skivan. 1902 blev hastigheten standardiserad till 160 varv per minut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted September 26, 2005 Share Posted September 26, 2005 Frågan efter ett sådant museibesök är: Var det bättre förr? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest johan Posted September 26, 2005 Share Posted September 26, 2005 Frågan efter ett sådant museibesök är: Var det bättre förr? En sak som slog mig var hur högt det låter från en tratt gramofon !!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted September 26, 2005 Author Share Posted September 26, 2005 Phonografrullesamlingen som finns på Frasses är den största samlingen i världen efter Edisonmuseumet i USA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted September 27, 2005 Author Share Posted September 27, 2005 Mängden phonoghrafrullar var helt otrolig och det mesta i mycket bra skick. Nederst på bilden kan man skymta en del av det utbud som fanns på Edisonphonographer,Precis som i dag kunde man välja olika utförande och kvalitet. Från relativt enkla till riktiga små möbler med tratt(horn) för högre ljud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 Det finns många olika phonographer och på denna bild ser vi en Edison Amberola Amberola, 1909-1915, var Edisons försök att ta upp konkurrensen med Victor's Victrola modeller och var liksom dom en fin möbel i sig Det fanns också äldre modeller som denna som verkar vara en phonograph både för inspelning och avspelning. ...och då behöver man naturligtvis en avslipningsapparat för att kunna återanvända en vaxrulle. Här ser vi Edisons första avslipningsmaskin från 1877. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 Det fanns som sagt många phonographer men även radioapparater, trådbandspelare som var föregångare till bandspelaren och bandspelare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 Naturligtvis fanns det också trattgrammofoner här men dessa är inga vanliga exemplar. Den närmaste är faktiskt en in- och avspelningsapparat för skivor gjorda av papier machet från 1880. Den borte är en grammofon från 1905 som spelas med bambustift. Det fanns också riktigt vackra exemplar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 Det fanns en hel del trattgrammofoner med mer eller mindre vackra trattar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 Detta är föregångaren till dagens iPod eller discman En liten vevgrammofon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gcs Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 då behöver man naturligtvis en avslipningsapparat för att kunna återanvända en vaxrulle. Här ser vi Edisons första avslipningsmaskin från 1877. Ett slag skivtvätt som tar bort spåren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 Mycket trevligt detta, vilka hängivna människor. Ett trevligt museum och likaså trevligt reportage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Detta är föregångaren till dagens iPod eller discman <{POST_SNAPBACK}> hightech på sin tid... Mycket trevligt reportage måste jag säga!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted September 30, 2005 Author Share Posted September 30, 2005 En annan vinkel på dåtidens I - pod Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted September 30, 2005 Author Share Posted September 30, 2005 Sedan fanns det grammofoner med inbyggt dockspel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted September 30, 2005 Author Share Posted September 30, 2005 Ett självspelande piano stod där också. Vad som jag tyckte var extra roligt var att de demostrerade gärna prylarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted September 30, 2005 Author Share Posted September 30, 2005 Speldoser stod också på programmet. Om jag nu minns rätt så var fågelkvittret från denna väldigt bra. Kan det kanske bero på om jag nu kommer ihåg rätt så var det Fabergè som var tillverkaren,alltså samma som var hovjuvelerare till ryska Tsaren(Fabargè äggen som är så berömda) Här kommer en annan form av speldosa.Med klockspelskomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted September 30, 2005 Author Share Posted September 30, 2005 Här kommer en bild på olika nålaskar till stenkaksnålar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted September 30, 2005 Author Share Posted September 30, 2005 Här kommer då en bild på en del av dåtidens pickuphuvud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts