Timbre™ Posted September 21, 2006 Share Posted September 21, 2006 Ett mindre sällskap minoshögtalare, bas(o)underdelar och anpassad elektronik. Pär Engelholm tog sig an Arkenpremiären med full energi och efter en hektisk dag kommer en hektisk natt... Häng med på en debut som gav mersmak och bjöd på brukshifi i dagarna tre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 21, 2006 Author Share Posted September 21, 2006 Redan på utsidan fanns något som kändes något bekant och Arkenmässan gav tillfälle att följa upp en månads Minolyssning från i vintras. Den här gången med utökad arsenal. Vårvinterhifi och svensk björk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 21, 2006 Author Share Posted September 21, 2006 Rakt över Sverige och upp framför Arken... :cool: Torsdagskvällens aktiviteter har precis bara börjat och det blir uppackning, uppställning, uppkoppling, och provlyssning. Mer Engelholm Audio än jag någonsin har träffat på och även rummet fick sin beskärda del. Varje utställningsäventyr tar sin början på en parkering... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 21, 2006 Author Share Posted September 21, 2006 Åbytravet får stå över denna gång, nu är det hifi som gäller. Det ena kan ju leda till det andra och en hästtrailer rymmer mer hifi än man först anar. Förutom flera högtalaruppsättningar, drivelektronik, signalkällor och tillbehör fanns även utrustning för att forma rummet efter egen smak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted September 21, 2006 Share Posted September 21, 2006 Ahh.. Mässans bästa ljud enligt mig!! Kul att få följa med från scratch!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 21, 2006 Author Share Posted September 21, 2006 Ahh.. Mässans bästa ljud enligt mig!! Kul att få följa med från scratch!! Scratch my back har nog många tänkt härinne och det är kanske bäst att kika in innan det blir helt tomt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 21, 2006 Author Share Posted September 21, 2006 Fyra Mino och två Baso har lämnat transportlivet. Begreppet "brukshifi" får dubbel betydelse när man bygger ut efter hand och kan bruka den första investeringen i väntan på nästa. Här går det att bygga ut rejält med aktivt delningsfilter och dubbla slutsteg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted September 21, 2006 Share Posted September 21, 2006 Tyvärr han jag inte med att höra lådorna på bilden, Tråkigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted September 21, 2006 Share Posted September 21, 2006 Pär kanske har lust att berätta mer om dessa prototyper!? Själv såg jag inte skymten av dom eller var min blick fäst vid all övrig elektronik tro? Det ser ut som 8" element? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted September 21, 2006 Share Posted September 21, 2006 Intressantaste bilderna hitills då det är grejer som de flesta faktiskt kan köpa. Engelholm audio har förövrigt varit högst delaktig konstruktör av de två senaste DIY högtalarbyggena jag gjort och båda har låtit väldigt bra. Är hans komersiella högtalare i samma klass borde de vara bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted September 21, 2006 Share Posted September 21, 2006 Pär kanske har lust att berätta mer om dessa prototyper!? Själv såg jag inte skymten av dom eller var min blick fäst vid all övrig elektronik tro? Det ser ut som 8" element? Om det är vad jag tror det är, så är det en 6" som sitter i lådan. Lådorna fanns inte i demorummet utan på hotellrummet. (ror jag iaf) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wulfman77 Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 Denna tråd kommer att bli intressant att följa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 Va kul Timbre! Det var riktigt kul att se dig fota under denna mässa. Mycket energi, plannering och hög grad av nogranhet har ju hittills givit bra resultat! Pär kanske har lust att berätta mer om dessa prototyper!? Själv såg jag inte skymten av dom eller var min blick fäst vid all övrig elektronik tro? Det ser ut som 8" element?Njäa, mitte mellan dig och Zalve hamnar ni mer rätt. Elementet är 7 tum. Det är vad som skall bli Engelholm Audio - Floro. Bestyckningen är ett Skaaning C-Qunce 18 som är specialbeställt enligt mina specar. Ändrat Fs, Qts, magnet/motors-system, talspole - allt är ändrat från standard vilket resulterar i ett par intressanta egenskaper. Floro presterar till exempel 30hz i friluft vilket jag tycker är bra för en golvstående tvåvägare. Dessutom är känsligheten relativt hög. Jag håller på känslighets-siffran tills modellen är klar och slutgiltig känslighet är uppmätt. Floro spelade aldrig på Arken utan var med som "utifallatt" lyssningstid skulle kunna finnas. Men det var fullbokat hela tiden på det andra systemet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 Naturligtvis är det svårt att säga vad slutpriset på dessa prototyper kommer hamna på men vilket riktpris är utgångspunkt? Nyfiken nyfiken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 Naturligtvis är det svårt att säga vad slutpriset på dessa prototyper kommer hamna på men vilket riktpris är utgångspunkt? Nyfiken nyfiken Jag håller på den siffran tills jag är klar. :evil: Men jag försöker alltid se till så att många skall få råd med bra ljud som möjligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 22, 2006 Author Share Posted September 22, 2006 Arkenäventyret går vidare och så var det rummet som skulle fixas till. När dörren låstes upp första gången var det väl inte den mest inspirerande av miljöer att träda in i men ni som var där vet att det skulle bli ändring på detta. Mycket att montera och EA-teamet var väl förberedda med måttanpassningen även om det nog skall till lite tur också... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 22, 2006 Author Share Posted September 22, 2006 När ställningar, innerväggar, tygbeklädnad och bord väl var på plats började uppkopplingsarbetet. Ett tag var det mycket scenarbetarstämning över det hela och utrustningen var storleksanpassad för just detta rum. Heltäckningsmattan ingick i hyran så att säga och det här påminner rent akustiskt om vad som brukar kallas dead front - live end. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 23, 2006 Author Share Posted September 23, 2006 Mino i ombonad miljö. Trots kortare avstånd till väggar och mindre luft att arbeta med påminde framträdandet mycket om vad jag upplevt tidigare med Mino. Spridningen och den lättflytande musikpresentationen tyder på att man även kan smyga in en Baso undertill utan att dessa viktiga parametrar påverkas. Noterade att det stoppades in en hel del dämpmaterial bakom tygdraperierna och detta är nog en av förklaringarna till att det fungerade. Mino på egen hand är tänkt för mindre rum men med lite akustiska insatser fungerar det uppenbarligen även med Mino/Baso på mindre ytor. Mino Alone håller sig fortfarande under 5000 kr paret och även med ett större lyssningsrum kan detta vara starten på en genomtänkt uppgraderingsväg. Har själv testat och uppställningen skrek inte subwoofer nu! även om det naturligtvis finns mer att hämta i bottenoktaver och medföljande rumsinformation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 23, 2006 Author Share Posted September 23, 2006 Drivelektronik är viktigt och skulle man stirra sig blind på prislappar kan ju en Krell KAV-2250 kännas som overkill när vi hamnar på drygt 1000% jämfört med Mino. Ett par monobryggade Accuphase A-50V spär på den skillnaden ytterligare fem gånger och det är kanske inte realistiskt men vad jag vill säga är att den gamla teorin om att alltid satsa merparten på högtalarna ibland kan ställas på ända. Naturligtvis måste det finnas en mängd förstärkare i lägre prisklasser som fungerar utmärkt med Engelholms stativare och effektuttaget över A-50V kilade aldrig iväg men med rejält förstärkeri finns här mycket välljud att hämta. En Krell KAV-2250 kan leverera 500W per kanal i 4 ohm och med en ingångsimpedans på 100 kohm kan man nog dra signalkablar ända till Arken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 23, 2006 Author Share Posted September 23, 2006 Utan musik ingen njutning och plundin skall ha ett stort tack för att den upplevelsen späddes på ytterligare... :cool: Diana Krall's tidigare diskuterade framträdande på Dalhalla den tredje juli fanns plötsligt tillgängligt och förutom några entomologiska reflektioner plus många "tack så mycket" bjuder Diana Krall på en blandad kompott där Irwing Berlin's Let's Face the Music and Dance sticker ut med skönt gung och jazzkvartett live blir plötsligt bättre än studioversionen på albumet When I Look in Your Eyes i mina öron. Även ett par trevliga spår av Nat King Cole och ingen som var på Dalhalla kan ha missat att det var Anthony Wilson på gitarr, John Clayton på bas och Jeff Hamilton på trummor - Diana Krall i samspelt sällskap med andra ord. Har nu lyssnat en hel del på denna inspelning i lurar och även det ger en häftig känsla. Man känner sig i allra högsta grad närvarande mitt på scenen och publikovationerna ligger på behaglig distans någonstans i fjärran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 23, 2006 Author Share Posted September 23, 2006 Engelholm Audio använde sig av en Theta Compli Multimaskin till Basosystemet och signalkablarna som heter Baldur kommer från Nordost. En mycket trevlig musikupplevelse! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 23, 2006 Author Share Posted September 23, 2006 Som vi ser på produktskylten kan denna Theta svälja en hel del format och silverskivor förutom dagens radiokopia. plundins tuner måste vara väl antennansluten för inspelningskvaliten är utmärkt och brusgolvet lågt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 23, 2006 Author Share Posted September 23, 2006 Det fanns mer komponenter inblandade i Diana Krall-återgivningen och här har vi ytterligare en premiär i premiären i form av Engelholm Audio Prelo som stod för den aktiva delningen mellan Mino och Baso. Slutstegen får alltså en bandbreddsbegränsad signal att förstärka vilket ju inte gör uppgiften direkt svårare... Lätt som en plätt för Krellarna och det finns nog inte många kraftslutsteg som skulle lyfta på ögonbrynen inför denna uppgift. Har man redan ett bra försteg och vill undvika återinvesteringar heter lösningen Delo och slutstegen får arbeta med signaler där delningsfrekvensen ligger vid 80 Hz och för basens del kan vi tala om en brant övre avrullning med 30 dB/oktav vilket betyder 5:e ordningens filter. Mino rullar av nedtill med 18 dB/oktav, alltså 3:e ordningens filter. Elementen i respektive låda ger ju även naturliga avrullningar men Pär har som princip att få bort så mycket mellanregister (t.ex. röster) som möjligt från Baso och vid 320 Hz återstår endast en promille av originalsignalen. Längst ner i avgrundsregionerna finns även ett subsoniskt filter av 2:a ordningen som aktiveras vid 15 Hz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 23, 2006 Author Share Posted September 23, 2006 Prelo, som prismässigt håller sig precis under 10000 kr, är "hemmabio-klar" och innebörden av detta tror jag att Pär bäst förklarar själv... På respektive sida om denna vippkontakt hittar vi inkopplingsreglagen för delningsfiltret och subsonicfiltret. Prelo och Delo har identiska specifikationer och ett Delo skall givetvis kopplas direkt efter det befintliga försteget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 plundins tuner måste vara väl antennansluten för inspelningskvaliten är utmärkt och brusgolvet lågt. Joru, antenn har den alltid Tunern är en mycket modern, fem år gammal Sony ST-SA3es (Svart), med en trådantenn från våra vänner på ClasO á 29.90 riksdaler. -- När jag fick tunern lånade jag hem en mycket avanserad Yagi-antenn från Ågrens (för 995.-).. Jag testade fram och tillbaka, lyssnade på grundbruset, men kunde inte höra nån skillnad! Jag +70db's signalbrusförhållande med trådantennen och det räcker... Till saken hör att jag bor ganska högt med fri utsikt mot Brudaremossen, där Teracoms Göteborgsmast står och svajjar... -- Man skall ju ha nån fördel av att man bor i en ocentral förort.. ps. Thetan gav verkligen mersmak... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 23, 2006 Author Share Posted September 23, 2006 Dubbla Mino - dubbel uppkoppling och till Basosystemet användes förutom Baldur signalkablar även Baldur och Heimdal från Nordost. Till Mino Alone på Solid Tech-stativ kom kablaget från Chord. Ny lyssnades det mest på Mino med basunderdel men tidigare erfarenheter talar för att Mino klarar detta galant på egen hand. Var det någon besökare som jämförde de bägge systemen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 23, 2006 Author Share Posted September 23, 2006 Till saken hör att jag bor ganska högt med fri utsikt mot Brudaremossen, där Teracoms Göteborgsmast står och svajjar... Vi andra som bor i grytor får kompensera med antennutrustning av obskyr form och skiftande designfilosofi... Tack för Krallskivan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Eftersom systemen (Rega vs. Theta/Prelo/Krell) lät ganska olika så var en sådan jämförelse lite missvisande. Pär gjorde där emot experimentet med att slå av och på slutstegen, och skillanden med och utan Basso var ganska liten när man hörde delarna var för sig! (ie. det var inte så mycket Basso med i det rummet) -- Men upplevelsesymbiosen mellan Mino i sololäge, till Mino & Basso tillsammans var ändå så pass påtaglig att man genast nickade och sa; Så mycket bättre! Så mycket mer kropp! Sedan hur mycket det beror på Prelo, Bröderna Krell eller snörena eller något slags samverkan, det måste framtiden få utverka! Tack för Krallskivan! Så är så välkomman så! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 23, 2006 Author Share Posted September 23, 2006 Eftersom systemen (Rega vs. Theta/Prelo/Krell) lät ganska olika så var en sådan jämförelse lite missvisande. Det är sant och här ser man att det rör sig om lite olika viktklasser. Regauppställningen bestod av Rega Apollo och Rega Saturn CD-spelare samt Rega Mira 3 integrerad förstärkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Satt här och lyssnade en stund, det lät bra både med det lilla och det "stora" systemet. Klart njutbart! En mycket väl godkänd Arkendebut enligt mig! Det var kul att se medlyssnarnas reaktioner då Pär visade vad som kom ur baso...och vad som tillfördes presentationen då den kopplades till Mino. (Han slog alltså av bas resp topp-slutstegen för att illustrera), det gav nog flera personer "ojdå" upplevelser. \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts