Nik Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Hej. Ny medlem på detta forum med en fråga som länge sökt sitt svar... Står inför ett utbyte av min 7 år gamla classe CAP 80. 2 alternativ framstår som "hetast" Bladelius Thor och Krell kav 400xi... Någon av dessa skall samspela med ett par ML sequel II samt en krell SACD standard. Tacksam för varje åsikt i åvanstående dilema.. //Nik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Krellen utan diskussion... men låna hem dom och testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Krellen utan diskussion... men låna hem dom och testa. Va!Är vi överens i en fråga Skämt åsido,håller med Ekman i det här fallet.Men jämför kombatanterna som sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nik Posted October 6, 2006 Author Share Posted October 6, 2006 Har lyssnat på båda, dock ej samtidigt.. men kan ändå inte bestämma mig.. Båda har ju sina för och nackdelar.. sedan så kommer ju förmodligen ett framtida utbyte av högtalare och jag är tveksam till vilken av förstärkarna som ger mig mest svängrum vid en sådan uppgradering.... Kort sagt jag är flexibel, på gränsen till velig //Nik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Är rätt säker på att Krellen växer mer med bättre elektronik men som sagt så ger det inte så mkt om du inte lyssnar hemma med dina högtalare och i ditt rum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snoop Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Finns inget att fundera på här anser jag. Krell 1000ggr av 1000 möjliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terminator Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Många som säger Krell men ingen som egentligen motiverar sin åsikt. Jag har inte erfarenhet av någon men är nyfiken med vad ni bygger era påståenden på. I all välmening, Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nik Posted October 6, 2006 Author Share Posted October 6, 2006 Är rätt säker på att Krellen växer mer med bättre elektronik men som sagt så ger det inte så mkt om du inte lyssnar hemma med dina högtalare och i ditt rum. Som sagt, lyssnat på båda, dock ej samtidigt.. fast hemma hos mig.... e ändå velig.. //Nikola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Vad tycker du själv thoren gör bättre än krellen och tvärtom?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Många som säger Krell men ingen som egentligen motiverar sin åsikt. Inte för att jag vet vad påståendena grundar sig på i detta fall men kända (ofta amerikanska) namn inom high-end har väl en tendens att höjas till skyarna. Ibland omotiverat, oftast inte. Namn som ARC, Krell, etc gör fantastiska produkter men det gör vi här i skandinavien också och prisvärdheten på grejorna från "andra sidan pölen" kan väl diskuteras Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Det är väl snarare så att vi i Sverige på typiskt svenskt manèr brukar kasta skit på dyra amerikanska saker de kan ju absoluuuuuuuuuuut inte vara prisvärda... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nik Posted October 6, 2006 Author Share Posted October 6, 2006 Mina intryck i kortversion är enl följande Krellen ger en större ljudbild, samtidigt uppfattar jag den som lite mer "hysterisk" än thor. Känns lite som om krellen håller högtalarna i ett fastare grepp än thor vid höga nivåer. Thor o sin sida förmedlar ett lugn som inte krellern klarar . bör väl tilläggas att krell SACD inte var med vid någon av lyssningarna. Hur som helst så skulle jag lätt kunna leva med båda förstärkarna... behöver väl bara hjälp att välja........ //Nik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Det är väl snarare så att vi i Sverige på typiskt svenskt manèr brukar kasta skit på dyra amerikanska saker de kan ju absoluuuuuuuuuuut inte vara prisvärda... Nja...jag jämför med det amerikanska priset (400xi US: ca $2500, Sv: ca 37.000), sen är det ju naturligt att priserna blir dyrare här med tanke på frakt, tull, moms och att agenturen ska ha sitt. Jag ser det snarare på det sättet att vi på typiskt svenskt manér tror att svensk high-end inte kan mäta sig med amerikansk. "Man blir aldrig profet i sin egen hemstad" Vill tillägga att jag har och funderar på att skaffa mer amerikansk high-end, men prisvärt........nja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Jag sällar mig till Krell-sägarna Har själv ägt en 400xi, den har grym kontroll och bra på det mesta. Thor har jag hört många gånger i butik och några gånger i hemmiljö, samma intryck varje gång: mycket kraftfull men inte särskilt musikaliskt engagerande i mina öron. Saknar "själ" i mina öron. MEN det är MINA öron det. Det är dina öron som gäller. LYSSNA och bilda en egen åsikt. cheers / stargazer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Står inför ett utbyte av min 7 år gamla classe CAP 80. CAP-80 härstammar ju från den klassiska Classétiden. Vad är det du saknar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nik Posted October 6, 2006 Author Share Posted October 6, 2006 har fått för mig att den inte har förmågan att låta sequelen spela ut ... sedan e de lite som så att efter 7 års lycklig samvaro e de hel enkelt dags att se om inte gräset e grånare någon annan stans... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Nittiotalets Classéljud beskrivs ju ofta som något tillbakalutat och det kanske behövs mer än 80W per kanal... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Jag är ju nu då fruktansvärt partisk ... men har du lyssnat på Thor I eller Thor II? Ganska stor karaktärsskillnad däremellan. Krell 400:a är en fin förstärkare. Jämförelsematchen har gått många gånger och inte alltid till Krellens fördel. Lite som vi människor är. Att ställa frågan på ett forum känns inte helt meningsfullt. jag står själv just nu mellan att välja båttyp inför nästa sommar. På ett marint forum kunde följande fråga läsas: Frågeställaren: Vad skall jag välja, Orrskär 27 eller Flipper 760? Vem känner fördelar och nackdelar? Svar 1: Flipper alla gånger! Svar 2: Ja, Flipper alla gånger!! Svar 3: Nä, Orrskär är grejen, håller i längden. Svar 4: Du skall ha en Coronet, det är det enda rätta... Case closed.... Lycka till och hör av dig om du vill låna en inspelad Thor II, annars blir det bra hifi vilken du än väljer. mvh . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Hej. jag hade tidigare Musical Fidelity A5, mycker prisvärd förstärkare...Innan jag köpte den jämförde jag med Krell Cav 400, som kostar mer är 10000:- mer än MF, och kunnde konstatera att MF A5 spelade åttor kring Krellen. Den är inte dålig, men absolut inte prisvärd i mina öron, jag anser att du kan tjäna mycket på att jämföra med andra förstärkare. Du kan bli besviken om man jämför ljudbild kontra kostnad, allt enligt mina öron. Jag har nu bytt ut MF A5 mot en McIntosh 6900 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Att ställa frågan på ett forum känns inte helt meningsfullt. jag står själv just nu mellan att välja båttyp inför nästa sommar. På ett marint forum kunde följande fråga läsas: Frågeställaren: Vad skall jag välja, Orrskär 27 eller Flipper 760? Vem känner fördelar och nackdelar? Självklart Flippern! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Va!Är vi överens i en fråga Skämt åsido,håller med Ekman i det här fallet.Men jämför kombatanterna som sagt. Precis min reaktion! Fast det är andra gången jag och Ekman har samma åsikt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Hej! Jag tror tyvärr att det är omöjligt för oss här på forumet att välja åt dig. Som många skriver så måste ju dina öron och preferenser bestämma. Du har ju provlyssnat och allt. Ibland har jag märkt i din situation mellan två val att om inget känns självklart så är det bättre att stå över och leta vidare. Man skall ju helst känna det där suget och "vill ha" känslan för att bli riktigt nöjd ;-) /Shaft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nik Posted October 7, 2006 Author Share Posted October 7, 2006 Så sant att ingen annan än jag kan välja åt mig.... kanske trots allt så är den tragiska sanningen som du skriver att det bästa alternativet är alt 3... dvs fortätta leta f-n åxå, vill ju handla inte leta..... men skam den som ger sig.. någonstans därute finns den.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Ibland har jag märkt i din situation mellan två val att om inget känns självklart så är det bättre att stå över och leta vidare. Man skall ju helst känna det där suget och "vill ha" känslan för att bli riktigt nöjd ;-) /Shaft Detta är nog så viktigt.Du måste ha den där "måste-ha" känslan man känner när man hittat rätt produkt. Sen så var ju det där med rör.Var sitter rören på Krell eller Thor?...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nik Posted October 7, 2006 Author Share Posted October 7, 2006 vet inte var dom satt men jag upplever att båda spelar med "raka rör" vilket e nog så viktigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Sen så var ju det där med rör.Var sitter rören på Krell eller Thor*asg* Tycker shaft slår huvudet på spiken med om inget känns självklart så är det bättre att stå över och leta vidare. Man skall ju helst känna det där suget och "vill ha" känslan för att bli riktigt nöjd Det finns mycket spännande kring 25-40 kkr. Och många läckerbitar med rör i någon form. Jag har ingen erfarenhet av dina burkar, men jag skulle nog absolut prova någon eller några av * Pathos Logos (just under 40 kkr) * McIntosh 6500 (just under 40kkr) * Brinkmann Integrated (vet inte exakt vad den kostar, men bra är den) God jaktlycka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
claesw Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Eftersom Krell-sägarna har något övervikt i frågan måste jag göra ett inlägg att jag hade helt klart valt Thoren. Har provat KAV 400 men tyckte att den spretade iväg åt alla håll. Håller med fullständigt att Thoren har ett lugn och en sammanhållning som "Skrellen" inte kommer i närheten av. Om ett lugnt, naturligt och väl sammanhållet ljud innebär att den "saknar själ"........ Tja, så kan man ju också se på saken..... Sticker man inte ut på något sätt, så saknar man själ???? :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Vad är detta? har jag så märkliga och utstickande åsikter att ni håller räkning på hur ofta ni delar min åsikt? Engelholm 2ggr på 3-4år med euphonia är rätt så uselt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
minesota Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Ska du köpa nytt eller begat? Måste säga att jag tycker att Krell är för högt prissatta i sverige för vad man får. Allt är ju naturligtvis tycke och smak. Visst är Krellen en välldigt fin förtärkare men de finns mycket annat som bör lyssnas på. Bladelius Thor är tycker jag ett vansiningt bra Begagnat köp. Man får den för runnt 11 000 kr och om man matchar den rätt(precis som med allt annat) är den i mitt tycke i samma klass som Krell maskinen. Jag skulle även vilja sticka ut hakan lite här med Quad. Testa quads försteg tillsammans med det stora slutsteget i samma serie (99) Den kombinationen presterar i mitt tycke bättre än krell Kav 400 och Thor. Dessutom är quad löjligt lågt prissatta i Sverige. Jag kör själv en Thor tillsamman med en quad cd-p och har bara gott att säga om Thor. Sedan vill jag också understryka att om du ska lyssna på Thor bör den "värmas upp" ordentligt före lyssning. Först då får du lyssna på vad den har att leverera. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loopen Posted October 7, 2006 Share Posted October 7, 2006 Själv har jag provat både Krell 400 och Thor 2. Mitt val föll på Krell. Nu skall man ta med att Krellen kostar betydligt mer och bör därför vara bättre. Jag tycker även att den är det. Berör mer, mer pondus och bättre kontroll i basen är bara några klychor som man kan dra till med. Tycker däremot att Thor 2 är en mycket bra förstärkare och som Sladd sa så blir man nöjd vilket man än väljer. Lycka till. // Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts