Mattias Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 Trots att de senaste månaderna har passerat mycket bra musik hos mig så har denna artist släppt en skiva något som överglänser det mesta, ja allt faktiskt inom denna tidsram anser jag. Det rör sig om en jazzskiva med tongångar och en touch jag aldrig hört förr! Tagen på sängen får en ny innebörd Citerar musikerns hemsida: “ ... one of the most gifted bassists of his generation is finding his own voice as a composer.” - The New Yorker “ .. one of the best double-bassists in the world.” - Kerstan Mackness, Time Out London /Mattias Quote
Mattias Posted February 18, 2007 Author Posted February 18, 2007 Mannen är omtalad i världen och har nämts på Euphonia flera gånger och andra forum. Musikanten började sin karriär på piano men idag spelar han bas i den trio han leder. Det rör sig om ett band där huvudmannen är från Israel. Har glädjen att presentera Avishai Cohen. /Mattias Quote
Mattias Posted February 18, 2007 Author Posted February 18, 2007 Skivan jag syftar till är så bra att jag är nästan förstummad. Avashai Cohen - Continuo Musikerna spelar lekande lätt, tight och är samspelta på ett nästan kusligt sätt. Musiken är mellanösterninfluerad och det händer saker hela tiden känns det som Man skall inte smeta på med för mycket superlativer. Men grabbar, det är svårt att hålla igen. Ni som hört skivan förstår vad jag menar /Mattias Quote
iroise Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 Öst oväst möts i en synnerligen trevlig blandning på nu nämnda skiva, på skivan är det ett arabiskt instrument som sätter tonen och det hela blir magiskt, Oud tror jag insrumentet heter. Har ett par andra skivor med Avishai som även de är bra, dock tycker jag Continuo är den starkaste. Quote
Mattias Posted February 18, 2007 Author Posted February 18, 2007 Avishai Cohen är idag ~37 år gammal och på denna skiva är det han som glänser och står i rampljuset detta tillsammans med den fantastsike pianisten Sam Barsh. På trummor spelar Mark Guiliana. /Mattias Quote
Mattias Posted February 18, 2007 Author Posted February 18, 2007 Eliot, tack iroise, Verkligen häftigt instrument, Oud. Magiskt var ordet jajjemensan /Mattias Quote
iroise Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 Eliot, tack iroise, Verkligen häftigt instrument, Oud. Magiskt var ordet jajjemensan /Mattias Amos Hoffman tror jag Oudmusikanten heter!? Quote
Mattias Posted February 18, 2007 Author Posted February 18, 2007 Amos Hoffman tror jag Oudmusikanten heter!? Perfekt där fick vi med det Skivan släpptes 2006 och den är inspelad på Razdaz Recordz i Göteborg Det är Lars Nilsson som jobbat med att få till ljudet som på denna skiva som förövrigt är utsökt. Senaste spelningarna i Sverige är 14/3 på Fasching i Stockholm och den 9/3 på Nef i Göteborg. Lite längre fram iår spelar han på Malmö Jazzfestival den 12 augusti. /Mattias Quote
Vee-Eight Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 Jag har skivan (och även At Home, också en pärla!) och jag håller med helt och hållet. Herr Cohen har en förnäm plats i skivhyllan. Quote
iroise Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 Inspelad i Göteborg! hade jag ingen aning om!! Quote
ulfsan Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 Har haft denna skiva sedan SDS-recensionen i höstas. Håller med! En väldigt bra skiva, även om man inte är jazz-fantast. Häftig musik och dynamik (där fick jag till det )... Dock önskar jag att trummisen dragit på ännu lite mer då han brakar loss i låt nr 6 Emotional Storm... / Ulf Edit: Efter ny genomlyssning rättas låtnumret. En fantastisk ljudbild konstateras på denna hypnotiserande skiva.... Quote
figge Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 Ny spelning på Fashing den 14/3 eller var datumet fel? http://www.fasching.se/index.php?page=prog...p;view=expanded Quote
Shamrock Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 Inspelad i Göteborg! hade jag ingen aning om!! Hej, Närmare bestämt på Nilento Studio i Kållered. http://www.nilento.se/studio/ (om jag inte är helt felunderrättad, vilket jag inte tror att jag är) Ta en titt på dom coola bilderna från deras studio. Avishai Cohen med trio spelar på Nefertiti den 9/3. Fullbokat enl. deras nätsida men det går alltid att ställa sig i kö dagen då koncerten skall vara. Dom låter alltid ett visst antal biljetter säljas på det viset. //Shamrock Quote
Mattias Posted February 19, 2007 Author Posted February 19, 2007 Bra ni är vakna grabbar. Skrev in fel månad, de spelar i mars på Nef och Fasching. Det finns en chans att komma in mao /Mattias Quote
Vox Posted February 20, 2007 Posted February 20, 2007 Jag köpte skivan för ett antal månader sedan och tycker att den är lite överskattad. Tycker att den blir lite tjatig. Låtarna är lite väl lika varandra för min smak. Men smaken är som bekant som baken........ Quote
Mattias Posted February 20, 2007 Author Posted February 20, 2007 Wilhelm, hoppas den faller dig i smaken. Ett tips kan vara att förbereda sig på något annorlunda Vox, så kan det vara. Skivan passar inte alla, är själv dock inne på spåret att jag tror denna skiva kan öppna ögonen för många där ute. Optimist är ett annat ord för dethela mvh Mattias Quote
ninja Posted March 3, 2007 Posted March 3, 2007 Gillar skivan jätte mycket! Hörde den på skivan som kom med Lira:n! Rekommenderar även Lira (http://www.lira.se/) som kommer med alltid men en skiva med "okända" artister! Quote
Bebop Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 Avishai är en höjdare. Drogs fram i det breda ljuset av Chick Corea. Chick har lanserat ett par andra kometbasister. Först Stanley Clark som var med i Return To Forever. Därefter John Patitucci som hängde med i många år i Chick Corea Electric Band samt i hans Akoustic Band. Näste basist var just Avishai Cohen som lanserades i Chick's nya uppsättning Origin 1997. Det släpptes ett par album plus en tjock live-låda med Origin. Chick gav och också ut en trio-inspelning där Avishai spelar bas (The New Trio) och Jeff Ballard trummor. Den är mycket bra och om man gillar Avishai's bas får den nog den plattan räknas in som ett måste. Titeln på plattan är "Past, Present & Futures" och finns på Stretch SCD-9035-2. Köp den! Quote
gcs Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 Ja så det kan bli om man inte hänger här på Euphonia så ofta. Det var ju tur då att jag hörde honom på radio för annars hade jag kanske missat honom. Quote
Mattias Posted June 23, 2007 Author Posted June 23, 2007 Tack för tipset Bebop! Skall undersökas Kul att du gillar hans musik gcs. Vi är många som gör det /Mattias Quote
Recommended Posts