Jump to content

Recommended Posts

Posted

upppackningen.jpg

Min gode Hifi-vän Mårten är inte feg.Efter att under en längre tid varit nyfiken på Energy Veritas 2,4 så gjorde han slag i saken och beställde ett par demo-ex av den senare versionen 2,4i utan att ens ha hört på dom!

Som gammal Mirage M5si ägare så hoppades han att Veritas skulle påminna om hans Mirage men med en högre detaljeringsgrad....

Posted

Vs%20i%20par.jpg

Mirage ser då ofantligt mycket större ut än Energy.Och det var en liten nackdel tyckte Mårtens sambo som gillar stora högtalare!Infinity Sigma är en av hennes favoriter!Sällan (aldrig?) har man hört att en tjej inte gillade en högtalare för att den var för liten!!!

Posted
De är dessa högtalare man kan köpa på El Giganten va?

Intressant att se er åsikt om stormarknadshögtalare så småningom.

Ja,det stämmer.Elgiganten har misskött sig kapitalt med Veritas högtalarna.Ingen av butikerna i norr har möjlighet för provlyssning av dessa pjäser.

Posted

Vs%20singel.jpg

Med en bild tagen lite från sidan så ser man att Mirage inte är så ofantligt mycket större dock.Jag skulle tippa att lådvolymen dessa modeller emellan inte skiljer sig åt med så många liter.

Snart till vår lilla utvärdering mellan Mirage M5si Vs. Energy Veritas 2,4i.

Posted
Ja,det stämmer.Elgiganten har misskött sig kapitalt med Veritas högtalarna.Ingen av butikerna i norr har möjlighet för provlyssning av dessa pjäser.

Stämmer det? Nu vet jag inte vilken som är vilken..men jag gick förbi ett par högtalare på El giganten i Luleå med en prislapp nånstans runt 35-4000:-(kommer ej ihåg exakt) Och tänkte att har de blivit helt tokiga på El Giganten...vem köper högatalre för så mycket där. Då kände jag inte alls till dem men i efterhand har man läst på lite.

Intressant att se vad resultatet blir :mm: Väldigt kul initiativ!

Posted
Stämmer det? Nu vet jag inte vilken som är vilken..men jag gick förbi ett par högtalare på El giganten i Luleå med en prislapp nånstans runt 35-4000:-(kommer ej ihåg exakt) Och tänkte att har de blivit helt tokiga på El Giganten...vem köper högatalre för så mycket där. Då kände jag inte alls till dem men i efterhand har man läst på lite.

Intressant att se vad resultatet blir :mm: Väldigt kul initiativ!

NU blev jag osäker...

Jag har sett ett par Veritas stativare på Elgiganten i Luleå så helt omöjligt är det inte att 2,4 också har kommit in.I somras ringde jag upp elgiganten för att fråga vilken butik närmast norrbotten som saluförde 2,4.Svaret jag fick då var Stockholm!

Posted

elektroniken.JPG

Här Timbre har du elektroniken.Rotel RC995 försteg och RB991 slutsteg samt Sony Xa5-es.Slutsteget har en otrolig strömkapacitet på dryga 200 ampere.Planer finns på att införskaffa ytterligare ett till!

Edit:Namnen på för och slutstegskombon

Posted

Energy%20lyssningspos.jpg

Lyssningsintryck Veritas 2,4i

Jag hade inga stora förväntningar när jag slog mig ner för att lyssna.Däremot så var jag oerhört nyfiken om hypen i hifi pressen stämde.

På med lite Sarah Mclachlan(Jepp,en ny favorit via tips från Mårten,Stargazer samt Euphonias eminenta musikavdelning).

Första intrycket var att det lät instängt!Att musiken inte riktigt ville släppa från högtalarna.Lite Linn varning med andra ord ;)

Efter att ha lyssnat in sig en stund så började högtalarnas positiva egenskaper att komma fram.Ett kontrollerat,detaljerat ljud med bra bas.Hade musiken "släppt" bättre,samt i brist på andra ord,hade det varit lite mer "närvaro" i ljudet hade det varit klockrent!

Nu kan sådana saker vara en system matchnings sak.Men törs man chansa?

Något som Mårten saknade förutom lite mer närvaro i ljudet var basmängd.Baskvaliten var bra enligt honom,men basmängden var inte tillräcklig!Vissa skivor som hade mycket bas med Mirage lät inte lika fylligt med Energy.Jag höll inte riktigt med på den här punkten,Utan tyckte att basen var en av högtalarnas bättre egenskaper.

Nu började lite mixtrande med högtalarplacering samt ett byte av signalkablar.

signalkablar.jpg

In med Kimber silver streak mellan cd och försteg istället för den Clou cable som satt där.Och förbättringen var tydlig.Jag går inte in på detaljer men Silver streak var bättre,det var vi bägge överens om.Men inte var där som problemet låg.Fortfarande ville ljudet inte riktigt släppa från högtaleriet.

Posted

högtalarkablar.jpg

Mårtens egna G.d.s-snokar(mårten design? :D ) fick gå en liten match mot mina Kimber 4tc.Och dom klarade sig helskinnade ur den jämförelsen.Men här gick våra åsikter isär litegrann.Jag tyckte att ljudet via Kimbern blev mer sammanhållet,inte lika spretigt som med GDS.Och andra sidan så hade GDS tydligare botten och diskant.Mårten och andra sidan tyckte att ljudet via kimbern var lite luddigare.Vem har rätt?Bägge två så klart!Det är ju fråga om tycke och smak,helt enkelt.Men en sak är säker.Den hemgjorda kabeln är definitivt prisvärd.

med ett pris på ca 1500 kr för materialet till 2x6meter terminerade kablar så är det inget snack om saken.

Tillbaka till högtaleriet.Bara för att jämföra plockade vi fram Miragarna från skamvrån.

mirage%20i%20vrån.jpg

På med samma skivor och nu blev det bättre med närvarokänsla OCH basvolym inte att förglömma.Inte lika bra kontroll eller detaljeringsgrad men lite mer djävlaranamma!

Om det hade gått att plocka de bra egenskaperna från bägge högtalare och baka in det i en enda!Mirages storskaliga ljud och lite hissade bas tillsammans med Energys kontroll och detaljeringsgrad så hade Herr Mårten åtnjutit hifi-nirvana.

Nu blev det istället så att ångerveckan nyttjades och han skickade tillbaks högtalarna.Och det gjorde han helt rätt i.Varför ha kvar en högtalare som man inte riktgt är nöjd med?

Kanske är det så att en omnipolär kostruktion passar bättre i hans lyssningsrum?

Hur som hellst så går jakten vidare,och om en vecka eller så dyker det upp nya paket med redan inhandlat högtaleri.Har han provlyssnat på dessa tidigare då?Svaret är nej!Kanske går chansningen hem den här gången?Han har lovat att ringa så fort som paketen anländer och då får ni veta vad dessa paket innehåller.

Fortsättning följer.....

Hälsningar New Order

Posted

Så stormarknadshögtalaren brädade inte de befintliga, denna gång. Kul att nån provar iaf. Intressant att se vad som kommer nästa vecka då.

Förresten, de där DIY kablerna är löjligt lika ett par jag har, exakt samma kabelstrumpa, krympslang samt Ixos banankontakter har jag i en biwire konfiguration med trefläta av silverplätterad kopparkabel. De lät/låter faktiskt helt ok.

Posted
Signalkabelbytet handlar ju egentligen om två motsatta kabelfilosofier. Välskärmat mot oskärmat med silverledare som gemensam nämnare.

Jasså,Clou har också silverledare?Det är lite märkligt att det kan uppstå sådana skillnader,egentligen.Vad är det egentligen som gör att det låter så olika?

Posted

I det här fallet består nog den största skillnaden i ljudet mellan Clou och Kimber i att det inte är silverledare i just denna Clou-kablen. Det ser ut att vara en lite äldre variant och med koppar-kablar eller silverplätterade kopparkablar.

Posted

Kul test! Kan väl lugnt säga att undertecknad inte är lika modig som Mårten på att beställa prylar ohört. Men "våga-vinn" funkar ju ibland :)

Skall nog in på El Gigante och kolla om man kan få låna hem stativarna... Man vet ju aldrig :?:

/ stargazer

Posted
Är det väl-inspelade högtalare ni har lyssnat på?

Ja,åtminstone Mirage var då det ;) Energy burkarna fick stå på och gå under de dagar han hade dem hemma.Men till syvende och sist så vågade han inte behålla dem eftersom hur stor är sannolikheten att de helt kommer att ändra karaktär när de är helt inspelade?

Posted
I det här fallet består nog den största skillnaden i ljudet mellan Clou och Kimber i att det inte är silverledare i just denna Clou-kablen. Det ser ut att vara en lite äldre variant och med koppar-kablar eller silverplätterade kopparkablar.

Ja, i så fall handlar det ju verkligen om skilda kabelfilosofier... :)

Posted

Mårtens Kommentarer.

"Signalkablarna heter Egi´d (från clou och jag tror inte att det är en silverkabel, men inte 100% säker), och högtalarkabeln är inte silverplätterad utan förtennad. Det var någon som undrade om högtalarna var inspelade? Enligt uppgift så har dom spelats en hel del i butiken men jag lät dom stå på kontinuerligt i tre dygn, och visst släppte ljudet lite bättre, men ljudbilden var väldigt platt, och avsevärt mycket smalare än M5 orna. Nämnas kan ju att jag prövade att ställa högtalarna på var sin sida om stereon, basmängden blev som jag ville, men betydligt luddigare, dessutom blev deras i övrigt fina egenskaper lidande av denna placering.

Högtalarna påminde ganska mycket om varandra i diskanten och mellan register,röster t ex. lät väldigt lika, förutom Energys högre upplösning förstås"

• 5 years later...
Posted
Här Timbre har du elektroniken. Rotel RC995 försteg och RB991 slutsteg... Slutsteget har en otrolig strömkapacitet på dryga 200 ampere. Planer finns på att införskaffa ytterligare ett till!

Jag har börjat bli lite intresserad av olika Rotel-apparater, inte minst försteget RC-995, och undrar därför vilka lyssningsintryck du har av dessa Rotel-pjäser..?

Posted

Kanske inte direkt svar på din fråga till new order men jag fick tillfälle att lyssna på Rotel klass D över ett par Wisdom Audio modell större. Ett stycken RB-1092 till de övre registren och två stycken RB-1091 som drev basmodulerna. Inte alls vad jag hade väntat mig och det var överlag en mycket fin och öronvänlig återgivning.

Vimmerby112.JPG