Jump to content

Prisvärt RIAA-steg med klass

vovven

Recommended Posts

Hos Robert med kollegeor på Concept Audio i Stockholm kan numera Trigons storsäljande RIAA-steg Vanguard II provlyssnas.

Denna version är en vidareutveckling av det steg som Trigon tog fram vid starten 1996. Med hjälp av DIP-omkopplare på undersidan kan förstärkning och impedans kalibrerar i små steg för perfekt matchning av såväl MM som MC-pickuper. Steget kan om så önskas uppgraderas med batteridrift och höjer då ljudet till än högre nivåer.

572391.jpg

MVH

Har du lust att nämna några intressanta konstruktionsdetaljer, undrar nyfikna jag som är RIAA-stegskonstruktör?

Opampar, JFET:ar, bipolärt?

Jag har inga som helst detaljer över hur den är bestyckad, endast tekniska och tonala egenskaper.

Hälsningar

Finns det något pris på denna?

Calm

Den kostar 4 200.- ink moms, sett till dess prestanda och mångsidighet är detta ett riktigt bra pris. Sedan kan man ju om man önskar uppgradera med Volcano II som är en batteriströmförsörjning till Vanguard II. Denna har samma pris och lyfter ljudet ytterligare.

Hälsningar

Improved Audio

För oss som tillhör den obotligt nyfikna generationen! : Vad innebär klass i sammanhanget?

Är det någon extrafunktion som förbättrar ljudet eller? :evil: ;)

/ptr

He He!

Ordvalet var kanske lite vårdslöst i sammanhanget.

Det handlar kanske snarare om en i sammanhanget välbyggd enhet där det även lagts omsorg om det yttre.

Hälsningar

Det handlar kanske snarare om en i sammanhanget välbyggd enhet där det även lagts omsorg om det yttre.

HiFi-formgivning är ju något som delar lägret i många olika fraktioner, och hur man än snor sig så kommer det alltid finnas någon som tycker att det är befängt att vågar dissa det ena eller andra utseendet... Som du kanske kan kan luska ut, så går jag inte loss det minsta på Trigons industridesign, den är helt enkelt för menlös för att den skall engagera mej! När jag var på Balance i Jönköping så kikade jag lite på dom Trigon grejjor som fanns uppställda där, och hade jag inte sett loggan så hade jag förmodligen avfärdat det som lite beigt brittiskt 80-90-tal, lite "Exposure" (om någon minns den tillverkaren!).. :blush

Och det säger inte lite, med tanke på att jag är en obotlig HiFi-Nikke-nyfiken!! :o:o :clown:

/ptr

Vovven, produktkännedom är bra om man har med nördar att göra.

Hittade detta:

Internally the 27V are regulated and then split into a +12V and a -12V side, with the ground reference dynamically maintained with an NE5534 opamp and associated transistors. The input signals are filtered with EMI-rejecting coils: definitely input from our Eurocrazy (pardon: Eurocracy). The gain stages themselves comprise of firstly flat gain in a low-noise LT1028 opamp (we don't see these very often!), then a passive low-pass for the treble part of the RIAA de-equalization, and finally an NE5534 with the remaining RIAA part in its feedback loop. The capacitors are mostly MKS, i.e. polyester, some of them Wima-branded, and the output is direct-coupled. A bit of a surprise. A bit of a risk too: one channel of this preamp featured a high 200mV offset!!!

http://www.tnt-audio.com/ampli/trigon_e.html

NE5534 + polyester är nästan ett skällsord men jag vet att bägge dessa inte förtjänar sitt dåliga rykte men en NE5534 kostar runt 3 kr så det är mycket hifi for pengarna. LT1028 är bra. Jag har själv använt denna (och LT1115) i mitt QSXM3 RIAA

Vovven, produktkännedom är bra om man har med nördar att göra.

Hittade detta:

http://www.tnt-audio.com/ampli/trigon_e.html

NE5534 + polyester är nästan ett skällsord men jag vet att bägge dessa inte förtjänar sitt dåliga rykte men en NE5534 kostar runt 3 kr så det är mycket hifi for pengarna. LT1028 är bra. Jag har själv använt denna (och LT1115) i mitt QSXM3 RIAA

Hej PerAnders!

Jo jag har läst denna artikel men vi pratar nu om en reviderad version. Jag vet inte vad som skiljer mot dagens II-version.

Här kommed en bild som kanske kan skingra en del moln.VANGUARD%20II%20Insida.JPG

Hälsningar

För oss som tillhör den obotligt nyfikna generationen! : Vad innebär klass i sammanhanget?

Är det någon extrafunktion som förbättrar ljudet eller? :evil: ;)

/ptr

Klass är typiskt marketing. Det betyder "icke-skräp".

Bilden avslöjar inte några större skillnader tycker jag.

Några observationer: Avkoppling sker endast med lytar när normal branschstandard brukar köra med lite plast/keramsikt också, typ 100 nF/63 V polyester.

RIAA komponenterna ser ut att vara polyester.

Mösterkortet ser rätt OK ut.

Ser helt OK ut men mycket märkligt att ytat och hålat är blandat på detta vis, speciellt motstånden och processorn, som dessutom sitter på sockel! Varför inte köra med ISP, dvs programmera en inlödd processor? Gör man på det här sättet så kan man uppgradera genom att byta processor. Kan vara en fördel att kunna detta utan att behöva ha tillgång till dator.

PIHER trimpotarna är lite sladdriga men de funkar faktiskt väldigt bra, även i industrimiljö. Har använt dessa mycket med bra erfarenheter.

• 1 month later...

För vinylentusiaster i Skåne finns numera Trigons välspelande RIAA-steg Vanguard II för provlyssning hos Calle på Ljudprodukter. Deta steg kan via DIP-omkopplare på undersidan enkelt kalibreras för såväl MM som MC-pickuper avseende impedans, kapacitans samt förstärkning.

Vanguard%20DIP-omkopplare.jpg