Jump to content

En stund i solen med Jim Shannon.


Timbre™

Recommended Posts

Jim Shannon och Transparent Audio. I veckan arrangerade Hificonsult ett kabelseminarium i originell miljö på Marstrand.

"One of the nicest places I´ve been to" sa Jim Shannon själv. Euphonia fick ta del av ljudideal, erfarenheter och tankar hos en man som pysslar med audiokablar på heltid.

JimShannon011.JPG

Den vanligaste frågan på audiomässor, "What´s in the box?" (:D) fick Jim Shannon god tid på sig att reda ut.

Häng med till Marstrand i veckan som kommer... ;)

JimShannon012.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hur var det nu Sladd hade beskrivit vägen... :?:

"När du stiger av färjan finns där en fästningsliknande byggnad till vänster. Det är Strandverket och där skall vi vara."

En överraskande miljö för hifisammankomster... :o :cool:

JimShannon014.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tillåt oss presentera Jim Shannon från Transparent Audio, Maine, USA... :cool:

Under en kort pratstund ute i solen uppe på Strandverkets utkiksplats berättade Jim Shannon att han var på informationsresa för Transparents räkning och att senaste stoppet varit Finland. Även Tyskland har fått besök.

Relativt omgående (:)) kom samtalet att handla om hifi och hur vi alla har vårt eget förhållande till ljud i allmänhet och återgivet ljud i synnerhet.

"Ibland kan man uppleva ett överdrivet fokus på enskilda parametrar och att helheten, det återgivna ljudets totala timbre, får en tillbakaskjuten plats i diskussionen."

Jim Shannon och hans medarbetare på Transparent Audio avsätter mycket tid till lyssning på akustiskt återgiven musik i lyssningsmässigt skilda situationer.

"Det räcker att lyssna på en enda röst in real life och man kan få en uppfattning om hur fel det kan bli när denna enda röst skall reproduceras över återgivningssystem av skilda karaktärer. Ibland tillförs element som inte fanns med från början och ibland går parametrar förlorade för evigt."

Jim Shannon redovisade även mycket klara synpunkter på A/B-tester och jämförelser mellan produkter. "Om man hör att en produkt låter annorlunda, hur vet man då att de andra låter rätt... :?:" Det gäller att hela tiden koppla tillbaka till verkligheten och musikåtergivning i dess ursprungliga form.

Jim Shannon klargjorde senare under en frågestund att blindtestet utgör en viktig del av utvärderingsrutinerna på Transparent Audio.

JimShannonRed007.JPG

Link to comment
Share on other sites

En kort företagspresentation avslöjade att Transparent Audio startade sin verksamhet som distributör för några välrenommerade tillverkare i USA. Vägen gick via Well Tempered Turntables och förstärkarelektronik till MIT Cables.

Genom samarbetet med MIT blev Transparent Audio i allra högsta grad inblandade i kabelproduktion och numera har man gått sin egen väg när det gäller nätprodukter, audio- och videokablar. Idag finns en avancerad prouktionsanläggning med tillgång till mätlabb och ett akustiskt genomarbetat lyssningsrum som Bob Ludwig vid Gateway Mastering har varit med om att ta fram.

Några bilder från Transparents hemsida:

studio_front285x226.jpg

studio_rear285x226.jpg

equipment285x285.jpg

I utrustningsarsenalen ingår högtalare från Wilson Audio Specialties, Sonus faber, Aerial, Genesis, Martin-Logan, Quad och Revel.

Link to comment
Share on other sites

Av naturliga skäl gled samtalet snart över på kabelproduktion och Jim Shannon presenterade företagets grundläggande designfilosofi och redovisade en mängd erfarenheter som ligger till grund för Transparents produktutveckling.

Bland annat fann man att renhetsgraden hos ledarmaterialet (över en viss nivå) inte hade lika stor inverkan på det ljudande resultatet som exempelvis ytbehandling, nedkylningsprocesser och mekaniska parametrar.

(Har vi inte haft tidigare diskussioner om att kablar skall ligga still... :?:;))

Jim Shannon förklarade också att merparten av produktionskostnaden inte ligger på materialsidan utan i den hantverksmässiga delen, t.ex. i form av individuell finetuning (de berömda lådorna), ytbehandling och produktutveckling.

De nya kolfiberkonstruktionerna (till bl.a. Opus) är däremot rejält kostsamma att tillverka.

JimShannonRed009.JPG

Link to comment
Share on other sites

What´s inside the boxes... :?:

Alla kablar (inklusive nätkablar) fungerar som antenner och är mer eller mindre känsliga för högfrekvent instrålning. Parametrar såsom kabelns längd, skärmning, rumslig och geografisk placering mm. påverkar mängd och effekt av denna störning. Dessa networks innehåller därför bl.a. filterkomponenter som är individuellt sammansatta beroende på kabellängd, kabeltyp och naturligtvis även kabelpris. Till en typisk audiokabel i signalvägen ligger denna filterverkan långt utanför vårt hörbara område men är särdeles effektiv vid frekvenser som levereras av strålningskällor såsom mikrougnar, mobiltelefoner, CD-spelare och tuners. Vid frekvensen 1 Mhz har vi en typisk filterverkan på -3dB för att ta ett exempel. Till nätkablaget används betydligt brantare filter och de fullständigt ofiltrerade frekvenserna ligger av naturliga skäl runt 50Hz och 60Hz.

Förhållandet mellan de klassiska parametrarna induktans och kapacitans hålls via komponenter i dessa lådor konstant för en specifik kabeltyp oberoende av längd. Naturligtvis finns det gränser även för ett network och för högtalarkablar gick denna vid 9 meter om jag uppfattade Jim Shannon rätt.

Att tala om linjär frekvensgång i samband med kablar kan tyckas överdrivet men faktum är, enligt Jim Shannon, att typiska audiokablar kan ge peakeffekter i form av stigande amplitud vid specifika frekvenser. Detta fenomén uppträder inom frekvensområdet 800Hz-3000Hz beronde på kabeltyp och längd. Som oönskad bieffekt får man även en motsvarande avrullning eller dip längre ner i frekvensbandet. Detta påverkar ljudets karaktär och återgivningen av den naturliga klangfärgen försämras.

Transparent networks är utformade att räta ut dessa olinjära egenheter oberoende av kabellängd och kabeltyp.

Jim Shannon hade mycket att prata om... :)

JimShannon018.JPG

JimShannon010.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vår föreläsare var lyhörd inför frågor som kom upp under föredragets gång och ibland tog innehållet en annan färdriktning än vad som kanske var planerat. Inga problem för Mr. Shannon och det är kanske just detta som utmärker en god pedagog.

Mycket intressant, lärorikt och trevligt!

JimShannonRed008.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kopplad direkt till vägguttaget kan PowerIsolator 4 leverera ström till fyra apparater via "hospital grade" kontakter. Transparent föreslår att man kopplar på så få apparater som möjligt men fyra stycken är alltså möjligt. En fördel är om dessa i så fall är av samma typ, dvs. video- digital- och övrig linjeelektronik separerade via var sin Isolator. Till förstärkare överstigande 100w föreslås en PowerIsolator till respektive slutsteg.

JimShannon020.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det finns en hierarki även bland PowerBanks och PowerIsolators. PowerIsolator XL med ett uttag för en enda apparat är grädden på moset.

För den som vill läsa mer är Transparents hemsida en bra början.

http://www.transparentcable.com/products/prodoverview.html

JimShannon019.JPG

Ett stort TACK till Jim Shannon och arrangerande Hificonsult för ett nytt och annorlunda grepp i avstressande skärgårdsmiljö!

Timbre

JimShannon006.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...