Jump to content

Den esoteriska vägen.


Timbre™

Recommended Posts

Hifi- och musikintresset följs åt. En gemensam nämnare tycks vara att det alltid väntar nya upptäckter runt hörnet och man upphör aldrig att bli tagen på sängen... :) Ed Meitner har sagt det, Tim de Paravicini ser ut att hålla med och i Japan är det förmodligen en självklarhet... :)

DSD/SACD känns starkare än någonsin och det har blivit dags att smaka på The Cream of The Crop.

esoteric012.JPG

Link to comment
Share on other sites

Lika bra att ta det med en gång... :) Högtaleriet gick inte av för hackor och vad kan passa bättre när vi skall fokusera på en färsk referenskvartett från Teac Esoteric Company... :?: Det finns chans till Göteborgslyssning även i morgon och glöm i så fall inte att plocka med favoritmusiken på SACD!

esoteric055.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag använder ju nu vanlig CD,SACD har jag inte lyssnat till inga erfarenheter mao.är det kanske ett val att göra när det är dags att byta.. :?::)

En inspelning blir ju inte med automatik bättre endast p.g.a. formatet men många SACD-utgåvor känns väldigt genomarbetade och för min del är det viktigast att DSD inte försvinner ut i cyberspace... :D

Link to comment
Share on other sites

Göran Sandström från TEAC UK besöker Hifistället även idag lördag :) och därmed finns möjlighet att avlyssna Esoteric P-03 Super Audio CD Transport, D-03 D/A Converter, C-03 Linestage Preamplifier samt A-03 Class A Stereo Amplifier.

Till och med en Malmöbo som jag och som inte ens någon gång lyssnat på Maxx 3 blir sugen ...

Link to comment
Share on other sites

Till och med en Malmöbo som jag och som inte ens någon gång lyssnat på Maxx 3 blir sugen ...

Det är ett par MAXX 2 och för mig blev det tredje gången gillt. Ett inbytesobjekt som såg ut att vara i mint condition och rent exteriört dessutom matchade elektroniken. Man fick känslan av att se det hela som ett vältrimmat hifipaket... :)

esoteric075.JPG

Link to comment
Share on other sites

Diamonds are forever och förhoppningsvis så även DSD... :) Det är lika lugnande varje gång någon av de trendledande tillverkarna släpper en ny SACD-spelare/kombo i de tyngre divisionerna, en signal om att formatet förväntas bestå. Marantz har gjort det, Accuphase har gjort det, Denon har gjort det och den japanska listan kan göras lång. Här handlar det om en SACD-transport på 30 kg, lägg till en DA-omvandlare på 27 kg och vi är uppe i 57 kg mekanik för återgivning av Super Audio CD. Man kanske t.o.m. vågar handla single layer SACD:s igen... :?::)

esoteric038.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det lät riktigt lovande igår. Så bra så att min totala Maxx2 snittupplevelse tog ett steg upp. Däremot spelades bara "demomusik", men jag har hotat med ett återbesök med rock o julmusik :cool:

Var i första hand med för att fokusera på elektroniken men man kan aldrig bortse från ett par MAXX 2... :o:mm: Vi kan ju jämföra lyssningsintryck när du har gått igenom julmusiken. Teac levererar drivenheter till vitt skilda elektroniktillverkare men den använda VRDS-NEO är enligt uppgift endast avsedd för egna konstruktioner i referensklassen, typ Esoteric P-03.

esoteric042.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det är faktiskt ett par Maxx1 som är uppgraderade till Maxx2, det kan man se bland annat på att det är kardborreinfästning av fronterna och att filten på framsidan av högtalarna inte är nedsänkt i högtalarna.

Förstod att det var något speciellt :D för jag satt en stund och tänkte på en oförglömlig ljudupplevelse för flera år sedan med MAXX drivna av ett par Accuphase M-8000. Här var det 2 x 50 esoteriska W klass A som gällde och frågan är hur mycket av effektresurserna som egentligen utnyttjades trots att det vid några tillfällen spelades ganska högt... :?:

Sensitivity: 92 dB, 2.83 volts at 1 meter

Nominal Impedance: 8 ohms 3 ohms minimal

Minimum Amplifier Power: 7 Watts per channel

Frequency Response (with port contribution):

20 Hz - 21 kHz (-3dB)

esoteric062.JPG

Link to comment
Share on other sites

Timbre: Det är nog samma par Maxx som du hörde förra gången :)

Världen är liten trots vårt avlånga hifiland... :o:) Här ser vi dagens slutsteg som hade till uppgift att driva dessa resenärer. Ett färskt förstärkarutspel från Teac Esoteric Company med en matchvikt på 38 kg, pure class A och uppbyggt som en "dual mono-konstruktion". Inte helt överraskande går A-03 att monobrygga och då kan man plocka ut 200W RMS i 8 ohm. Specifikationerna sammanfaller till stor del med ett slutsteg som jag känner väl till men energiförbrukningen under uppvärmning är mer än halverad och vid användning kändes kylflänsarna heta utan att vara traditionellt glödheta vilket annars inte är ovanligt i dessa sammanhang. A-03 dubblar självklart effekten i 4 ohm och i bridged mode kan man då plocka ut 400W RMS. I bakgrunden det läckra linjeförsteget C-03... :cool:

esoteric098.JPG

Link to comment
Share on other sites

Inte helt överraskande går A-03 att monobrygga och då kan man plocka ut 200W RMS i 8 ohm.

http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/esoteric098.JPG

Efter detta stilleben kan vi väl konstatera att den lilla uppvinklingen av förstärkaren har mer med handlare Bengtssons stilistiska ådra att göra snarare än något som är kopplat till ljudet.

Hur var det nu med bryggkoppling, Timbre, är det så bra :?: Effekten ökar med strömförmågan minskar eller hur var det nu ... eller det gällde bara AB-konstruktioner :?:

Link to comment
Share on other sites

Hur var det nu med bryggkoppling, Timbre, är det så bra :?: Effekten ökar med strömförmågan minskar eller hur var det nu ... eller det gällde bara AB-konstruktioner :?:

Kan givetvis inte uttala mig om detta slutsteg men bryggkopplingstiden är över för min del. Det gäller såväl klass A som klass AB och du får ju i praktiken en helt ny konstruktion med ny signalväg och nya motkopplingsförhållanden. Vill man ha ett monoblock skall det nog vara monoblock från start.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett hur man kopplar upp sina slutsteg behövs det en signalkälla för att få till musik... :) SACD-transporten P-03 följer samma koncept som statementtransporten P-01 och den separata nätdelen är införlivad i chassit men fortfarande helt avskild/avskärmad.

DSD-signalen lämnar transporten i ursprungligt enbitsskick, d.v.s. inga omsamplingar, men här finns tillgång till alla samplingsfrekvenser upp till 176.4 kHz.

Det digitala interfacet kräver dubbelt XLR-kablage och för DSD-transmission används Esoterics ES-LINK eller i-LINK (en version av Firewire om jag förstått det hela rätt) så för att avnjuta SACD är det konvertrarna Esoteric D-03 eller D-01 som gäller. Håller man sig till PCM och vill koppla upp transporten till en annan DAC finns det en RCA koaxialutgång att ta till.

esoteric077.JPG

Link to comment
Share on other sites

Elektronikuppställningen i sin helhet och jag var nog inte ensam om känslan av total matchning. Wilson MAXX(2) i detta utförande både lät och såg ut som specialbeställd till Esoteric-kvartetten. Lyssningsrummet är ju inte speciellt stort men högtalarna satt ändå som ett smäck.

Av en japansk kvartett blir det lätt en kvintett :) och plötsligt dyker frågan upp:

Kan även CD-skivor kännas exklusiva i sin utformning... :?: :cool:

esoteric094.JPG

Link to comment
Share on other sites

Efter detta stilleben kan vi väl konstatera att den lilla uppvinklingen av förstärkaren har mer med handlare Bengtssons stilistiska ådra att göra snarare än något som är kopplat till ljudet.

Hur var det nu med bryggkoppling, Timbre, är det så bra :?: Effekten ökar med strömförmågan minskar eller hur var det nu ... eller det gällde bara AB-konstruktioner :?:

Dämpfaktorn minskar, dvs inre resistansen ökar. Större känslighet för impedansvariationer hos högtalaren, således.

Link to comment
Share on other sites

Så blev det dags att bryta HQCD-förseglingen och i plastasken låg en silverskiva med design som på något sätt skapar förtroende... :D

Redan uppstarten For Once In My Life antydde att det var välljud på gång. Det finns en audiofilmässig magi över upptagningen av Lisa Onos stämma. Så ljus, finstämd & naturligt mjuk. Teac Esoteric/Wilson Audio plockade fram dessa inspelningskvaliteer direkt, nu har CDn snurrat många varv och intrycken förstärks för varje spelning. Har en hel del vokal jazz men få album med kvinnostämmor på denna nivå och detta är så långt från imponatoreffekter och Stockfisch-Records man kan komma.

esoteric118.JPG

Link to comment
Share on other sites

Bland skivspåren börjar jag ringa in godbitarna och (Sittin' On) The Dock Of The Bay är egentligen inte alls fel utan ett stycke välproducerad vokaljazz i ett avslappnat tempo som känns helt rätt i förhållande till texten. Samma sak med You've Got A Friend som leder över till ett av höjdarspåren, Family, en egen komposition i sällskap med Bill Cantos och vi är definitivt uppe i samma division som Eliane Elias. Det bekräftas av Nada Mais/Lately och detta skulle kanske t.o.m. kunna vara något för beundrare av Diana Krall/Eliane Elias. Lisa Ono glänser utan att spela över men hennes musik måste få tid att växa in. Albumet löper också stor risk att bli mässdemomusik då hela inspelningen är så naturlig och behaglig att lyssna till.

Skivslädars mekaniska förflyttning kan ha betydelse för intresserade spekulanter och här osar det exklusiv kvalititet med bestämd fixering av silverdisken när den väl har kommit på plats. Detta för att skapa optimala avläsningsförutsättningar för laserpickupen och det handlar verkligen om en läcker spelare från Esoteric. Endast drivenheten väger för övrigt 6 kg.

esoteric125.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det känns faktiskt som Japan är på gång lite mer än vanligt med hifi i den ädlare klassen. På senare år har det kommit en hel del nyheter därifrån. Accuphase har väl stått sig hela tiden, men Esoteric tar allt mer ton, likaså Air Tight, Koetsu, TAD (som nu lanserar elektronik också), Luxman, Marantz i högre divisionen ... Tänk om Kenwood också får fart i seglen igen... :app:

Link to comment
Share on other sites

Det känns faktiskt som Japan är på gång lite mer än vanligt med hifi i den ädlare klassen. På senare år har det kommit en hel del nyheter därifrån. Accuphase har väl stått sig hela tiden, men Esoteric tar allt mer ton, likaså Air Tight, Koetsu, TAD (som nu lanserar elektronik också), Luxman, Marantz i högre divisionen ... Tänk om Kenwood också får fart i seglen igen... :app:

Ja, det blev en elegant stapel elektronik och även det svenska Solid Tech-racket ger intryck av estetisk matchning.

esoteric115.JPG

Hade laddat upp med ytterligare en japanutgåva men så långt kom vi inte denna fredag trots mer än fem timmars lyssning och fotograferande... :)

esoteric024.JPG

Teac Esoteric Company

Wilson Audio

Solid Tech

esoteric037.JPG

Hifistället

esoteric133.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...