Timbre™ Posted July 25, 2011 Posted July 25, 2011 Utflykter, glass och sommarhifi hör årstiden till... Den här gången bär det av till Dalarna och vad kan passa bättre än lite fikapaus vid Dalslands kanal... Häng med till genuina miljöer, glada entusiaster och välintrimmad hifi plus att en och annan dalahäst givetvis dyker upp utefter vägen. Vi kommer helt klart att kastas mellan ytterligheter... Annika är slussvakt i Köpmannebro och förknippas bl.a. med rosa stövlar... Idag var det gympaskor som gällde och det är kanske säkrast när man ombeds balansera på bryggans kant. God kontakt med båtturisterna leder ibland till egna utflykter i Danmark och Tyskland och vi fick omedelbart en avstressande och trevlig start på navigatorfärden norrut... Quote
Timbre™ Posted July 25, 2011 Author Posted July 25, 2011 I Falun väntade bl.a. ett av de läckraste RIAA-steg jag har träffat på men först skall vi bara ta oss dit... Kaffet var alldeles utmärkt i Köpmannebro och genast väcktes frågan varför värmländskt kaffe (läs Löfbergs Lila) aldrig har intagit Göteborg... Annika var övertygad entusiast och vi var på väg mot Karlstad så det var nog bara att hålla med... Bernt och Jorma kopplar av i förmiddagssolen och kaffet var det som sagt inget fel på. En typiskt semestermjukstart innan det bär av rakt in i Svealand... Quote
A/Wing. Posted July 25, 2011 Posted July 25, 2011 Utflykter, glass och sommarhifi hör årstiden till... Den här gången bär det av till Dalarna och vad kan passa bättre än lite fikapaus vid Dalslands kanal... Häng med till genuina miljöer, glada entusiaster och välintrimmad hifi plus att en och annan dalahäst givetvis dyker upp utefter vägen. Vi kommer helt klart att kastas mellan ytterligheter... Annika är slussvakt i Köpmannebro och förknippas bl.a. med rosa stövlar... Idag var det gympaskor som gällde och det är kanske säkrast när man ombeds balansera på bryggans kant. God kontakt med båtturisterna leder ibland till egna utflykter i Danmark och Tyskland och vi fick omedelbart en avstressande och trevlig start på navigatorfärden norrut... Den bron känner jag igen där har jag passerat många gånger men då bar det oftast av för mig till Åmotfors och då satt jag inte i en bil med skinnklädsel och träinlägg som jag misstänker du satt i utan en Volvo FH Quote
Timbre™ Posted July 25, 2011 Author Posted July 25, 2011 Som alla säkert har listat ut är slutmålet Lasses HiFi i Falun men vägen dit bjöd på krokiga avstickare rakt in i värmländska skogar. Navigatordiskussionerna hade redan tagit fart... Vi gjorde ett besök i Jormas tidiga hemtrakter och i närheten av Holmsjön fanns denna påminnelse om kyligare tider... Holmsjön ligger i Sunne kommun och här har folkmängden sakta men säkert avtagit sedan toppnoteringen på 1880-talet. Man kunde aldrig vara helt säker på om stugorna var bebodda eller igenbommade. Skogsvintrarna är ingenting att leka med efter vad Jorma berättade när vi promenerade omkring bland alla barndomsminnen. Vårt transportfordon hade inga problem med grusvägar ner på hjulspårsnivå... Quote
Timbre™ Posted July 25, 2011 Author Posted July 25, 2011 Den bron känner jag igen där har jag passerat många gånger men då bar det oftast av för mig till Åmotfors och då satt jag inte i en bil med skinnklädsel och träinlägg som jag misstänker du satt i utan en Volvo FH Svaret kom som bilddokumentation och jag kör en till på denna Jorma Design Jaguar som var ute på sin första längre färd. Quote
A/Wing. Posted July 25, 2011 Posted July 25, 2011 Som alla säkert har listat ut är slutmålet Lasses HiFi i Falun men vägen dit bjöd på krokiga avstickare rakt in i värmländska skogar. Navigatordiskussionerna hade redan tagit fart... Vi gjorde ett besök i Jormas tidiga hemtrakter och i närheten av Holmsjön fanns denna påminnelse om kyligare tider... Holmsjön ligger i Sunne kommun och här har folkmängden sakta men säkert avtagit sedan toppnoteringen på 1880-talet. Man kunde aldrig vara helt säker på om stugorna var bebodda eller igenbommade. Skogsvintrarna är ingenting att leka med efter vad Jorma berättade när vi promenerade omkring bland alla barndomsminnen. Vårt transportfordon hade inga problem med grusvägar ner på hjulspårsnivå... Så fel det kan bli då var jag ju på rätt spår. Dom här vidvinkel-bilderna lurade mig jag tyckte det såg ut som en vanlig Volvo på bilden. Quote
Timbre™ Posted July 25, 2011 Author Posted July 25, 2011 Så fel det kan bli då var jag ju på rätt spår. Dom här vidvinkel-bilderna lurade mig jag tyckte det såg ut som en vanlig Volvo på bilden. Jag kan ingenting om bilar men för ytterligare förstärkning av exklusivitets- och skinnklädselkänslan plockar vi fram detta smyckeskrin som mot alla odds faktiskt innehåller ett RIAA-steg för MC-pickuper. Minimalistisk skönhet i sin rakaste design. Quote
Guest Musicus Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Ahh, BM Lukachek, ett riktig "stort" og godt trinn, tross sin beskjedne størrelse ... mvh Quote
conan Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Förpackningen är minst lika viktig som innehållet när det gäller lite dyrare grejer, tycker jag. Benz har lyckats medan Lyra är lite mer spartanska och enligt mig inte når den klass som Benz har gjort. Jättekul att se omgivningarna (bilar och sånt :-) ... Quote
Jorma Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 (edited) Som alla säkert har listat ut är slutmålet Lasses HiFi i Falun men vägen dit bjöd på krokiga avstickare rakt in i värmländska skogar. Navigatordiskussionerna hade redan tagit fart... Vi gjorde ett besök i Jormas tidiga hemtrakter och i närheten av Holmsjön fanns denna påminnelse om kyligare tider... Holmsjön ligger i Sunne kommun och här har folkmängden sakta men säkert avtagit sedan toppnoteringen på 1880-talet. Man kunde aldrig vara helt säker på om stugorna var bebodda eller igenbommade. Skogsvintrarna är ingenting att leka med efter vad Jorma berättade när vi promenerade omkring bland alla barndomsminnen. Vårt transportfordon hade inga problem med grusvägar ner på hjulspårsnivå... Sunne kommun kanske också har en sjö som heter Holmsjön, men min gamla badsjö på vid Linnerhöjden en halvmil från Liljendal låg förr i Rämmens kommun och numera i Filipstads kommun. I mitt pass står det födelseort Rämmen. Fröding och Tegne'r lär också komma någonstans i närheten av mina födelsetrakter. Det var trevligt att se ställena där jag är född och delvis uppvuxen. Vi flyttade därifrån när jag var ett år, men min moster med familj och 4 kusiner fanns kvar på en gård tills jag var 11 år och jag bodde hela somrarna och ibland också på vintern däruppe. Tack Timbre för en himla trevlig resa, synd bara att jag höll dig vaken med mitt pratande och skrattande i sömnen första natten Edited July 26, 2011 by Jorma Quote
P-pan Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Jorma Välkommen tillbaka eller vad man nu ska säga För övrigt ett trevligt sommarreportage det här, ska bli kul att följa. //Pan Quote
Engelholm Audio Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Hatten av för en intresseväckande tråd! Quote
Timbre™ Posted July 26, 2011 Author Posted July 26, 2011 Sunne kommun kanske också har en sjö som heter Holmsjön, men min gamla badsjö på vid Linnerhöjden en halvmil från Liljendal låg förr i Rämmens kommun och numera i Filipstads kommun. I mitt pass står det födelseort Rämmen. Fröding och Tegne'r lär också komma någonstans i närheten av mina födelsetrakter. Precis så kan det gå i detta navigatordominerade tidevarv... Det säger kanske mer om en av passagerarna än om kartan eller så borde jag ha helgarderat med Värmlands län då dessa Holmsjöar kanske t.om. flyter ihop... Det var mycket nostalgi i vårt kringströvande och på något sätt förflyttades vi till femtiotalet. Tack för det Jorma! Tillbaka till nutid och en av anledningarna till denna utflykt. Här fanns en planerad Falun-demo i bagaget och några av Jormas toppmodeller skulle kopplas in hos Lasses HiFi. Quote
Timbre™ Posted July 26, 2011 Author Posted July 26, 2011 Ahh, BM Lukachek, ett riktig "stort" og godt trinn, tross sin beskjedne størrelse ... mvh Ja, enkelhet kan vara en dygd och här finns MC IN/LINE OUT & GROUND. That's it... När tingesten väl plockas ut ur sitt skrin kan man lugnt säga att modulen andas kvalitet. Välbyggt är bara förnamnet och man får en känsla av 0,9 kg soliditet. Quote
new order Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Vinylfeber har drabbat herr Timbre ser jag Värre sjukdommar kan man ju definitivt ha! Intressant inledning,hur som hellst. Sen vill jag också välkomna Jorma tillbaka.Skitskoj!Läcker bil Quote
Timbre™ Posted July 26, 2011 Author Posted July 26, 2011 Förpackningen är minst lika viktig som innehållet när det gäller lite dyrare grejer, tycker jag. Benz har lyckats medan Lyra är lite mer spartanska och enligt mig inte når den klass som Benz har gjort. Jättekul att se omgivningarna (bilar och sånt :-) ... Den minimala storleken för ju även med sig en del tekniska/praktiska fördelar då phonokabelns längd/impedans kan varieras i det oändliga. RIAA-stegets ingångimpedans ligger fixerad vid 22 kohm och jag känner på mig att detta steg ofta hamnar väldigt nära tonarmens phonoutgång. Principen med kortast möjliga signalväg gäller även på insidan av denna Benz Micro Series 2 Lukaschek PP-1 och nätdelen är extern. Quote
Timbre™ Posted July 26, 2011 Author Posted July 26, 2011 Mysig tråd. Jorma Välkommen tillbaka eller vad man nu ska säga För övrigt ett trevligt sommarreportage det här, ska bli kul att följa. //Pan Hatten av för en intresseväckande tråd! Vinylfeber har drabbat herr Timbre ser jag Värre sjukdommar kan man ju definitivt ha! Intressant inledning,hur som hellst. Sen vill jag också välkomna Jorma tillbaka.Skitskoj!Läcker bil Tack och det kommer att bli lite av varje från dessa dygn i Falun. Vill man känna sig rejält lyckligt lottad över att få glida omkring i bil är det bara att besöka Falu Gruva som bjuder på tidigare epokers transportalternativ. Bernt löpte linan ut och tog sig ner i underjorden men foto är ju lättast i dagsljus så jag hängde aldrig med... Så här kunde det också gå till... Detta kan se mysigt ut i semestertider men turistanläggningen visade upp utrustning som antyder sekler av hård och slitsam försörjning. Här bröts koppar och andra ädelmetaller redan under vikingarnas tid och år 1992 sköts den sista gruvsalvan. Quote
calle_jr Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 Den minimala storleken för ju även med sig en del tekniska/praktiska fördelar då phonokabelns längd/impedans kan varieras i det oändliga. RIAA-stegets ingångimpedans ligger fixerad vid 22 kohm och jag känner på mig att detta steg ofta hamnar väldigt nära tonarmens phonoutgång. Principen med kortast möjliga signalväg gäller även på insidan av denna Benz Micro Series 2 Lukaschek PP-1 och nätdelen är extern. http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/falun045.JPG På vissa tangentialarmar kan Benz Lukashek monteras direkt på armriggen, med litz-kablarna direkt till ingången. Läckert foto! Quote
Guest BTS Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 (edited) På vissa tangentialarmar kan Benz Lukashek monteras direkt på armriggen, med litz-kablarna direkt till ingången. Det var även möjligt på en lätt modifierad SME 309 då det begav sig... No Fear. Sorry för OT och usel bild. Edited July 27, 2011 by BTS Quote
Timbre™ Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 Koppargruvor leder automatiskt tillbaka till ämnet hifikablar och här ser vi en del av Jormas sortiment som visades upp denna helg. Dagen till ära kopplades systemet upp med Jorma Design-kablage hela vägen från nätfilter till högtalarterminaler. Quote
Timbre™ Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 Nätfiltret på golvet var en rejäl power conditioner som väger in på 13 kg. Holländska KEMPELEKTRONIKS har en hel del nätrelaterade produkter i sitt sortiment och denna POWER SOURCE är uppdelad i två sektioner - en för slutsteg och en separat del för linje-elektronik, DVD-spelare och liknande. Till högtalaruppkopplingen användes Jormas referensmodell JORMA PRIME. Quote
Timbre™ Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 Dagens högtalare var de oerhört läckra WIND från Totem Acoustics i Quebec. "Kanada kan" som en svensk hifitidning en gång uttryckte det och Totem ingår i skaran av berömda kanadensiska hifiproducenter. Det finns ju en del att välja på både vad gäller elektronik- och högtalartillverkning. Då lyssningsrummet fylldes med lyssnare steg temperaturen och ett stycke sommarbris var inte fel. Känsligheten ligger på 87 dB och den nominella impedansen runt 4 ohm. Totem rekommenderar en placering på 914 till 2134 mm från bakväggen. Den utkommenderade släden tillhör en integrerad dCS P8i CD/SACD-spelare med variabel utgångsnivå. Det frestar till att direktkoppla på slutsteget som är tillverkat med schweizisk precision och fransk kreativitet. MIMETISM 45.2 kan lämna 2 X 360 W i 4 ohm och WIND var en lättkontrollerad partner denna dag. Det här var ett läckert rum och man kan skönja en röd tråd i uppställningen med nyanser som går igen både vad gäller högtalare, akustikbehandling och mattan på golvet. Helt klart ett medvetet val och inspirationen kanske finns på nära håll... Quote
Kilgore Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Ahh Totem Wind. En fin högtalare som hade varit kul att lyssna på, har hört dess mindre bröder: Model-1, Mani-2 och Hawk. Alla har imponerat på mig. Som sagt Kanada kan, kör själv med kanadensiskt slutsteg Quote
Timbre™ Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 Fler nyanser av rött och Bengt ser ut att spetsa öronen... Mer britthifi än så här blir det väl knappast och Harbeth fanns representerat på flera ställen i hyllorna. År 1993 fick Harbeth igång sin produktion av BBC:s sjuttiotalsklassiker LS3/5a i egen version. Andra tillverkare som redan dragits in i kampen var Spendor och inte minst Rogers, samtliga från ö-riket. Harbeth P3ESR i bakgrunden är dagens version med djupa rötter i de berömda monitorerna från BBC. Quote
Timbre™ Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 Ahh Totem Wind. En fin högtalare som hade varit kul att lyssna på, har hört dess mindre bröder: Model-1, Mani-2 och Hawk. Alla har imponerat på mig. Som sagt Kanada kan, kör själv med kanadensiskt slutsteg Har tidigare stött på The One och Model-1. Möbelfinish på högsta nivå och i likhet med många små monitorer ställs höga krav på effektförstärkeriet. Kandensiska slutsteg kan ju vara ett bra alternativ... Dag II plockade Lasse med oss till Faluns utkanter för en vinylstudie och det visade sig vara ett välfyllt & välorganiserat lyssningsrum som väntade. Jorma fanns på plats i butiken så vi hann även med en liten kulturell avstickare till Bjursås hembygdsförening. Plötsligt försvann Bernt och det pågick en utställning av veteranmotorcyklar i något av bygdegårdshusen. Utsikt från huvudbyggnaden. Mer utsikt med Bjursås i bakgrunden. Dansbanan bekräftar att det just nu var full fart på Dansbandsveckan i Malung... Quote
Jorma Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Kul som vanligt med en resa tilsammans med Timbre och kul att vara med på forumet igen. Tackar för välkomnandet Men alltför mycket att göra då jag laddar för en resa till Hong Kong på måndag för att delta i mässan där nästa vecka så jag har inte ens haft tid att kika in här på ett par dagar. Jag tackade nej till en mässa i Taiwan för att istället åka till Lasses hifi i Falun och det har jag inte ångrat. Falun är en himla trevlig stad som kan rekommenderas inte bara för Lasses. Det finns en hel del mer intressant och stämningen på fredagkvällen lockade nästan till att stanna en natt extra för att se om lördagskvällarna är lika trevliga, men det får bli en annan gång. Ni har väl inte missat Lasses blog, den visste jag inte ens om att den fanns innan jag träffade Lasse på Stockholmsmässan i år. Lasses blog Så här ser det ut hemma hos Lasse när tanten hans är bortrest och det har varit fullt rock & roll hela natten Partaj i Falun Quote
Jorma Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Till högtalaruppkopplingen användes Jormas referensmodell JORMA PRIME. Detta paret högtalarkablar har serienummer 9 och 10, dom använder jag i min egen anläggning sedan början på 2006 och vi är nu uppe på serienummer 546 och den mängden hade jag inte kunnat föreställa mig ens i mina vildaste fantasier. Dom har sålts till 25 olika länder, men merparten till Japan, Frankrike, Grekland och USA. I genomsnitt 1 par i veckan alltså och det verkar inte att mattas. I juli i år hitills 8 par sålda, till USA, Japan, Hongkong, Australien och Holland. Japan efter jordbävning och Tsunami trodde jag skulle slockna helt att bra tag framöver, men Japan har ökat sedan dess och försäljningen dit har varit mer än dubbelt mot motsvarande period sedan ett par år tillbaka!! Quote
Jorma Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Vinylfeber har drabbat herr Timbre ser jag Värre sjukdommar kan man ju definitivt ha! Intressant inledning,hur som hellst. Sen vill jag också välkomna Jorma tillbaka.Skitskoj!Läcker bil Läcker bil kanske, men dels så hänger körkortet löst om man försöker att köra på varvtal strax över tomgång och dels så har den trasslat en del och efter 7 verkstadsbesök på kort tid så är jag mätt på eländet. Bilen har jag leasat på ett år och det blir nog inte mer, det är inte bilens fel egentligen, men en oförstående verkstadschef som inte har fattat att man tar hand om bilköpare även efter att man har tagit emot nycklarna. Men den har varit kul att äga - eller rättare sagt det är banken som äger den - så det får bli kul att köra en sådan kärra ett tag. Det är jag nöjd med så jag letar efter något annat, lite slöare, bekvämare, ja en gubbil då man ju har blivit gubbe och Mercor har jag haft förr så det lutar åt en sådam med en trevlig halvslö 4-cylindrig motor. Eller kanske en Ford Fiesta eller en ????? Quote
Recommended Posts