Jump to content

Disbributörer och butiker - Hur vill ni konsumenter ha det?

Akkelis Audio

Recommended Posts

Jag startar denna tråd för att lyfta en intressant fråga utan att förstöra Plinds Brystontråd. Frågan gäller varför vissa produkter inte finns representerade i flera länder eller flera butiker och i Brystons fall måste man åka till Norge för att lyssna i butik. Såhär var mitt inlägg i frågan:

[i]”Grattis Peter till ditt nya slutsteg. Nu har du en diger samling på avbytarhyllan ;-)

Ang Bryston och TAA så är det ytterligare ett exempel på en tråkighet i branschen. Det finns ytterst få exempel där en distributör klarar av distributionen i hela Skandinavien eller ens i två av skandinaviska länder. Om distributören dessutom är butik och driver verksamheten själv så säger det sig själv att han inte klarar av eller ens vill agera distributör. Tyvärr tror många tillverkare att Skandinavien är litet, att vi talar samma språk och har goda kontakter i alla länder och därför delas distributioner ut på detta ovarsamma sätt. Det finns som sagt mängder av exempel och det gör tyvärr att vissa märken, om än efterlängtade av många, inte finns representerade på mer än ett ställe.”[/i]

Musicus svarade med följande inlägg:

[i]”Bare en liten kommentar fra sidelinjen, meg bekjent så har TAA ofte annonsert i Svenske i hifimagsiner der både mail og telefon er oppgitt, ingen kunst å ta en telefon eller sende en mail til Oslo og spørre, finne løsninger fremfor å se hindringer, problemene er ofte ikke større enn man gjør de til selv, jeg tror mange ville blitt overrasket over lett det kan la seg løse ved å ta kontakt.

Nå kunne jeg sagt mer om dette men avstår, derimot at det skulle være snakk om noen slags motvilje mot å ville agere distrubutør i dette tilfellet tror jeg ikke stemmer, det er ikke alltid man ser hele bildet i den offentlige diskusjonen.

At det byr på problemer med f.eks demoer for nuværende er ikke vanskelig å se.

Mvh

[/i]

Och det är en bra grund att lyfta ämnet hur vi ska se på detta med distributörer och butiker.

Musicus själv ser det inte som ett problem att inte kunna se produkterna i flera butiker utan som en möjlighet till att göra inköp till bra priser. Jag fick frågan om vad Avantgarde UNO kostade och jag sade att dom kostar 130 000 kr. Det är riktpriset och det som jag som butik har att agera efter. Musicus svarade att han kunde få dom mycket billigare direkt från TAA import och jag svarade att självklart, han är distributör, han har en extra marginal och kan alltid ge 15-25% rabatt. Baksidan av detta är att ingen annan butik vill ta i produkter där distributören själv säljer till ett pris butikerna aldrig kan matcha.

Är detta ett problem? Hur vill vi att vår bransch ska se ut i framtiden? Ska distributörer avskaffas och varje butik bara distribuera sina egna produkter? Det skulle kunna innebära att en butik i Luleå distribuerar McIntosh och för att höra och se dom produkterna får man endera åka till Luleå eller så ska grejerna skickas till den potentiella kunden för provlyssning. Det går såklart att lösa om inte det blir orimligt stora grejer och det inte ska skickas alltför mycket kors och tvärs. Men är det en bra lösning?

En distributör står på mässor, annonserar i tidningar, skickar grejer på test, har ett varulager, står för garantiärenden, mm. Visst, det gör att grejerna kostar lite mer men man får i min värld mycket service och trygghet som kund om det finns en bra distributör bakom produkterna. Sannolikheten att produkterna kan finnas för provlyssning på flera ställen i Sverige ökar också om det är en bra arbetande distributör. Jag vill hoppas och tro att detta värderas av dom flesta kunderna så högt att man accepterar att grejerna kostar lite mer men jag slänger upp frågan i luften. Hur ser ni på förhållandet med distributörer och butiker, vad är viktigt för er som hifi konsumenter?

När jag vet vad jag vill ha, vill jag ha det så billigt som möjligt. Köper man bara baserat på hörsägen och recensioner så tar resonemanget slut där. Men om man vill ha valuta för pengarna måste man ha möjlighet att inte bara provlyssna, utan också att jämföra. Detta sker lämpligen i butiker, och därför vill jag som konsument helst så brett sortiment som möjligt. Inte bara på en hemsida utan faktiska fysiska produkter i butik. Att med stor säkerhet veta att jag köpt den produkt som passar mig allra bäst är mer värt än att ta en rövare med något otestat bara för att det är billigt.

Om vi antar att jag var ute efter ett finare slutsteg så skulle jag som boende i Stockholm kunna jämföra, MBL, Chapter, DartZeel, T+A, Boulder, Parasound, McIntosh osv i en och samma butik (ni vet vilken). Att Bryston saknas i den laguppställningen gör att jag är ganska benägen att skippa dem helt och hållet, för jag har redan kunnat beta av så många andra tillverkare och därmed fått ett bra grepp om vad som finns på marknaden. Det ska till något extraordinärt incitament för att jag då ska bemöda mig med att försöka ta mig till Oslo eller på annat sätt få chans att provlyssna Bryston-produkter, en provlyssning som dessutom skulle ske under andra premisser och göra en jämförelse väldigt svår.

I de fall där distributören också är butik så finns det två sidor av myntet. Dels kan priserna, i teorin, hållas nere tack vare ett eliminetat mellanled. Samtidigt blir det som Akkelis skriver mindre sannolikt att andra butiker ska köpa in samma produkter. MBL fanns en kort tid (?) hos Akkelis men verkar nu åter finnas enbart hos AC. Märken som Weiss och Wireworld verkar också vara exklusiva till AC. Men, viktigt att betona, för mig som konsument är detta inte ett problem tack vare bredden på utbudet. För andra butiker är det säkert en annan femma, men så vitt jag vet står det dem fritt att ta in Weiss DAC:ar via AC och ställa upp brevid anda importörers utbud, som dCS och Audio Research. Att ingen gör det kanske beror på att importören är en butik, men den eventuella missunsamheten tror jag bara är ett skott i den egna foten, för varför ska jag gå till en butik där jag inte kan jämföra med något?

Edited by ukiro

Från ett tidigare inlägg.

"Det väl bara att konstatera det som AC gjort har väl flera kunnat göra, det var inte länge sedan Robert började en bit upp på Hantverkargatan i en betydligt mindre lokal. Då fanns det minst 5-6 andra butiker som kunnat göra samma resa. Ingen begränsning varken när det gäller utbud av fabrikat eller val av lokal. Vissa har valt att gå en annan väg andra står kvar på samma plats fortfarande.

Att skylla på att det inte finns fabrikat och egna agenturer känns som ett svepskäl.

Märken som inte är speciellt välrepresenterade i Stockholm är vad jag kan komma på i skrivade stund, Krell, Aeshetix, Ayre, Mark Levinson, Revel, Bryston, Cary, Edge, Avalon, Kimber, Cardas, Musical Fidelity, Audio Research, säkert en hel del till.

Så nog finns det plats för flera som kan satsa om viljan och ekonomin finns.

Om det nu finns tre Göteborgsområdet så borde det vara rimligt med 4-6 st i Stockholm. Med tanke på befolkningsunderlaget i hela Mälardalsregionen som ändock finns och som inte minskar.

Finns det en marknad för aktörer som Ultimate Sound i Vimmerby och Lasses i Falun så kan det inte vara en omöjlighet att bredda utbudet i Stockholm.

Sen en reflektion om Malmö där intresset verkar vara på topp men butiksutbudet magert. Om det nu inte täcks av Ljudupplevelser i Ystad och butiker i Köpenhamn?"

Sen har jag full förståelse om det inte finns några ÅF under ledet från distributör så blir marginalen högre för butiken som importera själva. Finns ju ett gammalt exempel på det, Hi-Fi klubben. Sen finns ju även andra exempel på likadant förfarande i branschen om än i mindre skala. Att det är mer utbrett i denna bransch finner jag ingen förklaring till. Sen är det upp till varje butik att själva bestämma vilka fabrikat/distributörer de vill arbeta med. Vi har ju en marknadsekomi här i landet.

En distributör står på mässor, annonserar i tidningar, skickar grejer på test, har ett varulager, står för garantiärenden, mm. Visst, det gör att grejerna kostar lite mer men man får i min värld mycket service och trygghet som kund om det finns en bra distributör bakom produkterna. Sannolikheten att produkterna kan finnas för provlyssning på flera ställen i Sverige ökar också om det är en bra arbetande distributör. Jag vill hoppas och tro att detta värderas av dom flesta kunderna så högt att man accepterar att grejerna kostar lite mer men jag slänger upp frågan i luften. Hur ser ni på förhållandet med distributörer och butiker, vad är viktigt för er som hifi konsumenter?

Jag supportar dessa rader. Jag är inte beredd att köpa dyr utrustning via postorder. Jag sätter värde på att ha en butik som kan ta sig an service och reklamationer vid fel och brister i köpt produkt. Jag ser det också som viktigt att kan en butikskanal som kan byta in utrustning när jag vill uppgradera. Det är normalt bättre för den som vill handla i andra hand också som får en 3-månadsgaranti (normalt).

Sen är det säkert så att för visst sortiment så finns det inte underlag att sälja i var och varannan stad. MBL kan mycket väl vara ett sådant exempel eller det allra översta skiktet hos t ex Focal, Dynaudio med fler. Den omsättningen är inte större än att det borde kunna lösas som direktförsäljning av tillverkaren.

Jag tycker också att det är tvivelaktigt att gå och lyssna på olika setuper i en butik och sedan handla det vi postorder. Det är inte juste i min värld. Då bör man tala om det från början.

En bra distributör gör precis det som Akkelis skriver, d v s annonserar, skickar in testexemplar till tidningar och syns på mässor. Det gagnar produkten, höjer imagen av varumärket och det är bra för andrahandsvärdet. Ett problem i detta sammanhanget är att det finns distributörer som gömmer sig och som skjuter varumärken i sank och som långt ifrån lever upp till det som Akkelis skriver. När hörde ni t ex senast ett par högtalare från Spendor på en mässa? Eller en förstärkare från Luxman?

Jag är lite spekulant på ett bra transistor slutsteg och Luxman är hett. Men det skulle jag hellre handla i Tyskland där jag kan få en relation med både märket och en handlare och där märket lyfts fram och där jag har möjlighet att sälja det begagnat till en vettig peng senare. Då är det bättre att kunna säga att det också är inköpt i Tyskland. Skulle jag gå på t ex Krell eller McIntosh så finns det ingen anledning att gå utanför landet, som jag ser det.

Jag tycker också att det är tvivelaktigt att gå och lyssna på olika setuper i en butik och sedan handla det vi postorder. Det är inte juste i min värld. Då bör man tala om det från början.

Håller fullständigt med om ovanstående och det har blivit en princip om inte prisskillnaden är surrealistikt stor. Har jag däremot ramlat på någonting under en mässa med inträdesbiljetten i bröstfickan eller läst övertygande recensioner i Stereophile kan jag lika gärna beställa den från Surabaya såväl som Oslo eller Göteborg.

Att produkten finns i butik är ett måste för mig. Jag kan väl kanske tänka mig att köpa mindre dyra saker på postorder men definitivt inte dyra högtalare, förstärkare och annan elektronik där möjlighet till hemlån är ett krav.

Det har ju visat sig att vissa märken som haft agenturen i Danmark eller Norge har varit relativt osynliga här men å andra sidan finns det agenturer i Sverige som inte heller gör mycket väsen av sig. Classic Design är ett känt exempel men jag känner heller inte till någon butik där Lamm visas. Jag kan förstå att vissa exklusiva märken har agenturer som täcker hela Skandinavien, då jag gissar att man inte säljer några mängder av dessa, även om det är önskvärt med en agentur i varje land.

Guest Musicus
Jag startar denna tråd för att lyfta en intressant fråga utan att förstöra Plinds Brystontråd. Frågan gäller varför vissa produkter inte finns representerade i flera länder eller flera butiker och i Brystons fall måste man åka till Norge för att lyssna i butik. Såhär var mitt inlägg i frågan:

[i]”Grattis Peter till ditt nya slutsteg. Nu har du en diger samling på avbytarhyllan ;-)

Ang Bryston och TAA så är det ytterligare ett exempel på en tråkighet i branschen. Det finns ytterst få exempel där en distributör klarar av distributionen i hela Skandinavien eller ens i två av skandinaviska länder. Om distributören dessutom är butik och driver verksamheten själv så säger det sig själv att han inte klarar av eller ens vill agera distributör. Tyvärr tror många tillverkare att Skandinavien är litet, att vi talar samma språk och har goda kontakter i alla länder och därför delas distributioner ut på detta ovarsamma sätt. Det finns som sagt mängder av exempel och det gör tyvärr att vissa märken, om än efterlängtade av många, inte finns representerade på mer än ett ställe.”[/i]

Musicus svarade med följande inlägg:

[i]”Bare en liten kommentar fra sidelinjen, meg bekjent så har TAA ofte annonsert i Svenske i hifimagsiner der både mail og telefon er oppgitt, ingen kunst å ta en telefon eller sende en mail til Oslo og spørre, finne løsninger fremfor å se hindringer, problemene er ofte ikke større enn man gjør de til selv, jeg tror mange ville blitt overrasket over lett det kan la seg løse ved å ta kontakt.

Nå kunne jeg sagt mer om dette men avstår, derimot at det skulle være snakk om noen slags motvilje mot å ville agere distrubutør i dette tilfellet tror jeg ikke stemmer, det er ikke alltid man ser hele bildet i den offentlige diskusjonen.

At det byr på problemer med f.eks demoer for nuværende er ikke vanskelig å se.

Mvh

[/i]

Och det är en bra grund att lyfta ämnet hur vi ska se på detta med distributörer och butiker.

Musicus själv ser det inte som ett problem att inte kunna se produkterna i flera butiker utan som en möjlighet till att göra inköp till bra priser. Jag fick frågan om vad Avantgarde UNO kostade och jag sade att dom kostar 130 000 kr. Det är riktpriset och det som jag som butik har att agera efter. Musicus svarade att han kunde få dom mycket billigare direkt från TAA import och jag svarade att självklart, han är distributör, han har en extra marginal och kan alltid ge 15-25% rabatt. Baksidan av detta är att ingen annan butik vill ta i produkter där distributören själv säljer till ett pris butikerna aldrig kan matcha.

Är detta ett problem? Hur vill vi att vår bransch ska se ut i framtiden? Ska distributörer avskaffas och varje butik bara distribuera sina egna produkter? Det skulle kunna innebära att en butik i Luleå distribuerar McIntosh och för att höra och se dom produkterna får man endera åka till Luleå eller så ska grejerna skickas till den potentiella kunden för provlyssning. Det går såklart att lösa om inte det blir orimligt stora grejer och det inte ska skickas alltför mycket kors och tvärs. Men är det en bra lösning?

Nå får man skynde seg litt langsomt her.

Det er skrevet mange gode poenger allerede som jeg holder til fulle med om, ukiro uthever mye av mitt hovedpoeng, "om jeg vet hva jeg vil ha, vil jeg ha det til best mulig pris" dette tror jeg gjelder langt på vei de fleste jeg har snakket med dette om, forøvrig ett godt innlegg fra ukiro i denne debatten.

Exemplet med Avantgarde finner jeg derimot skuffende å finne igjen her, det var slik jeg så det, en personlig samtale oss imellom og jeg vet ikke om jeg bare skal oppfatte det som ufint og bare overse at den dras frem i en offentlig diskusjon og setting den ikke var tenkt til fra min side, tillitsvekkende opplever jeg ikke at det er.

Når det er sagt, så må det hele også fortydliges og tas i rett rekkefølge! bl.a at det tilbudet (erbjudandet) du henviser til fikk jeg lenge før merket var å finne i Sverige som det er nu, og det bør også nevnes at jeg fikk ett tilnærmet likt tilbud fra Danmark av distributøren der på de samme høyttalerene, historien bak distrubusjonen om Avantgarde i Skandinavia er ett kapittel for seg som inneholder detaljer jeg som privat person ikke vil nøle å kalle "ufine" (det ville det blitt kalt i min bransje) detaljene hører ikke hjemme på ett diskusjonsforum for konsumenter/sluttbrukere så de avstår jeg fra å kommentere ytterligere.

Jeg bør for ordens skyld nevne at den Norske distributøren av Bryston & Avantgarde er en god venn av meg som jeg også har handlet hifi av gjennom en årrekke tilbake til begynnelsen av 90 tallet, dog aldri Bryston eller Avantgarde, ikke noe uvanlig i denne sammenheng vil jeg tro om hver og en så seg litt rundt i sin egen hifi omgangskrets.

Ang hva som bør være å forvente fra en distributør så holder jeg til fulle med om det som både bebop, figge, Timbre har skrevet tidligere.

Det bør nevnes også Bryston`s distributør gjerne vil, og forsøker, både med annonseringer, messer (Sweetspot 11 vet jeg han har vært tilmeldt men har måtte melde avbud til pga alvorlig sykdom i nær familie), utstillingen av Bryston i Sverige kunne og burde helt klart vært bedre enn den er idag, det samme med mulighetene for demo, dette har jeg også nevnt for vedkommende at han bør prioritere i større grad enn nu.

Jeg mener fortsatt det jeg nevnte fra sidelinjen i mitt siterte innlegg lenger opp, det gjelder å se etter løsninger om man er spekulant og vet hva man vil ha og ikke etter problemene, det er ikke så vanskelig å klare å arrangere noe over landegrensen om man er genuint interessert i ett gitt produkt, det er iaf min erfaring.

Det er som nevnt av andre både pros and cons med begge de skisserte modellene for salg av hifi som er nevnt i denne tråden, ukiro belyser de iht mine tanker også så jeg ser ingen grunn å ta det videre.

Men at markedet er tøffere og hardere for de som vil drive og leve av dette er åpenbart, noen ganger kommer det forbrukerene til gode ifm av bedre priser, men for min del synes det gamle ordtaket om at "når krybben er tom, bits hestene" å gjelde like mye i hifi bransjen som ellers i livet, mitt håp er derimot en bransje som skjønner sitt eget beste og satser på gode produkter mm...med kunden for øyet uansett om varen kommer fra butikken eller lageret og unngå ufine metoder seg imellom bare for å fylle hifi portofolien sin med gode merker som fortjener bedre enn bare å svinne til intet, det gagner ingen, imo ....

mvh

Edited by Musicus

Om en butik gör jobbet så skall dom absolut få göra försäljningen också. Ett problem för butiker annars är att en del distributörer har sålt direkt också ibland vilket gör det svårt/omöjligt att föra märket i en butik. Och många gånger så tål inte priserna på apparater i norden en distributörsmarginal också jämfört med priser utomlands så jag förstår att butiker behöver importera själva en hel del. Att ha en nordenagent i Norge är ju bara dumt då Norge inte finns med i EU. Bättre att dela mellan Sverige och Danmark om det måste delas.

mvh/Harryup

:

:

Ett intressant ämne som också ger konsekvenser ifrån tillverkarperspektivet.

En butik som också är distributör får dubbla marginaler. Det betyder från mitt håll att om mina produkter skall stå hos den butiken bör (/måste) jag erbjuda motsvarande ekonomiska morot. Det är inte svårare gjort än så, men det känns inte rätt i magen på mig. Den gång det har varit på tal har jag och butiken varit överens om en helt OK deal.

Men å andra sidan kan man inte bli profet i sitt hemland, så om inhemska märken inte är starkt representerade över landet är det kanske ett mindre problem?

Hej igen

Lite fördjupad info och mer tankar. Engelholm menar inte dubbel marginal i bokstavlig mening utan två marginaler, butiksmarginalen är högre än den marginal distributören har. Jag distribuerar själv Audio Valve och gör ett uselt jobb, Akkelis Audio är enda butiken i Sverige där du hittar Audio Valve. Jag visar upp det på mässa en till två ggr/år.

Men där ligger också en del i ”problemet”. Distributörens marginal är relativt låg och för att tjäna pengar och finansiera lager och marknadsföring krävs många sålda enheter och därmed många butiker. Att hålla igång en produkt i många butiker kostar mycket tid och pengar och det är inte underligt att inte många försöker eller lyckas. Vi har några bra exempel på vad jag anser vara bra distributörer i Sverige. PL Audio med Isotek, Focal, Audio Analogue, mm syns i tidningar, mässor, tester och dom har alltid ett rejält varulager för snabba leveranser till butikerna. Septon, Audio Nord (förhoppningsvis följer Stylus i samma fotspår) är fler exempel på den typen av distributör man älskar som butik.

Sedan finns det andra som kör distributionen som bisyssla till sitt ”riktiga” jobb. Vissa sköter det bra som tex High-Fi Consult i Malmö med Benz, Kuzma och Slinkylinks. Oftast produkter i lager för snabba leveranser och bra support vid problem.

Sedan finns det en mängd distributörer som kör det som bisyssla, har tunga märken och en hemsida men endera har dom inget i lager eller så jobbar dom ofta med direktförsäljning, gärna med demoex som ständigt byts ut. För kunden har det ingen betydelse om kunden vet vad han vill ha och han är nöjd med detta sätt och givetvis är priset då en morot. Sådan produkter vill man som butik aldrig ta i för man vill inte göra ett jobb där distributören gör affären.

Som seriös distributör finns ett motsatt problem då man ska jobba mot en butik. Om denna butik själv distribuerar produkter som är en direkt konkurrent till det dom köper av distributören, kan man räkna med att butiken gör ett juste jobb? Om en kund kommer och vill köpa en högtalare för 100 000 kr, helt förutsättningslöst, vilken kommer butiken att sälja. Den egna där man har en extra marginal eller den man köper in till normal butiksmarginal?

Det är inga enkla frågor och inga enkla lösningar. Om någon ska kunna påverka det hela så är det tillverkarna som kan ”kräva” av sin distributör en viss omsättning och ett visst antal butiker i respektive land. Då skulle inte en butik (som Akkelis med Audiovalve) kunna hålla en distribution utan den skulle förloras.

Helt klart är ett av problemen, låg volym på den svenska marknaden med sin 9 miljoner innevånare. Till skillnad från länder på kontinenten. Ser inte att det ska vara något problem med att inte ha något fysiskt lager i Sverige, du kan få,varor från de flesta länder i Europa på ett par dagar. I den bransch jag själv arbetar i har vi reservdelar från Holland på 24 timmar till Sverige.

Så i princip räcker det att produkter att visa/lyssna på hemma i butik. Slipper dyra lagerkostnader och behöver inte ligga ute med pengarna. Sen är det upp till varje distributör/butik om den vill ha en högre servicegrad.

Hej igen

Lite fördjupad info och mer tankar. Engelholm menar inte dubbel marginal i bokstavlig mening utan två marginaler, butiksmarginalen är högre än den marginal distributören har. Jag distribuerar själv Audio Valve och gör ett uselt jobb, Akkelis Audio är enda butiken i Sverige där du hittar Audio Valve. Jag visar upp det på mässa en till två ggr/år.

Men där ligger också en del i ”problemet”. Distributörens marginal är relativt låg och för att tjäna pengar och finansiera lager och marknadsföring krävs många sålda enheter och därmed många butiker. Att hålla igång en produkt i många butiker kostar mycket tid och pengar och det är inte underligt att inte många försöker eller lyckas. Vi har några bra exempel på vad jag anser vara bra distributörer i Sverige. PL Audio med Isotek, Focal, Audio Analogue, mm syns i tidningar, mässor, tester och dom har alltid ett rejält varulager för snabba leveranser till butikerna. Septon, Audio Nord (förhoppningsvis följer Stylus i samma fotspår) är fler exempel på den typen av distributör man älskar som butik.

Sedan finns det andra som kör distributionen som bisyssla till sitt ”riktiga” jobb. Vissa sköter det bra som tex High-Fi Consult i Malmö med Benz, Kuzma och Slinkylinks. Oftast produkter i lager för snabba leveranser och bra support vid problem.

Sedan finns det en mängd distributörer som kör det som bisyssla, har tunga märken och en hemsida men endera har dom inget i lager eller så jobbar dom ofta med direktförsäljning, gärna med demoex som ständigt byts ut. För kunden har det ingen betydelse om kunden vet vad han vill ha och han är nöjd med detta sätt och givetvis är priset då en morot. Sådan produkter vill man som butik aldrig ta i för man vill inte göra ett jobb där distributören gör affären.

Som seriös distributör finns ett motsatt problem då man ska jobba mot en butik. Om denna butik själv distribuerar produkter som är en direkt konkurrent till det dom köper av distributören, kan man räkna med att butiken gör ett juste jobb? Om en kund kommer och vill köpa en högtalare för 100 000 kr, helt förutsättningslöst, vilken kommer butiken att sälja. Den egna där man har en extra marginal eller den man köper in till normal butiksmarginal?

Det är inga enkla frågor och inga enkla lösningar. Om någon ska kunna påverka det hela så är det tillverkarna som kan ”kräva” av sin distributör en viss omsättning och ett visst antal butiker i respektive land. Då skulle inte en butik (som Akkelis med Audiovalve) kunna hålla en distribution utan den skulle förloras.

Dubbelt så många marginaler... ;) Åh du borde förstå att mitt inlägg inte var ett påhopp på dig - vi har ju haft en bra och sund diskussion kring ämnet.

Det understrukna är ju i sig beklagligt! Produkten skulle då saknas på marknaden.

Hej per, jag tid det inte som ett påhopp utan ville mer förklara fördelningen för dom som inte är i branschen.

Jo vi är inte så många i Sverige och hifi är inte jättehippt så en scenario skulle kunna vara att om bara stora distributörer fanns så skulle bara dom stora och kända märkena, säkra korten, finnas representerade.

Ang lagerhållning så visar det sig mer och mer att inte heller tillverkarna har lager, dom bygger då dom får beställningar. Gäller främst lite tyngre grejer. Ibland finns det då en distributör som alltid har något ex i lager, i andra fall innebär det en väntan på x antal veckor för kunden.

Ang lagerhållning så visar det sig mer och mer att inte heller tillverkarna har lager, dom bygger då dom får beställningar. Gäller främst lite tyngre grejer. Ibland finns det då en distributör som alltid har något ex i lager, i andra fall innebär det en väntan på x antal veckor för kunden.

Vissa märken t.ex. Linn har till och med gjort det till en selling point nu att dom bygger alla högtalare på beställning.

Har svårt att se att det är för att göra konsumenterna en tjänst.

Vissa märken t.ex. Linn har till och med gjort det till en selling point nu att dom bygger alla högtalare på beställning.

Har svårt att se att det är för att göra konsumenterna en tjänst.

De skulle säkert vilja ...

Men i en ökad konkurrens och pressade marginaler är låg kapitalbindningen en väsentlig parameter för att få upp räntabilitet på sitt egna kapital.

Ett exempel: Ett inköp 1 januari för 1000:- som säljs för 1050:- 31 december ger en marginal på 5 % och en räntabilitet också på 5 %. Lagret har omsatts en gång.

Säg att vi säljer 30 juni istället och för samma pris samt köper in ytterligare en 1juli för samma pris och säljer den 31 december. Fortfarande är marginalen 5 % men nu är räntabiliteten 10%. Samma tusenlapp är omsatt 2 gånger utan behov av extra finansiering. Om man köpt in båda prylarna samtidigt hade lagret ökat och det hade det krävts extra finansiering, t ex ett lån. Då hade dessutom ränta för lånet tillkommit vilket hade minskat lönsamheten.

Så när marginalerna är små måste man jobba med omsättningshastigheten. Alternativet är att binda kapital och det blir dyrt. Samtidigt är det nödvändigt för vissa typer av varor, t ex tillbehör typ batterier. På den typen av varor är också marginalerna betydligt högre. Överlager ger bra service men det kostar och kan sätta verksamheter på "röva" snabbt. De höga marginalernas tid är sannolikt förbi och därmed stora lager.

BMC har ett annorlunda upplägg i Tyskland. Dom har ett antal butiker som köper in BMC system för demosyfte. När sedan en kund blir intresserad av BMC produkter hos en butik registrerar butiken denna kund. Kunden köper sedan direkt från BMC:s hemsida och butiken får en kickback i %. Om kunden efter något år köper fler BMC produkter så får samma butik en kickback även om dom inte gjort något mer jobb eftersom kunden är registrerad som deras kund. om en kund flyttar, huttar en ny BMC butik kan han ändra sin butiksregistrering.

Marginalerna till butikerna är lägre än för för normala produkter, men investeringen är lägre och man behöver bara dema grejerna och registrera kunderna för att det sedan ska kunna rulla in pengar. Ingen lager eller produkthantering. Inga fakturor att betala då demoriggen är betald. Med detta upplägg kan man säga att hifi butiker blir mer av "showroom".

BMC har ett annorlunda upplägg i Tyskland. Dom har ett antal butiker som köper in BMC system för demosyfte. När sedan en kund blir intresserad av BMC produkter hos en butik registrerar butiken denna kund. Kunden köper sedan direkt från BMC:s hemsida och butiken får en kickback i %. Om kunden efter något år köper fler BMC produkter så får samma butik en kickback även om dom inte gjort något mer jobb eftersom kunden är registrerad som deras kund. om en kund flyttar, huttar en ny BMC butik kan han ändra sin butiksregistrering.

Marginalerna till butikerna är lägre än för för normala produkter, men investeringen är lägre och man behöver bara dema grejerna och registrera kunderna för att det sedan ska kunna rulla in pengar. Ingen lager eller produkthantering. Inga fakturor att betala då demoriggen är betald. Med detta upplägg kan man säga att hifi butiker blir mer av "showroom".

Mycket intressant.

Jag tror personligen att det finns två gynnsamma och lönsamma vägar framåt för försäljning av exklusivare hifi mot en liten målgrupp på en begränsad marknad:

1. Lokala showrooms med en(1) uppsättning av butiken inköpta alternativt lånade produkter för demo. Om/när kunden gör sitt val så får han snällt vänta på sitt exemplar. I värsta fall görs produkterna på beställning, vilket innebär väntetider men å andra sidan ger det möjlighet till lägre omkostnader för alla parter.

2. Det andra alternativet är att helt enkelt sätta upp en organisation med fokus på demonstrationer i hemmiljö, där distributör och/eller återförsäljare helt enkelt erbjuder lyssning i hemmet(dvs. hemlån) av de produkter de erbjuder. Ur kundperspektivet så är denna lösning givetvis den optimala då det mer eller mindre eliminerar felköp på en nivå där sådana kan bli mycket kostsamma. Det ger också kunden möjlighet att prova utrustning tillsammans med befintlig sådan i jakten på goda synergier. Kostnaden för ev. frakt av stor och tung utrustning får då vägas mot de utgifter en butiksägare ställs inför i form av lokalhyra, personal, lagerkostnader etc.