Jump to content

Top-of-the-line electrostatic earspeaker SR-009.


Timbre™

Recommended Posts

Så har det blivit staxdax igen :) och den senaste "millenniummodellen" från japanska STAX Ltd. har landat bland earspeakers och drivers från det förra årtusendet. Som staxanvändare kan man dra fördel av en fullständig kompatibilitet som sträcker sig trettio år tillbaka i tiden vid användning av PRO Bias. Med Normal Bias kommer man ända tillbaka till 1960 och kartongens innehåll kommer därför att få smaka på fem skilda drivsystem.

Två sealed stax boxes redo att sprättas upp... :mm::)

staxx016.JPG

Vid avnjutning av Stax-Volt Records borde Staxlurar vara obligatoriskt :D men förutom namnet finns det inga gemensamma nämnare. Elektroniktillverkaren var dock först ut på plan och STAX Ltd. grundades som synes år 1938.

staxx001.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Manualen till SR-009 hör förmodligen till något av det mest lättlästa man kan träffa på vid förvärv av ny hifiutrustning. Den rent praktiska delen handlar om skultanpassning :) och kontakthantering vid själva uppkopplingen.

staxx027.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus

Kul! hørte noen rykter om at det var landet ett par i Gbg, nu via egen återforselger, samtidig med ett annet etterlengtet merke i Sverige ;):D

mvh

Link to comment
Share on other sites

Kul! hørte noen rykter om at det var landet ett par i Gbg, nu via egen återforselger, samtidig med ett annet etterlengtet merke i Sverige ;):D

mvh

Helt rätt och min förhoppning är att Stax-arsenalen har kommit tillbaka till Göteborg för att stanna... :mm::) Senast var det Hi-Fi klubben på Skånegatan och det har runnit iväg ett antal år sedan dess.

Dags för denna paulownia box att träda fram i dagens ljus.

Välpackat som det alltid har varit genom åren.

staxx046.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det här var inte bra...

jag har ju precis sålt mina Sennheiser HD650 och så drar du igång en sådan här tråd.

Tänkte försöka leva utan "finlurar" men nu vette tusan hur det ska gå till :black::D .

Link to comment
Share on other sites

Det här var inte bra...

jag har ju precis sålt mina Sennheiser HD650 och så drar du igång en sådan här tråd.

Tänkte försöka leva utan "finlurar" men nu vette tusan hur det ska gå till :black::D .

Ett utmärkt tillfälle att testa den egna resistensen och så länge samlarinstinkten inte aktiveras står du på stabil grund... :D

Hobbyns främsta sysselsättning är knappast att sitta och jämföra prylar men den här gången får nog ljungpiparen svårt att låta bli. Staxreferensen SR-007 Omega II från 1998 mot dagens motsvarighet SR-009 från 2011.

Har det hänt någonting på ett millenniumskifte och 13 år... :?:

Traditionella högtalare bör ju helst smälta in i sin rumsmiljö och öronhögtalare måste definitivt smälta in på huvudet... :)

Praktiska parametrar och bekvämlighet kommer med andra ord att få ett stort utrymme vid dessa stundande jämförelser.

staxx066.JPG

Link to comment
Share on other sites

Säkrast att påbörja jämförelserna i kronologisk ordning och SR-007 har en fjädrande kraniumupphängning :) som gör att den enkelt kommer på plats och anpassas till skallens storlek & form. Vill någon utomstående lyssna en stund går det smidigt att lämna över lurarna och dela med sig av ljudupplevelsen. Själva lyssnandet har däremot en anpassningssträcka då snabba huvudrörelser kan få SR-007 att gunga till och samtidigt ge ifrån sig ett knäppande ljud. Helt naturligt enligt manualen och man hittar instinktivt ett lämpligt och mer kontrollerat rörelsemönster... :icon_smile_cool::) Med sina 365 gram känns lurarna en aning maffiga vid första användandet jämfört med tidigare staxmodeller. Anpassningen går emellertid snabbt och just nu känns de som lättviktarna i sammanhanget... :)

staxx084.JPG

Specifikationer 1998...

staxx133.JPG

Neodynium i lyssnartagen 2004.

NeoStax002.JPG

Link to comment
Share on other sites

Om man skulle jämföra STAX hörlurar med elektrostater (ESL-57 t ex) - eller jämföra med vanliga magnetiska hörlurar (AKG240 t ex). Hur skiljer det sig? Borde jag köpa ett par STAX själv?

Edited by conan
Link to comment
Share on other sites

Om man skulle jämföra STAX hörlurar med elektrostater (ESL-57 t ex) - eller jämföra med vanliga magnetiska hörlurar (AKG240 t ex). Hur skiljer det sig? Borde jag köpa ett par STAX själv?

Det handlar nog väldigt mycket om vad öronen har vant sig vid. Har själv inte använt så många traditionella hörlurar men övergången från dynamiska Nakamichi-lurar till STAX kändes som ett väldigt stort kliv framåt.

Därefter har jag hängt kvar i staxspåret.

Dags för nykomlingen att hänga av sig och trots ny design känns skapelsen fortfarande väldigt mycket STAX. Om SR-007 snabbt anpassar sig till skilda huvudformer känns SR-009 mer som One Man's Headphone... :)

staxx124.JPG

Matchvikten på 454 gram kräver en viss anpassningssträcka och huvudinställningarna kan lätt bli irriterande innan man har funnit rätt grepp och de går knappast att utföra med lurarna på huvudet. Justeringsreglaget är i nyuppackat tillstånd ganska trögt, tillvägagångssättet blir lite trial and error men man gör det nog bara en gång för när allt faller på plats sitter SR-009 som ett smäck... :o:mm::)

staxx142.jpg

Man kan som säkerhetsåtgärd räkna varje knäpp för att få identiska inställningar vänster<>höger kanal... :)

staxx136.JPG

Link to comment
Share on other sites

Betraktat som hifipryl andas SR-009 utan tvekan kvalitet. Väl tilltagna öronkuddar i mjukt läder, precisionstillverkade aluminiumdelar och den klassiska anslutningskabeln i sin senaste version.

staxx148.JPG

Hörlurarnas elektrostatmembran har dessutom kommit ut i sin tunnaste upplaga sedan tillverkningen drog igång 1960.

Specifikationer 2011...

staxx127.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kanske läge för en rent exteriör jämförelse innan lyssningarna drar igång och ljudupplevelserna eventuellt färgar synintrycken... :?::Thinking:

Smaken är personrelaterad och med viss svaghet för champagneglänsande ytskikt hänger SR-007 fortfarande ohotad på den estetiska tronen av Staxsortimentet och earspeakers som har passerat revy i min subjektiva hörlursvärld.

Den är helt enkelt stilren och utstrålar kvalitet... :icon_smile_cool::)

staxx101.JPG

Link to comment
Share on other sites

Glider vi över till mjukvaran blir det det första valet ganska lätt... :) Hörlurar och konsthuvudinspelningar hör ihop på något sätt och skivomslag plus namn suddar bort all eventuell beslutsångest. Här finns en del intressanta tagningar att välja på... :mm:

Inspelningarna är gjorda i Tyskland och på något sätt finns det en koppling till just STAX Earspeakers.

German audiophile label specialized in binaural stereo (dummy head microphone) recordings to promote STAX headphones.

staxx280.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dessa känns som dröm luren för den inbitne hörlurs lyssnaren eft att ha läst detta repotage. :)Länk repotage

Bägge objekten fanns ju med på matsalsbordet... :o:) Att ta sig igenom sex par hörlurar för inbördes jämförelse måste kräva väldigt mycket tålamod och tid. Utgår man från de två avslutande parametrarna Dynamics och Imaging hade Audiostax Space-Sound-CD passat som hand i handske.

Här kan man stundtals komma upp på närmast surrealistiska nivåer och det gäller såväl 007 som 009... :shocked::)

STAX0131.JPG

Link to comment
Share on other sites

Känslan jag får är att gränserna mellan högtalarna o hörlurslyssning suddas ut :?:

De senaste dygnen har bjudit på ett par chockartade ljudupplevelser så verklighetstrogna att jag faktiskt har suttit på helspänn... :unsure:

Här finns som sagt en del att välja på men priset tar nog ändå Track 1 som är en konsthuvud-inspelning på IRT, Tekniska Radioinstitutet i München. Här får man närkontakt med Dr. Günther Theile och Sabine... :)

Guitar Crusher dansar runt konsthuvudet och gör en osedvanligt dålig version av klassikern When A Man Loves A Woman så den står jag över av rent musikaliska skäl. Ljudkvaliten är det annars inget fel på.

Nästa val är ett stycke underbart inspelad Duke Ellington-jazz med Jazz Preachers i Köln som förmedlas via Track 4, Take the A-Train. Dynamiska afro-rytmer i Track 6 Gome med Kalifi.

Här finns exempel på katedral-orglar, opera, gigantiska körer samt symfoniorkestrar men jag väljer avslutningsvis tre makalösa stråkinspelningar. Track 16 med violin & cello samt två violinsolon med Michael Loh i Track 17-18.

Inlyssning pågår för fullt... :o:mm::)

staxx281.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta min totala okunnighet, men krävs det speciella hörlursförstärkare för dessa lurar?

Staxdrivningen är ett kapitel för sig :) och under 25 år utvecklade STAX passiva drivers/adapters som kopplades upp på förstärkarens högtalarutgångar. Under mitten av åttiotalet upphörde den produktionen och det får nog ses som ett marknadsstrategiskt drag. Det fanns betydligt mer pengar att plocka in på aktiva hörlursdrivers och idag finns det både rör- och transistorbestyckade hörlursförstärkare från STAX. Marknaden har uppenbarligen expanderat och det finns även ett stort utbud från andra fristående tillverkare. Drivers skulle lätt kunna bli en hobby i hobbyn :) och enligt mina erfarenheter är detta minst lika viktigt som själva hörlursvalet. Här skall man välja med omsorg även om prislapparna har en tendens att gå i taket. I den tidigare länkade testrapporten förekommer inga Staxdrivers överhuvudtaget och det finns en samling mycket potenta alternativ på marknaden. Dock skall man komma ihåg att Staxlurarnas tillverkningsgaranti upphör om drivförstärkeriet inte kommer från det egna sortimentet. Återkommer till spänningsalstrarna i samband med lyssningsrapporten och här har vi en klassisk adapter från 1979. SRD-7SB har två stycken "normal bias" utgångar men det fungerar alldeles utmärkt att även koppla upp pro bias hörlursmodeller (kräver högre utspänning) och i vissa lägen kan det t.o.m. vara en fördel att förstärkarens volympotentiometer får arbeta högre upp på skalan. Däremot skall man undvika att koppla upp högtalarna via adaptern då det resulterar i en ljudmässig katastrof. Ungefär som att plocka bort diskantelementet... :)

STAX0001.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dags att spetsa öronen och hur lägger jag nu upp det här... :?::Thinking::)

Ole, dole, doff... nä det är nog säkrast att gå den inlyssnade vägen och börja med att friska upp gamla lyssningserfarenheter.

staxx114.JPG

SR-009 får mjuka upp några dygn med Purist Audio Design System Enhancer och plastkåpan kommer definitivt att vara påhängd... :)

staxx301.JPG

Link to comment
Share on other sites

Börjar således med att lyfta fram 007:an som alltid har bjudit på en varm, mjuk och avspänd återgivningskaraktär med oanade möjligheter att upptäcka mikrodetaljer som lätt försvinner med traditionella högtalare i ett rum. När musikmaterialet så kräver framgår det snabbt att den exceptionella bandbredden existerar i verkligheten och här finns en topp och en botten som jag själv aldrig hade upplevt via hörlurar när dessa earspeakers första gången hamnade på huvudet. Mellanregistret har kanske alltid räknats som elektrostaters starkaste kort och det här är inget undantag. Ljudbilden och rumsuppfattningen kan breda ut sig på ett helt överrumplande sätt vid lyssning på Dummy Head Recordings och ljudupplevelserna blir starkt kopplade till mjukvarans kvalitet. Även traditionella studio- och liveinspelningar kan naturligtvis bjuda på fantastiska musikupplevelser via SR-007. Ett bra exempel på detta är en av de senare utgåvorna från skivbolaget Stax som finns med på referenslistan i jämförelserna längre fram.

STAX0025.JPG

Link to comment
Share on other sites

Under lyssningarna på Space-Sound-CD blev jag påmind om hörlurars akilleshäl och det händer inte så mycket när Dr. Günther Theile promenerar framåt och ställer sig på två meters avstånd mitt framför konsthuvudet. Talet upplevs fortfarande komma från en position ovanför den egna skulten men den vertikala spridningen, utbredningen i sidled samt rumsuppfattningen bakåt (:o:Thinking::?:) är däremot enorm.

Stax039.JPG

Link to comment
Share on other sites

Blev även påmind om att en välgjord kopia faktiskt låter bättre än originalet av Audiostax-CD:n. Det hörs redan när dörren slår igen efter att Günther träder in i radiostudion. Lite längre fram öppnas ett fönster för att få in frisk luft :) och det måste vara beläget i samma position till öronmikrofonerna som mitt eget fönster i förhållande till mitt eget huvud. När trafikbruset strömmar in uppstår en närmast surrealistisk känsla. Perceptionell terror... :?::D

STAX0129.JPG

Link to comment
Share on other sites

När lurarna släpptes ut på marknaden 1998 rekommenderade STAX den "tillhörande" Vacuum tube Output stage Driver Unit SRM-007t. Rekommendationen gäller även för SR-009 och hörlursförstärkaren finns nu även i MkII-upplaga. Givetvis finns det transistoralternativ och vid millenniumskiftet kom SRM-717 som numera har följts upp med SRM-727 MkII.

Dags att njuta av en tät jazzinspelning med ett trumsolo som inte går öronen förbi och även här dök gamla erfarenheter upp i dagens ljus.

Efter flera års användning kom jag på mig själv med att ofta höja volymen vilket inte brukar ingå i mina lyssningsrutiner.

Det kan vara en signal om att något saknas och i det här fallet skulle det möjligen kunna handla om livfullhet, kraft och dynamik... :?:

Staxdrivers009.JPG

Har tidigare jämfört med SRM-717 och det drog en aning åt samma håll även om det går att spela betydligt högre med transistordrivern. SR-007 har en känslighet på 100dB/100 V r.m.s. vid frekvensen 1 kHz.

Staxdrivers098.JPG

Link to comment
Share on other sites

Lösningen befann sig på mindre än fem meters avstånd även om det skulle ta mer än fem år att komma på... :icon_smile_angry::)

Ibland måste man ta ett step bakåt för att komma framåt och den här gången handlade det om ett helt kvartssekel.

Adapter for Earspeakers SRD-7/Mk-2 från 1985 öppnar upp för all världens förstärkare och här kan det vara plats för en liten varning. Resan kan bli kostsam om inte förstärkeriet redan finns till hands och för första gången fick jag höra STAX SR-007 Omega Mk II blomma ut i sin fulla potential... :o

Släppet blev totalt i mina öron, jag kan lyssna hur mycket som helst och här får SR-009 verkligen något att bita i.

STAX0007.JPG

Startade med 2 X 30W klass A och av ren nyfikenhet gick jag över till 2 X 50W klass A. Absolut ingen nödvändighet då rekorduttaget hittills ligger på 2,4 W höger kanal och på denna ljudnivå kommer jag nog aldrig att lyssna igen... :Shame On You: :)

Trots amplituderna kunde jag inte känna av någon distorsion.

vinyl613.JPG

Plundin i lyssnartagen med 2 X 30W klass A till förfogande.

puc213.JPG

Link to comment
Share on other sites

Denna tråd tycker jag håller internationell magasin klass vad gäller bild och text. det är alltid lika trevligt att läsa en Timbre tråd.

Mitt hörlurs innehav är Sennheiser HD 545 reference till datorn och Sennheiser RS 230 trådlösa städ-lurar.

MVH jbwe72

Link to comment
Share on other sites

Denna tråd tycker jag håller internationell magasin klass vad gäller bild och text. det är alltid lika trevligt att läsa en Timbre tråd.

Mitt hörlurs innehav är Sennheiser HD 545 reference till datorn och Sennheiser RS 230 trådlösa städ-lurar.

MVH jbwe72

Kul att du uppskattar dessa luriga övningar :) och just Sennheiser är ju ett tungt namn i sammanhanget. Orpheus och HE60/HEV70 är två paket i elektrostatbagaget och det går rykten om att en ny elektrostatmodell är på gång. Här kan det vara läge för dagens kuggfråga :Thinking: och ämnet passar bra i sammanhanget. Sennheiser var tidigt ute med hörlurstillverkning men vilken var den första produkt som fick igång det nybildade företagets produktion... :?:

Link to comment
Share on other sites

Här kan det vara läge för dagens kuggfråga :Thinking: och ämnet passar bra i sammanhanget. Sennheiser var tidigt ute med hörlurstillverkning men vilken var den första produkt som fick igång det nybildade företagets produktion... :?:

Ha! Klurigt! Men det var något sådant här tror jag:

rohrenvoltmeter_rv2_437755.jpg

Edited by struts
Link to comment
Share on other sites

Så har bägge kombatanterna slutligen värmt upp och den interna staxuppgörelsen kan dra igång... :)

SR-009 kommer att få vandra den långa vägen från SRM-007t via SRM-T1 och SRM-717 till Accuphase A-50V/SRD-7/Mk-2. Musiken blir givetvis densamma och jag fyller på med ytterligare några Kunstkopf-Aufnahmen, denna gång från tyska Audio.

Die Testsignale står jag över... :)

staxx316.JPG

Eine Hörtest-CD från 1989.

staxx331.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...